Kitsune Skrevet 9. mars 2007 #1 Skrevet 9. mars 2007 Min mor giftet seg i bunad. Det var faktisk veldig fint. Er det noen andre som kunne tenkt seg å gjøre det samme? Er det kanskje for "vanlig" med bunad? Jeg vurderte det en stund.. (Har ikke bunad da, men ønsker meg det veeeeeldig!)
Gjest baby-E Skrevet 9. mars 2007 #2 Skrevet 9. mars 2007 Kunna aldri ha giftet meg i bunad. Syns den jeg har er kjempefin, men på den dagen vil jeg ha på meg noe annet enn hva jeg har på meg på 17 mai og i konfirmasjoner.
Gjest lillelou Skrevet 9. mars 2007 #3 Skrevet 9. mars 2007 Jeg vurderte ikke bunad for eget vedkommende, for jeg syns den er litt "sliten", jeg har brukt den mange 17mai'er, i jobbsammenheng (Festspillene i Bergen) og ellers, så den var ikke aktuell til bryllupet. Ellers syns jeg fort bunad blir tungt å bære, den er varm og litt "slitsom" å ha på. Når det er sagt,så syns jeg at bunadsbruder kan være usedvanlig vakre,men da syns jeg brudgommen også bør ha bunad, ellers ser det litt pussig ut.
Mies Skrevet 9. mars 2007 #4 Skrevet 9. mars 2007 Nei det har jeg ikke lyst til, jeg har lyst på noe nytt den dagen, og bunaden min har ikke "brudetilbehør". Men derimot så må gjerne mannen min bruke bunad om han skulle få lyst til det. Har forresten sett det i noen bryllup de siste årene, og det ser faktisk veldig fint ut med han i bunad og hun i vanlig brudekjole.
Wildy Skrevet 9. mars 2007 #5 Skrevet 9. mars 2007 Jeg bruker gjerne bunaden min tvert jeg har mulighet til det, og kunne godt funnet på å gifte med i bunad også. Eneste som er litt synd er at det ikke er brudekroner el til min bunad. Det synes jeg er flott!
Frey Skrevet 9. mars 2007 #6 Skrevet 9. mars 2007 Nei, det kunne jeg ikke tenkt meg. Har bunad synes ikke den er noe fin (rød trønderbunad, arv).
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 9. mars 2007 #7 Skrevet 9. mars 2007 Nei, aldri i verden. Synes det er en fin ting og gifte seg i bunad, mamma gjorde det. Men personlig synes jeg ikke bunad er noe pent (værsåsnillogikkedrepmegjegmenersånniallesammenhengermenskjønnergodtatandrefolksynesdeterpentfordeomaltså)
venus* Skrevet 9. mars 2007 #8 Skrevet 9. mars 2007 Jeg gjorde det. Men jeg skjønner at det forskjell i hvilken relasjon man har til bunaden sin. Kommer man fra Oslo og har en bunad etter bestemoren sin fra Nordland, så forstår jeg at man neppe har et så nært forhold til det. Da blir det nok merkelig å bruke bunad på akkurat bryllupsdagen. For meg som er født og oppvokst et sted hvor bunaden ikke utelukkende brukes 17. mai og med sterke tradisjoner, så var det nesten selvsagt at jeg ville bruke bunad i stedet for brudekjole. Jeg har vært i utallige bryllup, men de eneste brudestasene jeg husker en en bunad fra Vestlandet, samt en særdeles ukledelig brudekjole. Disse hvite Maggie Stratero-kjolene har jeg allerede glemt neste dag.
Malama Skrevet 10. mars 2007 #9 Skrevet 10. mars 2007 Jeg var kort inne på tanken om å stå kronebrud. Altså bunad med tilhørende brudekrone. Da synes jeg min kjære "måtte" hatt bunad. Han har ikke bunad, og har ikke så veldig lyst på heller, men "jeg ønsker ham bunad", tror han ville kledd det kjempegodt, og det er stilig. Men drømmen om å stå hvit brud vant fort. Selv om ikke gjestene vil huske kjolen min lenge. Så er det likevel den jeg ønske å gifte meg i. Jeg er veldig glad i bunaden min, og bruker den ellers ved "alle muligheter" (dåp, konfirmasjon og 17. mai) så jeg får nok rukt den 3 ganger i år likevel. (Uten brudekrone da, det ville vært en "once-in-a-lifetime"-opplevelse)
Gjest *-*Pinky*-* Skrevet 10. mars 2007 #10 Skrevet 10. mars 2007 Både ja og nei... Får det hører til en brudekrone på gården som min far vokste opp.. Å det hadde vært utrolig stas å fått brukt den når jeg gifter meg.. Men jeg tror nok at det er brudekjole som vinner.. Det er noe med den drømmen alle småjenter har om å stå hvit brud...
Gjest Frk Åberg Skrevet 10. mars 2007 #12 Skrevet 10. mars 2007 Har ikke vurdert det. Syns det kan være veldig fint, men mest når begge har bunad og de er litt staselige. Min bunad er veldig enkel og ser mer ut som noe de brukte i fjøset enn til festlige lag (nesten ingen søljer og ingen broderier). Forbinder den dessuten med 17. mai og konfirmasjoner.
Arkana Skrevet 10. mars 2007 #13 Skrevet 10. mars 2007 Nei, det er helt uaktuelt. Nå har jeg ikke bunad engang, men det er nettopp fordi det ikke er et plagg for meg.
Murron Skrevet 10. mars 2007 #14 Skrevet 10. mars 2007 Nei, det er den ene dagen man virkelig kan ha på seg en nydelig kjole, så bunad er uaktuelt for meg, selv om jeg kan synes det er kjempefint på andre
MarianneHR Skrevet 10. mars 2007 #15 Skrevet 10. mars 2007 Hadde jeg hatt en bunad som det fantes brudekrone og sånt til, så ville jeg nok vurdert det. Synes det er kjempestilig. Men da MÅ mannen også ha bunad synes jeg. Men så er det noe med det at det er en gang i livet man kan ha skikkelig brudekjole. Ble brudekjole på meg. Men mannen ville ha sin bunad på, og det er jeg veldig fornøyd med. Han er helt fantastisk i den.
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2007 #16 Skrevet 10. mars 2007 Nei, drømmen er hvit kjole ikke bunad. Synes det er veldig fint, og har bunad. Men bruker den heller i andre sammenhenger. (Kanskje jeg ville vurdert det om det var andre gangen jeg giftet meg, eller vi gjorde det veldig enkelt.) Jeg har som frk. Åberg også en veldig enkel bunad. Så synes ikke den hadde vært så fin til bryllup, da er det flottest med hardangerbunad eller lignende med krone.
Gjest MaFe Skrevet 11. mars 2007 #17 Skrevet 11. mars 2007 Jeg skal ha bunad når jeg gifter meg. Jeg var åpen for begge deler i utgangspunktet, men har ikke funnet noen brudekjole jeg føler er "meg". Dessuten har jeg ikke hatt noen drøm om å stå hvit brud. Min kommende mann har bunad, og jeg får ny til bryllupet, og dette er en gammel festdrakt fra området jeg kommer fra. Det er muligheter for å ha brudekrone til den, men jeg tror jeg skal ha den. Det passer også veldig fint med bunad for oss, da vi gifter oss i en gammel stavkirke, og har festen på en gammel gård. Som noen har poengtert over her, så kan jo selvfølgelig bunad bli litt varmere enn kjole, men jeg håper dette går bra...:-) Bunaden er heldigvis ikke i ullstoff, men i damask. Alle bruder jeg har sett har vært strålende flotte, uansett om de har hatt kjole eller bunad. Det viktigste er at man føler seg vel i det man har valgt, og når man i tillegg er i den lykkerusen som jeg innbiller meg de fleste er i en sådan stund, så kan man ikke unngå å se bra ut!
water1 Skrevet 11. mars 2007 #18 Skrevet 11. mars 2007 Nei, jeg kunne ikke tenke meg å ha bunad. Jeg har en bunad som jeg er veldig glad i, men den bruker jeg i så mange andre sammenhenger, 17.mai, barnedåper, bryllup etc. Jeg har dessuten alltid drømt om brudekjole, så noe annet var ikke aktuelt!
Gjest Vidvandre Skrevet 11. mars 2007 #19 Skrevet 11. mars 2007 (endret) Jeg kune tenke meg det. Har ikke noen store drømmer om å gifte meg i hvit kjole, så det er litt det samme for meg. Også virker det deilig å slippe å finne kjole; bunad har jeg jo. Men det forutsetter at mannen også har bunad; ellers ville jeg valgt en enkel og rimelig brudekjole. Legge til at det hører med sånn "konebelte" i sølv til min bunad, som jeg kommer til å ønske meg i bryllupsgave uansett som jeg gifter meg med bunad eller ei. Endret 11. mars 2007 av Vidvandre
Gjest gjesta Skrevet 11. mars 2007 #20 Skrevet 11. mars 2007 Hvis mannen hadde hatt bunad og ville brukt den, så hadde jeg absolutt vurdert det. Men da måtte vi også hatt bryllupet på en annen årstid, for jeg har kjempevarm bunad. Og sommerbryllup med hvit kjole er det vi helst vil og derfor har vi valgt det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå