Gå til innhold

.


Crash

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om jeg er veldig i tvil så hender d jeg "prøvesteker" en bitteliten bit og smaker om det er noe galt med den eller ei. Forrige uke åpnet vi faktisl en pakke kyllingfilet med en grusom lukt. Etter en liten skyll under springen og vips - spisbar :) Så den gangen var d lukta som lurte oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at det samler seg en underlig lukt i atmospakket mat som kylling og andre kjøttvarer, men den lukta er karakteristisk og gjenkjennelig og forvinner med en gang kjøttet får luftet seg. Varer lukta ved, er det som regel noe som ikke er som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at det samler seg en underlig lukt i atmospakket mat som kylling og andre kjøttvarer, men den lukta er karakteristisk og gjenkjennelig og forvinner med en gang kjøttet får luftet seg. Varer lukta ved, er det som regel noe som ikke er som det skal.

Ja, kjøtt kan faktisk lukte skikkelig promp når man åpner pakken. Men det skal forsvinne i løpet av kort tid. Luktesansen forteller uansett kjapt om det er noe galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, akkurat det jeg lurte på var *hvordan* denne karakteristiske lukten er? Vet det er vanskelig å beskrive  :eeeh:  :sjenert:

Vel, det er litt vanskelig å forklare. Foreslår at du lar en pakke med kjøttpålegg eller lignende ligge for lenge åpen i kjøleskapet, og så lukter du på den. Da vet du det... ;)

Men det er en litt søtlig, kvalmende lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde tatt den med tilbake til butikke jeg, siden det var før holbarhetsdatoen var gåttut....

Endret av Titti73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det de kyllingfilet-pakkene fra Prior du bruker, de gule?

For akkurat det der har jeg også opplevd flere ganger. Lenge til utløpsdatoen går ut, men allikevel lukter det skikkelig pyton. Har faktisk vurdert å ringe å klage dit. For de er ikke billige heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først sjekker du at "temmelig kaldt" er reelt skikkelig kaldt nok. (vi hadde et kjøleskap som sto på "temmelig kaldt", men som det viste seg holdt ca 7 grader i de varmeste delene... Vi kontrollmålte etter at melka kontinuerlig ble sur før dato....)

Deretter sjekker du at den ER dårlig (det lukter ille når man åpner den, men la den ligge og "lufte seg" som folkrart over. Lukter det fortsatt (eller den dårlige lukta er meget klar, eller farge etc som skrevet) så er et grunnlag for å ta det opp med butikken/leverandøren ja.

Ta en titt på gradestokken i butikken, der kyllingen ligger, er DER kaldt nok? Om svaret er nei, så kjøper du ikke kylling der mer... (og gjør dem gjerne oppmerksom på det) Det SKAL være gradestokk i kjøledisken, ta en titt.

For om kyllingen din konsekvent blir dårlig før tiden, så er det fare for at den en eller annen plass oppbevares for varmt ja. (som en mellomløsning kan du jo la væreå kjøpe kylling lenge før du skal bruke den, men det er ikke en løsning du på sikt skal være fornøyd med, du skal kunne stole på at matne holder seg til dato!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på gradestokken i butikken, der kyllingen ligger, er DER kaldt nok? Om svaret er nei, så kjøper du ikke kylling der mer... (og gjør dem gjerne oppmerksom på det) Det SKAL være gradestokk i kjøledisken, ta en titt.

:Nikke:

Har vært flere avisoppslag om dårlig temperaturkontroll i matvarebutikkene. Lurt å sjekke både eget kjøleskap og butikken! Men må jo si at du har hatt uflaks med kyllingen, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mm.

Men greit å begynne hjemme... lettere det (og greitå ha sjekka der før man kommer "sint" på butikken.... Har jo vært passe surpå den dårlige melka selv... før jeg ved en kontroll fant ut at kjøleskapet fungerte relativt dårlig, og måtte stå på MAX for å holde det kjølig nok...)

Nå har vi kjøleskap der gradene står på utsiden, jeg stiller ved knapper hvor kaldt jeg vil der skal være, men for de som ikke har termostat på utsiden er det greit å putte inn en gradestokk og sjekke.

Men helt klart, det er MYE rot med kjøing på butikekr rundtomkring, så det er vel så stor sjangs for at det er der det er for varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I butikken her jeg bor,

så stabler de ofte altfor mange varer oppå hverandre i kjøledisken.

Så da sier det seg jo selv at de øverst varene ikke holder seg kalde nok,

når de ligger utenfor kaldluftsonen.

Har selv jobbet i butikk og der var de veldig strenge på nettopp dette,

for da blir jo varene dårlig før utløpsdatoen.

Så jeg plukker alltid varene som ligger litt bak så jeg er sikker på

at de har ligget kaldt hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...