Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt håpløs når det kommer til slike ting.

Er det slik at om man skal kjøpe en bil som har heftelser så kan man krysse av for at bilen selges uten heftelser på saglsmeldingen (eller hva det heter) også vil ikke ny eier hefte for gjeld på bilen? Tenker da spesielt på når man kjøper en bil som det er mer gjeld på enn det man gir for bilen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ny eier vil overta gjeld på bilen, så dersom du ikke sjekker registreringsnummeret i Brønnøysundregisteret før du kjøper den vil det altså bli du som overtar gjelden dersom det er gjeld på bilen..

Dersom det er du som selger bilen, er det beste å være ærlig. Ingen ønsker å kjøpe en bil med heftelser! Ikke selg bilen til en naiv ungdom/student - da vil du kun slite med dårlig samvittighet etterpå. I verste fall kan du få sendt folk etter deg...

Det er altså ikke ulovlig å ikke oppgi at det er heftelser på bilen din (selv om det er det), men ville absolutt IKKE anbefalt det!

:)

Skrevet

Nei, det er derfor jeg spør fordi etter at bilen selges vil de fortsatt være gjeld igjen på bilen som skal nedbetales. Jeg ønsker ikke at noen andre skal måtte overta den gjelden.. Hvordan gjør man det da? Det må da være mulig å selge en bil med heftelser uten at ny eier må overtfa gjelden? Selges det bare gjeldsfrie biler her i landet da tro?

Som sagt, jeg kan ikke noe om dette så jeg er takknemlig for svar.

Gjest Talula
Skrevet
Nei, det er derfor jeg spør fordi etter at bilen selges vil de fortsatt være gjeld igjen på bilen som skal nedbetales. Jeg ønsker ikke at noen andre skal måtte overta den gjelden.. Hvordan gjør man det da? Det må da være mulig å selge en bil med heftelser uten at ny eier må overtfa gjelden? Selges det bare gjeldsfrie biler her i landet da tro?

Som sagt, jeg kan ikke noe om dette så jeg er takknemlig for svar.

Er ikke noen ekspert på dette, men det er som Simpleminded sier at i utgangspunktet vil jo de heftelsene følge bilen. Du kan jo innfri gjelden? Men det er kanskje ikke noe alternativ.

Skrevet

Heftelsen følger bilen og ikke eieren. En eventuell løsning er at du tar opp ett nytt lån som du overfører heftelsen på... Hvis du skjønner hva jeg mener? Du må huske å opplyse i annonsen at heftelsen vil bli slettet når ny eier overtar bilen.

Kontakt banken din du :) De vil hjelpe deg.

Ha en fortsatt finfin dag! ;)

Skrevet
Er ikke noen ekspert på dette, men det er som Simpleminded sier at i utgangspunktet vil jo de heftelsene følge bilen. Du kan jo innfri gjelden? Men det er kanskje ikke noe alternativ.

Nei, det er egentlig ikke det. Nå skal jo resten av gjelden betales ned med sikkerhet i leiligheten, men jeg vet ike helt hvordan jeg skal få formidlet dette til kjøper på en slik måte at han tør ta risikoen for å si det sånn.

Skrevet (endret)

Hvis en bil verdt 50 000, med heftelser på 40 000, skal selges, så gjøres det på denne måten:

Kjøper betaler 10 000 til selger. Kjøper betaler 40 000 direkte til banken (långiver). Lånet blir da innløst, og heftelsene som var på bilen vil strykes.

Hvis lånesaldoen er mindre enn heftelsen, så vil banken videresende resten av pengene til selgeren.

Endret av fedora
Gjest Talula
Skrevet
Hvis en bil verdt 50 000, med heftelser på 40 000, skal selges, så gjøres det på denne måten:

Kjøper betaler 10 000 til selger. Kjøper betaler 40 000 til banken (långiver). Lånet blir da innløst, og heftelsene som var på bilen vil strykes.

Det er jo riktig. Men da overføres jo i prinsippet heftelsene til kjøper, men jeg forsto det slik at det var viktig å unngå dette.

Skrevet

Kjøper betaler 10 000 til selger. Kjøper betaler 40 000 direkte til banken (långiver). Lånet blir da innløst, og heftelsene som var på bilen vil strykes.

Hvis lånesaldoen er mindre enn heftelsen, så vil banken videresende resten av pengene til selgeren.

Jo, men i dette tilfellet så blir det heller omvendt. Jeg selger bilen for mindre enn jeg har lån på den fordi jeg ikke har råd til å ha den mer.

(Blir kvitt dyr forsikring og andre utgifter på den)

Skrevet

OK, da blir det litt annerledes. Banken vil prøve å får pengene fra deg før de henter bilen. Så det er kun hvis du misligholder lånet at kjøper løper en risiko. Om det er krysset av for heftelser på salgsmeldingen spiller ingen rolle for banken, de tar bilen likevel.

Som kjøper ville jeg aldri (ALDRI) overtatt en bil som ikke er fri for heftelser. Uansett hva selger sier.

Om du selger en bil med heftelser, men gir inntrykk (muntlig eller skriftelig) av det ikke er heftelser på den, så er det bedrageri.

Hvis har et lån på 50 000 på en bil verdt 40 000, så er du nødt til å skrape sammen 10 000 og betale ned ekstra på lånet på forhånd. Da kan kjøper betale 40 000 direkte til banken og overta en bil fri for heftelser.

Skrevet
OK, da blir det litt annerledes. Banken vil prøve å får pengene fra deg før de henter bilen. Så det er kun hvis du misligholder lånet at kjøper løper en risiko. Om det er krysset av for heftelser på salgsmeldingen spiller ingen rolle for banken, de tar bilen likevel.

Som kjøper ville jeg aldri (ALDRI) overtatt en bil som ikke er fri for heftelser. Uansett hva selger sier.

Om du selger en bil med heftelser, men gir inntrykk (muntlig eller skriftelig) av det ikke er heftelser på den, så er det bedrageri.

Hvis har et lån på 50 000 på en bil verdt 40 000, så er du nødt til å skrape sammen 10 000 og betale ned ekstra på lånet på forhånd. Da kan kjøper betale 40 000 direkte til banken og overta en bil fri for heftelser.

Ok, takk for svar. Da er det egentlig ingen måte for meg å bli kvitt denne bilen på.. Unntaket er kanskje om jeg får banken til å sette leiligheten som sikkerhet for bilen før jeg selger da og får en slags erklæring fra de...Jeg vet ikke hva slags "bevis" for at bilen er fri for heftelser kjøper evt. krever...

Gjest Talula
Skrevet (endret)
Ok, takk for svar. Da er det egentlig ingen måte for meg å bli kvitt denne bilen på.. Unntaket er kanskje om jeg får banken til å sette leiligheten som sikkerhet for bilen før jeg selger da og får en slags erklæring fra de...Jeg vet ikke hva slags "bevis" for at bilen er fri for heftelser kjøper evt. krever...

Hvis banken går med på det, så går jo det an. At banken oppgir pantet i bilen til fordel for pant i leiligheten. Hadde jeg vært kjøper hadde jeg krevet som "bevis" at det på bilens blad i motorvognregisteret sto at bilen var fri for heftelser.

Endret av Talula
Skrevet

Jeg får prøve på den måten.

Takk skal dere ha :)

Skrevet

Ja, ingen grunn til ha billån hvis du kan øke boliglånet. Lavere rente på boliglånet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...