Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dette gjøres i hvilken som helst gullvarebutikk?

Eller er det bare enkelte som tar i mot?

Skrevet

Jeg tror de fleste tar i mot. Men det kan variere om de bruker gullet du leverer inn, eller om de tar det som betaling.

Husker en venninne av meg for mange år siden leverte inn ringen etter sin bestemor og skulle smelte den om til en ring hun kunne bruke. Da hun kom for å hente den, var den klar og fin og akkurat som hun ville ha. Og hennes bestemors ring lå i hyllen enda... det var litt stusslig da...

Skrevet

Dersom du bare skal bytte, så tar de fleste (alle?) gullsmedbutikker i mot dette. Gullet du da får tilbake er ikke det samme som du leverte inn.

Dersom du vil ha tilbake det samme gullet som du leverte, må du gå til en gullsmed i ordets egentlige forstand. Denne prosessen er imidlertid langt mer kostbar enn førstnevnte løsning og du vil få tilbake et smykke uten stempel. Årsaken er at prosessen fordyres vesentlig av at produksjonen av et enkelt smykke må holdes separat og at gullsmeden ikke kan garantere for "blandingsforholdet" gull h*n ikke selv har noen garanti for. Denne løsningen egner seg først og fremst dersom gullet i seg selv har stor affeksjonsverdi.

Skrevet

Som Leo sier så er det veldig kostbart å smelte om gull, vi gjorde det da mor døde og for oss var det viktig å få bruke gullet hennes. Vi var hos en gullsmed i Gamle Stavanger som har sitt eget lille verksted der. Kan finne fram navnet hennes om det skulle være av interesse.

Men nå vet ikke jeg hva slags planer du har - om du bare vil levere gullet inn og få pengene eller om du ønsker å få laget noe annet av gullet.

Skrevet

Takk for svar! :P

Det spiller ingen rolle om jeg får tilbake det samme gullet som jeg leverer inn...

Det jeg kunne tenke meg, er å enten få laget noe nytt, eller bruke det som en del av betalingen. :)

Skrevet

Med det samme jeg er her....

Noen som vet sånn ca hvor mye innbyttegull er verdt?

Si at man har rundt 10 g. (regner de ikke i vekt?)....

Kanskje det heller lønner seg å "smelte om"? :-?

Gjest Anonymous
Skrevet

Faren min hadde to ringer som han skulle smelte om. Han ble fortalt at det beste var å smelte dem om til smykker o.l. fordi dette økte verdien. Prisen pr. gram dersom han kun ville selge gullet, tror jeg var i overkant av 30 kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...