Gå til innhold

ISLAND - Reykjavik


Lizzee

Anbefalte innlegg

Skal på langweekend til Island med samboeren.

Hva anbefaler dere at man finner på der? (bortsett fra å se på geisir og bade i varme kilde.....)

Hvor går man ut og spiser? Hotell-tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere burde iallefall spise Ofnbakaður saltfiskur með tómatmauki og ólífuolíu

(Oven-baked salted cod “Bacalao” with olive oil and concasse) på Caruso.

Sjekk Caruso.is. Kjempefin restaurant, og nydelig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig jeg har noen tips. Men det kommer jo litt an på hva slags steder dere liker og hvilken prisklasse det skal ligge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna den råtne haien! Den severes i små biter og lukter og smaker bare ammoniakk. Det desidert jævligste jeg noen gang har smakt! :kvalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig jeg har noen tips. Men det kommer jo litt an på hva slags steder dere liker og hvilken prisklasse det skal ligge i.

Vi er et par på 40 år, liker både natur og det urbane. Spise og drikke godt - men ikke vanlige kontinentale restauranter, helst det som er litt spesielt for landet man er i. Prisklasse Sånn middels - men gjerne også tips for et ok sted hvor man kan bli sittende og ta "et glass til" uten at man blakker seg helt. Og det kan jo hende vi har lyst til å slå på stortromma en kveld og da er det helt ok om det er dyrt så lenge det er verdt det!

Er ikke så veldig opptatt av shopping, ihvertfall ikke sminke og klær... men går gjerne i butikker som har smykker, kunst, design....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For stortrommekvelden anbefales Lækjarbrækka. Fantastisk mat og utrolig bra service. Husker ikke adressen med stedet er velkjent og det ligger sentralt.

Dra i lagunen en dag det regner. Da er man uforstyrret selv om det er mye folk der :kline: Vær forberedt på lukten :hår:

Når dere først tar turen til geysirene (kun lillebror er aktiv) er det verdt å dra litt videre til Gullfoss også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, en tur i den blå lagunen hører vel med (lukten er da ganske kul - en del av opplevelsen). Men jeg vil også anbefale å besøke et av badene i sentrum. Islendingene bruker disse masse selv, så der treffer dere flere innfødte enn turister. Behagelig er det også, selv om noen av "pottene" holder temperaturer som er forbeholdt de aller tøffeste.

Jeg kan skrive under på Lækjarbrækka. Hvis dere er glad i sjømat, anbefales også Tveir Fiskar.

Av attraksjoner utenfor Reykjavik, kan jeg legge til Thingvellir. Særlig dersom dere er litt interessert i historie.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thingvellir kan også bakes inn i rundturen geysir - gullfoss. Greit å ha leiebil forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for tips!

Fønix: Begge restaurantene kan nok regne med besøk fra oss!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for tips!

Fønix: Begge restaurantene kan nok regne med besøk fra oss!

:)

Vel bekomme. :)

Jeg er forøvrig enig med Frey i at det kan være greit å ha bil.

Kan også nevne at Thingvellir, i tillegg til å ha huset verdens eldste parlament - Alltinget, er en geologisk attraksjon. Der kan man se sprekken mellom det amerikanske og det europeiske kontinent. Disse to kontinentene glir fra hverandre (visstnok med en fart på 2 cm i året), slik at det dannes en sprekk. Jeg er på ingen måte noen geologifreak, men syntes det var fascinerende å rusle en tur i bunnen av denne sprekken og vite at man befant seg midt mellom to kontinenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Hvis du er glad i kaker vil jeg anbefale å ta formiddagskaffen på Café Paris

* Perlan er OK om du liker restuaranter med utsikt. For min del holder det å nyte utsikten der med en iskrem på formiddagen.

* Da vil jeg heller anbefale middag på Café Opera, som slettes ikke er en kafé, men en restaurant. Spesielt artig for mannfolk som er glad i kjøtt, da spesialiteten der er Hot Rock Fantasy, dvs du får et utvalg av kjøtt (eller fisk) som du selv steker ved bordet på en glovarm stein. Men god mat og fin atmosfære ellers også altså!

* Hvis du liker jazz, stikk innom Cafe Rosenberg i Lækjargata. Trivelig sted.

* Gidder du ikke reise til den Blå Lagune kan du alltids svømme i sjøen ved Nautholsvik Thermal Beach i Reykjavik.

* Hvis du er interessert i å se islandsk kles- og smykkedesign, er det Laugarvegur, Skolavordustigur og et par av sidegatene der som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...