Gå til innhold

Skrive ut fakturaer

Gjest *Magica*

Anbefalte innlegg

Gjest *Magica*

Jeg skal skrive ut noen fakturaer, og vil helst ha gjort det på pc'en. Har ferdige fakturaer som bare trengs å fylles ut. Hvordan gjør jeg det - finnes det noe program på skriveren eller Word eller whatever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det privat, eller har du firma?

Kan ikke allverdens om det, men det er ikke tillatt å "lage fakturaer" i word el. lengre. Man må ha et fakturaprogram feks "Mamut datax Software" slik at man ikke kan jukse med fakturanummer osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Tror ikke det finnes noe ferdig i Word, men det finnes egne fakturaprogram. Ellers kan man lage seg en mal selv i Word eller Excel. Det er i hvert fall sånn jeg har gjort det, lagd en i Word. Kjedelig, men den kan jo brukes om og om igjen... Forøvrig "må" man ikke bruke en bestemt mal, man kan skrive ut en regning på hvilken måte man vil, bare man har med de punktene som er nødvendige med tanke på bokføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Er det privat, eller har du firma?

Kan ikke allverdens om det, men det er ikke tillatt å "lage fakturaer" i word el. lengre. Man må ha et fakturaprogram feks "Mamut datax Software" slik at man ikke kan jukse med fakturanummer osv  :)

Stemmer dette da..? Har ikke jeg hørt noe om. Fakturaer må uansett oppbevares fysisk, det osm er lagret på data gjelder ikke i regnskapssammenheng.

Endret av liteteita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For at du skal kunne bruke de innkjøpte fakturaene, må du

ha en "elektronisk" faktura. ( fakturaprogram )

Søk på nett, det finnes noen gratisprogram tilgjengelig.

Kvaliteten på de, er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
For at du skal kunne bruke de innkjøpte fakturaene, må du

ha en "elektronisk" faktura. ( fakturaprogram )

Søk på nett, det finnes noen gratisprogram tilgjengelig.

Kvaliteten på de, er jeg usikker på.

Kupper tråden, jeg, beklager... men "må" man ha et elektronisk fakturaprogram for slike? Blir det mest for å få skrevet ting på rett sted enklest mulig, eller pga loven? Jeg har skrevet slike både for hånd og fra word og ikke fått noen kommentarer på det fra regnskapsfører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Magica*
Kupper tråden, jeg, beklager... men "må" man ha et elektronisk fakturaprogram for slike? Blir det mest for å få skrevet ting på rett sted enklest mulig, eller pga loven? Jeg har skrevet slike både for hånd og fra word og ikke fått noen kommentarer på det fra regnskapsfører...

Hvordan får du til å bruke Word til å skrive fakturaene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Det var en omstendelig prosess med prøving og feiling for å få ting på rett sted... Ikke spesielt ressursvennlig når man tenker på alle papirene jeg brukte :forvirret: Men jeg fant ikke noe gratis fakturaprogram på den tida, ei heller fikk jeg noen gode råd, så da ble det sånn.. Anbefaler selvsagt et bedre program om du finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en omstendelig prosess med prøving og feiling for å få ting på rett sted...

Jeg laget meg en "mal" i Excel (med summering, utregning av moms, forfallsdato o.l.). Den "malen" bare kopierer jeg.

Skriver ut faktura + to eksemplar for regnskap.

Har brukt det samme i flere år, og aldri fått klage eller merknader fra regnskapsfører.

Ja, det var en "omstendig" prosess for å få alt på rett plass, men så har man den jo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det kom nye regler i 2006 som sier at du må ha et godkjent nummereringssystem på alle fakturaer, det holder ikke å bare nummerere selv, for det må skje automatisk. Endel regnskapsførere godtar det selv om man ikke gjør det slik, men om man får bokettersyn i senere tid, så kan en få store problemer!!! Det er viktig å holde seg til denne reglen, min regnskapsfører har en klient som har fått problemer med akkurat dette, og må betale bot og greier.

det finnes flere gratis regnskapsprogrammer, men jeg har dårlig erfaring med dem, så jeg har akkurat kjøpt meg et som koster 900 kr, da får jeg jo igjen moms, og det trekkes jo av på skatten, så i realiteten koster det mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
  • 8 år senere...
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...