Gå til innhold

Cipralex

Fremhevede innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Har nettopp begynt på Cipralex og har brukt det i en uke. Merker bivirkninger. Har vanskelig for å sove. Men lurer på om dette er noe som går over etter 14 dager eller varer det lengre.

Hvordan er det for deg, sover du godt når du går på cipralex?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg merket også det.

Lå lys våken da jeg ville sovne. Da jeg sa det til psykologen min så fikk jeg beskjed om at jeg kanskje ikke trengte så mye søvn lengre. Særlig, tenkte jeg, men begynte å legge meg senere. Han hadde rett...

Gjest =tentacle=
Skrevet
Har nettopp begynt  på Cipralex og har brukt det i en uke. Merker bivirkninger. Har vanskelig for å sove. Men lurer på om dette er noe som går over etter 14 dager eller  varer det lengre.

Bivirkninger minker når kroppen blir vant til medisinen, hvis de ikke blir vesentlig redusert kan du snakke med legen din om å skifte medisinen, evt legge til noe som hjelper på søvnen, f.eks Tolvon/Mianserin i liten dose på før leggetid. Det er ikke en sovemedisin, men en antidepressiv medisin som har søvnighet som bivirkning. Den har ikke det avhengighetsproblemet som vanlige sovemedisiner har. Hvis du tar Cipralex på kveldstid, kan det hende det blir bedre å skifte til morgenmedisinering i stedet. Fysisk aktivitet, som å gå raske turer i frisk luft hjelper mot både depresjon og søvnmangel. Da må du være såpass aktiv at du får opp pulsen litt, men de siste timene før du vil sove bør du ta det rolig.

Gjest Fairy
Skrevet

Jeg måtte begynne å ta Cipralexen på morgenen siden jeg ikke fikk sove når jeg tok den på kvelden. I tillegg brukte jeg Tolvon om kvelden den første tida for å få sove bedre. Etter noen uker gikk det seg til og cipralexen holdt meg ikke våken lenger. Men husker ikke om det var snakk om 2, 3 eller 4 uker før denne bivirkningen ga seg.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg tar medisinen om morgenen. I natt sov jeg dårlig igjen. Sovner sent og våkner opp ofte. Men jeg har vallergan som jeg tarinnimellom en ikek i natt.. Og nå har jeg økt dosen så da blir det vel verre. Nei, jeg vet ikke om jeg holder ut denne medisinen. får se og snakke med legen..

Gjest beekeeper
Skrevet

Når jeg gikk på cipralex, hadde jeg lange perioder med søvnløshet. Dette var veldig slitsomt :forvirret: Jeg gikk vel søvnløs i en treukers periode, så fikk jeg sove sånn halveis i en ukes tid, så begynte det igjen.

Skrevet

Jeg sliter med søvnløshet uansett, så jeg er kanskje ikke den rette til å svare. Men jeg har blitt anbefalt å ta den om morgenen.

Gjest Gjest
Skrevet

Godt å se at der er flere på Cipralex, føler meg så alene. Bivirkningene mine varte i ca. 14 dager, men det var mest kvalme. Søvn har det alltid vært så som så med, men våkner lett om natten.

Gjest Gjest
Skrevet

Selv har jeg gått ned fra 2x10mg til 1,5x10 mg. om dagen! En av mine bivirkninger var våkennetter men det har gått over forlengst :)

Her har jeg tidligere skrevet om bla Cipralex!

Til alle med angst! Snakk med legen om det! Min medisin har hjulpet meg betraktelig, men det er viktig å huske på mange ting.

Det er store bivirkninger i begynnelsen før kroppen er blitt vant med dette.

Hold ut.

Etter ca. 3 mnd er virkningen total.Det er viktig å følge legens råd ang. medisinering. Medisinen er ikke skadelig, sløvende eller et `narkotium`

Opptrapping er viktig og nedtrapping like viktig.Hvis du ikke følger dette så blir du dårlig.

Hvis legen ikke er nøye med å nevne dette bør du huske på hva jeg her skriver.

Jeg har lest i avisen om skrekkeksempler på dette og pasienten blir bare dårlig.

Overmedisinering fører til en influensafølelse i kroppen og dersom du trapper ned uforsiktig eller bare brått slutter får du en utavdegsjælopplevelse som er vanskelig å beskrive.

Så opptrapping og nedtrapping er VIKTIG, nei MEGET VIKTIG!!!

Min medisin heter Cipralex.

Sånn virker medisinen eller (SSRI medisiner): Dene medisinen bidrar til å normalisere mengden serotonin i hjernen.Forstyrrelser i hjernens seretoninsystem er en sentral faktor i utviklingen av depresjon, angst og beslektede sykdommer.

Det som skjer når du får angst er at du kanskje hyperventilerer og det stoffet som forsvinner er serotinin. Medisinen gjør sånn at den tilfører det du mister.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...