FantasDick Skrevet 13. mars 2007 #21 Skrevet 13. mars 2007 Jeg skjønner Don Giovanni. Det er så mange katteeiere som lat katten fly ut å gjøre som den vil! Når man får seg et kjæledyr så tar man også ansvar for dyret. Det innebærer ikke bare å gi den mat og vann, kos og husly. Man må gjøre sitt for å hindre at dyret er til ulempe for andre mennesker som slett ikke synes det er strålende at katten din driter på verandaen sin. Alle som er plaget av katter som blir for nærgående - sleng en bøtte vann over dem, så forsvinner de nok. Alle katteeiere som ikke tar ansvar - kasterer kattene deres hvis de ikke skal brukes i avl, og merk dem.
la Flaca Skrevet 13. mars 2007 #22 Skrevet 13. mars 2007 Jeg har slått i hjel etpar katter tidligere når jeg har fått tak i dem, men det er jo kanskje ikke noe alle ønsker å gjøre, så jeg skal ikke anbefale det. Først la jeg en lapp i postkasser rundt om, men det hjalp ikke så da tok jeg saken i egne hender. ← Har du vurdert medisinering, for du kan da ikke vært helt god?
Wildy Skrevet 13. mars 2007 #23 Skrevet 13. mars 2007 Jeg skjønner Don Giovanni. Det er så mange katteeiere som lat katten fly ut å gjøre som den vil! Når man får seg et kjæledyr så tar man også ansvar for dyret. Det innebærer ikke bare å gi den mat og vann, kos og husly. Man må gjøre sitt for å hindre at dyret er til ulempe for andre mennesker som slett ikke synes det er strålende at katten din driter på verandaen sin. Alle som er plaget av katter som blir for nærgående - sleng en bøtte vann over dem, så forsvinner de nok. Alle katteeiere som ikke tar ansvar - kasterer kattene deres hvis de ikke skal brukes i avl, og merk dem. ← Jeg er enig i deg i at alle hannkatter må kastereres og katter bør også ID-merkes. Men... det er ikke båndtvang på katter og eier er rent juridisk ikke ansvarlig for hva katten gjør når den er ute. Det er ikke for å være vrang, men det er faktisk ikke slik at katte-eiere plikter til hverken å oppdra katter til hvor de kan drite eller forfølge katten ute for å følge med hvor den gjør fra seg.
FantasDick Skrevet 13. mars 2007 #24 Skrevet 13. mars 2007 Jeg er enig i deg i at alle hannkatter må kastereres og katter bør også ID-merkes. Men... det er ikke båndtvang på katter og eier er rent juridisk ikke ansvarlig for hva katten gjør når den er ute. Det er ikke for å være vrang, men det er faktisk ikke slik at katte-eiere plikter til hverken å oppdra katter til hvor de kan drite eller forfølge katten ute for å følge med hvor den gjør fra seg. ← Jeg har ikke skrevet, eller insinuert, at eier er juridisk ansvarlig for hva katten skulle ta seg til utendørs. Jeg har heller ikke skrevet, eller insinuert, at katteeiere forplikter seg til å lære katten hvor den skal gjøre sitt fornødne utendørs eller følge med den. Men selv om man ikke er juridisk ansvarlig eller ikke har forpliktelser - er det da fritt fram å la katten være til plage for naboer? "Ikke mitt ansvar" liksom. Synes det er nomal folkeskikk at man gjør sitt ytterste for at kjæledyr ikke er til sjenanse for andre, det er du som har valgt å ha kjæledyrene dine - ikke naboen.
Gjest lazuli Skrevet 13. mars 2007 #25 Skrevet 13. mars 2007 Hva har det med saken å gjøre om katten er katstrert/sterilisert? De gjør da fra seg uansett....
Gjest Don Giovanni Skrevet 13. mars 2007 #26 Skrevet 13. mars 2007 Jeg er enig i deg i at alle hannkatter må kastereres og katter bør også ID-merkes. Men... det er ikke båndtvang på katter og eier er rent juridisk ikke ansvarlig for hva katten gjør når den er ute. Det er ikke for å være vrang, men det er faktisk ikke slik at katte-eiere plikter til hverken å oppdra katter til hvor de kan drite eller forfølge katten ute for å følge med hvor den gjør fra seg. ← Det handler om normal folkeskikk. Jeg kan bråke og støye ganske mye og ganske lenge utpå kvelden før jeg går over den juridiske grensa for naboplaging. Jeg kan ha en sterk interesse for motorsykler, go-cart osv og bruke fritida mi på dette. Naboene kan klage men jeg kan bare henvise til loven å si at jeg ikke er juridisk forpliktet til å stoppe støyen? Er det det du mener skal være rettesnoren? Når noen slipper katten sin ut, uten tilsyn, og du som huseier har problemer med å bevege deg inne i ditt eget hus, fordi den jævla katten har markert seg rundt hele huset, du har lagt lapper i postkasser, du har forhørt deg med naboer, du har latt dette gå over måneder. Hva gjør du når vann og skriking ikke hjelper? Hammer-time. Og DET hjelper. Og jeg prater ikke om tortur av dyr, jeg prater om rask og smertefri avlivning. Men, all den tid flere på KG setter kjæledyrene sine foran mennesker (ref annen tråd) så burde jeg vel ikke være overasket over at noen mener det er forkastelig og ufyselig. Men spør om jeg bryr meg
Gjest Don Giovanni Skrevet 13. mars 2007 #27 Skrevet 13. mars 2007 Hva har det med saken å gjøre om katten er katstrert/sterilisert? De gjør da fra seg uansett.... ← Det er en vesentlig forskjell. Jeg godtar at en katt gjør fra seg på eiendommen min. Bevares. Men jeg godtar ikke at en ukastert hannkatt markerer eiendommen min som sitt revir så mye at jeg selv har problemer med å oppholde meg der.
Wildy Skrevet 13. mars 2007 #28 Skrevet 13. mars 2007 Det handler om normal folkeskikk. Jeg kan bråke og støye ganske mye og ganske lenge utpå kvelden før jeg går over den juridiske grensa for naboplaging. Jeg kan ha en sterk interesse for motorsykler, go-cart osv og bruke fritida mi på dette. Naboene kan klage men jeg kan bare henvise til loven å si at jeg ikke er juridisk forpliktet til å stoppe støyen? Er det det du mener skal være rettesnoren? Når noen slipper katten sin ut, uten tilsyn, og du som huseier har problemer med å bevege deg inne i ditt eget hus, fordi den jævla katten har markert seg rundt hele huset, du har lagt lapper i postkasser, du har forhørt deg med naboer, du har latt dette gå over måneder. Hva gjør du når vann og skriking ikke hjelper? Hammer-time. Og DET hjelper. Og jeg prater ikke om tortur av dyr, jeg prater om rask og smertefri avlivning. Men, all den tid flere på KG setter kjæledyrene sine foran mennesker (ref annen tråd) så burde jeg vel ikke være overasket over at noen mener det er forkastelig og ufyselig. Men spør om jeg bryr meg ← Det var da svært.... Om jeg irriterer vette av deg med gressklipperen, stereoanlegget eller go-carten min er ikke det ulovlig. Det er frekt, ja, men ikke ulovlig. Om jeg ikke bryr meg om at katta mi er til sjenanse for deg er det også frekt. Men fortsatt ikke ulovlig. Om du derimot avliver katten på egen hånd er dette et lovbrudd. Det er forskjell på folkeskikk og lov. Folkeskikk kan du velge å følge eller ikke. Loven har ikke samme slingringsmonn.
Gjest lazuli Skrevet 13. mars 2007 #29 Skrevet 13. mars 2007 Men spør om jeg bryr meg ← Det skal ikke så mye til for å forstå at det bryr deg, klart det gjør det Tror nok ikke du er så hjerteløs som du vil ha oss til å tro. Noen teorier går på at folk som ikke liker katter tiltrekker dem. For min del kan dette se ut til å stemme. Broren min og meg bodde i hus ved siden av hverandre...de pissa hos han, men ikke hos meg
Gjest Madam Felle Skrevet 14. mars 2007 #30 Skrevet 14. mars 2007 Jeg har ikke skrevet, eller insinuert, at eier er juridisk ansvarlig for hva katten skulle ta seg til utendørs. Jeg har heller ikke skrevet, eller insinuert, at katteeiere forplikter seg til å lære katten hvor den skal gjøre sitt fornødne utendørs eller følge med den. Men selv om man ikke er juridisk ansvarlig eller ikke har forpliktelser - er det da fritt fram å la katten være til plage for naboer? "Ikke mitt ansvar" liksom. Synes det er nomal folkeskikk at man gjør sitt ytterste for at kjæledyr ikke er til sjenanse for andre, det er du som har valgt å ha kjæledyrene dine - ikke naboen. ← Og hvordan skal du få til dette? Eneste måten jeg klarer å se, er å ha innekatt. For er katten ute, er det faktisk umulig som eier å fotfølge den.
FantasDick Skrevet 14. mars 2007 #31 Skrevet 14. mars 2007 Og hvordan skal du få til dette? Eneste måten jeg klarer å se, er å ha innekatt. For er katten ute, er det faktisk umulig som eier å fotfølge den. ← Hvorfor trekker du slike konklusjoner? Hvis katten er vant til å være ute/viser tydelig at den vil ut, så skal den selvfølgelig få gå ut - hvorvidt katten får gå ut eller ikke var aldri et spørsmål. Men når katten nå først er ute, så er det normalt at eieren gjør sitt for at katten ikke er til sjenanse for naboer. Jeg har ikke nevnt noe om fotfølging, men man kan eksempelvis kasterere katten. Katten vil da ikke markere overalt, som også var hovedproblemet til TS..? Man kan også ha toalett til katten inne, slik at den ikke alltid er nødt til å gå ut for gjøre sitt fornødne.
Wildy Skrevet 14. mars 2007 #32 Skrevet 14. mars 2007 Hvorfor trekker du slike konklusjoner? Hvis katten er vant til å være ute/viser tydelig at den vil ut, så skal den selvfølgelig få gå ut - hvorvidt katten får gå ut eller ikke var aldri et spørsmål. Men når katten nå først er ute, så er det normalt at eieren gjør sitt for at katten ikke er til sjenanse for naboer. Jeg har ikke nevnt noe om fotfølging, men man kan eksempelvis kasterere katten. Katten vil da ikke markere overalt, som også var hovedproblemet til TS..? Man kan også ha toalett til katten inne, slik at den ikke alltid er nødt til å gå ut for gjøre sitt fornødne. ← Men nå er det slik at kasterering er stort sett det eneste man egentlig kan gjøre. Nå regner jeg det som en selvfølge at man kastererer,ikke først og fremst for naboens del, men for kattens egen del.. Men........ også kastererte katter markerer. Hunnkatter driter også de også. Og til tider gjør de det på ikke fullt så populære setder, som naboens veranda. Ja, som eier bør man gjøre det man kan for å unngå problemet, men i realiteten er det ikke så mye annet man kan gjøre enn å sponse naboen en velfungerende vannpistol..... Jeg skjønner at det er irriterende og frustrerende. For selv om jeg har katt selv synes heller ikke jeg det er spesielt sjarmerende med kattedrit på trappa. Men jeg har skjønt at det er lite vist i å glesfe hodet av naboen for hva katten hans gjør. Det er ikke hans feil og det er i bunn og grunn lite han kan eller plikter å gjøre med det.....
Wonders Skrevet 15. mars 2007 Forfatter #33 Skrevet 15. mars 2007 Jeg stod ute på den ene verandaen å skulle riste ett teppe, når jeg kjente lukt av møkk. Det luktet heste-møkk, og jeg tenkte" er ikke det litt rart a, siden vi bor veldig langt unna hestesenteret???" Jeg lente meg over kanten å så ned til naboen i 1. egt. Der lå det 21 hauger med dritt...Spredt rundt på hellene under verandaen, ikke på gressplenen, får det var jo snø der, som er godt smeltet nå... Det var samme møkka jeg hadde tatt opp hos meg, Den jævla katta til naboen Lurer på hva de sier til naboen jeg, de bor vegg i vegg... Det står på 15 varmegrader her i sola, og om det stinker inn til meg, så tør jeg ikke tenke på stanken inn til naboen under meg, som har dette makkverket rett utenfor verandadøra...21 store hauger....
Gjest Don Giovanni Skrevet 15. mars 2007 #34 Skrevet 15. mars 2007 Jeg skjønner at det er irriterende og frustrerende. For selv om jeg har katt selv synes heller ikke jeg det er spesielt sjarmerende med kattedrit på trappa. Men jeg har skjønt at det er lite vist i å glesfe hodet av naboen for hva katten hans gjør. Det er ikke hans feil og det er i bunn og grunn lite han kan eller plikter å gjøre med det.....← Og dette vet du alt om? Nedenfor er et eksempel fra Bergen Kommunes helseutvalg: 4. Alle dyreeiere er ansvarlig for at dyreholdet ikke medfører sjenerende lukt, støy eller forurensning for omgivelsene. 5. Alt avfall som matrester, ekskrementer, strø, kattesand o.l., skal forvaltes slik at hygieniske ulemper ikke oppstår. Dyrenes oppholdssted bur/hus e.l. må til enhver tid holdes rene. Skadedyr så som rotter, mus m.m. skal ikke forekomme. Og det er selvsagt ikke den eneste kommunen, men man må inn på alle landets kommuner for å kunne dokumentere det her og det kan du få gjøre selv. Poenget mitt er at du hele tiden hevder at eier ikke har noen plikt eller ansvar, og dette er i strid med de aller fleste pålegg og helseordninger i landets kommuner. Jeg forstår heller ikke at du ikke ser logikken i dette, og opplever det, som meg at det vil stride mot din egen rettsforståelse om det gikk ann å anskaffe seg et husdyr samtidig som det ikke medførte noe ansvar for hva dette husdyret gjorde mot/med naboer og omgivelser.
Gjest Miss Guided Skrevet 16. mars 2007 #35 Skrevet 16. mars 2007 (endret) Jeg skjønner godt at naboer blir irriterte på at katter gjør fra seg og pisser rundt husene deres. Hva kan vi som katteeiere gjøre med det, noen konstruktive forslag? Er det noen som har erfaring med å sette en kattedo, skjermet, ute? Vil det fungere? Jeg har katt selv og har ikke lyst til at mine naboer skal bli plaget med katten min, og jeg vil absolutt ha beskjed hvis min katt driter ned eller pisser ned naboens eiendom. Katten min er hunkatt og er sterilisert. Jeg utfordrer: Kom med forslag til konstruktive løsninger så vi unngår at naboen tar livet av kattene våre. Forøvrig godtar jeg ikke selvtekt av den slag overfor kattene, kaste vann på dem er noe annet. Endret 16. mars 2007 av Miss Guided
Gjest lazuli Skrevet 16. mars 2007 #36 Skrevet 16. mars 2007 Sånn gikk det i dette tilfellet Det finnes faktisk noen regler for hva som er lov og ikke. Tror ikke at det finnes så mange som tar loven i egne hender sånn som Don Giovanni! For mange år siden hadde jeg kattedo inne til mine to katter. Den ene holdt seg til denne, mens den andre gjorde fra seg ute også. Antar sånn sett at det er individuelt hvilke løsning den enkelte katt velger.
Gjest lazuli Skrevet 16. mars 2007 #37 Skrevet 16. mars 2007 Og dette vet du alt om? Nedenfor er et eksempel fra Bergen Kommunes helseutvalg: 4. Alle dyreeiere er ansvarlig for at dyreholdet ikke medfører sjenerende lukt, støy eller forurensning for omgivelsene. 5. Alt avfall som matrester, ekskrementer, strø, kattesand o.l., skal forvaltes slik at hygieniske ulemper ikke oppstår. Dyrenes oppholdssted bur/hus e.l. må til enhver tid holdes rene. Skadedyr så som rotter, mus m.m. skal ikke forekomme. Og det er selvsagt ikke den eneste kommunen, men man må inn på alle landets kommuner for å kunne dokumentere det her og det kan du få gjøre selv. Poenget mitt er at du hele tiden hevder at eier ikke har noen plikt eller ansvar, og dette er i strid med de aller fleste pålegg og helseordninger i landets kommuner. Jeg forstår heller ikke at du ikke ser logikken i dette, og opplever det, som meg at det vil stride mot din egen rettsforståelse om det gikk ann å anskaffe seg et husdyr samtidig som det ikke medførte noe ansvar for hva dette husdyret gjorde mot/med naboer og omgivelser. ← Men hvilke rettsforståelse har du som aliver andres katter? Har du fått tillatelse av noen til å slå i hjel andres katter, i såfall hvem? Jeg tror nok ikke du hadde kommet særlig langt med din rettsforståelse i det offentlige rom. Pkt nr 4 du refererer til vil jeg tro har noe å gjøre med større husdyr som gris osv...noe som i sin tid har sin rot i at mange faktisk hadde hest, gris osv- Etterhvert som tettbebyggelsen kom ble dette vanskelig å tillate videre av forståelige grunner.
Gjest Silmarill Skrevet 16. mars 2007 #38 Skrevet 16. mars 2007 (endret) Skjønner at man ikke kan gjøre dette overalt, men dersom du strør kaffegrut rundt huset ditt så skyr kattene dette å holder seg vekk! Katter er heller ikke begeistret for eddik, sitron, appelsin! Det finns en vakker plante som heter Tagets blomsten som er pen å se på men katter skyr den som pesten! (Tagetes patula nana Favorite Red Tagetes patula nana, Lemon Drop Tagetes patula nana, Honeycomb) Disse kan sås inne allerede nå i mars Men hvilke rettsforståelse har du som aliver andres katter? Har du fått tillatelse av noen til å slå i hjel andres katter, i såfall hvem? Jeg tror nok ikke du hadde kommet særlig langt med din rettsforståelse i det offentlige rom. Pkt nr 4 du refererer til vil jeg tro har noe å gjøre med større husdyr som gris osv...noe som i sin tid har sin rot i at mange faktisk hadde hest, gris osv- Etterhvert som tettbebyggelsen kom ble dette vanskelig å tillate videre av forståelige grunner. ← Så enig! Må si jeg ble forbanna da jeg leste noen av innleggene til Don Giovanni! Endret 16. mars 2007 av Silmarill
Gjest Don Giovanni Skrevet 19. mars 2007 #39 Skrevet 19. mars 2007 Men hvilke rettsforståelse har du som aliver andres katter? Har du fått tillatelse av noen til å slå i hjel andres katter, i såfall hvem? Jeg tror nok ikke du hadde kommet særlig langt med din rettsforståelse i det offentlige rom. Pkt nr 4 du refererer til vil jeg tro har noe å gjøre med større husdyr som gris osv...noe som i sin tid har sin rot i at mange faktisk hadde hest, gris osv- Etterhvert som tettbebyggelsen kom ble dette vanskelig å tillate videre av forståelige grunner. ← Den enkle forståelse at jeg skjermer om meg og mitt, enten det gjelder et fysisk inngrep på meg og mine, på min eiendom, eller sjenanse iform av støy og lukt som ligger over min tålegrense. Pkt 4 handler om kjæledyr. Du finner hele saken under Bergen Kommunes hjemmeside. Bli gjerne forbanna av å lese innleggene mine men hold katta di borte
Gjest lazuli Skrevet 19. mars 2007 #40 Skrevet 19. mars 2007 Den enkle forståelse at jeg skjermer om meg og mitt, enten det gjelder et fysisk inngrep på meg og mine, på min eiendom, eller sjenanse iform av støy og lukt som ligger over min tålegrense. Pkt 4 handler om kjæledyr. Du finner hele saken under Bergen Kommunes hjemmeside. Bli gjerne forbanna av å lese innleggene mine men hold katta di borte ← Din toleransegrense er vel ganske subjektiv vil jeg anta? Kan du gå ut i full offentlighet med din rettsforståelse? Kan du begrunne drap på andres katter med at du skjermer deg og dine? I gjeldende rettspraksis, slik jeg kan se det vil du ikke komme til noe annet sted enn "til kort"!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå