Gå til innhold

Gjøre vanlig is litt mer spennende


*Heidi*

Anbefalte innlegg

SKal ha familien til middag på søndag og skal servere oksestek! Orker ikke noe avansert dessert måltid, da det for meg er mer en nok med stek, gratinerete poteter osv nå som jeg er gravid! Men det er jo litt kjedelig med to liters is bare, så enten om jeg serverer noe litt spennende til eller om det er noe annet jeg kan servere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Magica*

Bær og marengs til er jo godt? Mange sverger til non-stop og peanøtter også. Sjokoladesaus og bringebær er godt sammen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kommer barn også, så hadde jeg nok valgt en slags is-buffet, med et par typer is og skåler med forskjellig som passer som strø for både voksne og barn - peanøtter, non-stop, daimkuler, bær og frukt. Så kan alle forsyne seg med det de liker best.

Ekstratips: veldig enkel saus til vaniljeis: mos en boks hermetisk fruktcoctail med stavmikser så det blir puré. Søtt ja, men veldig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To enkle varianter med vaniljeis:

Brekk opp After Eight i biter og bland noe inn i isen ved servering (da må isen være litt myk dvs. rett før du setter den på bordet), så drysser du over en del After Eight-biter på toppen også.

Server is med varme bær. Frosne bær etter ønske varmes i kjele evt. usukrede bær kokes opp med sukkerlake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flensburger: Vaniljeis, hermetiserte kirsebær/moreller og eggelikør. Funker også med varme bjørnebær.

Poire Belle Hélène: Vaniljeis, hermetiske pærer og sjokoladesaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

varme bjørnebær eller varme multer er nydelig til, også litt revet sjokolade: voila, deilig dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en fruktsalat til is.? Du kutter opp alle de fruktene du vil ha på forhånd, utenom banan, og legger disse i plastpoer i kjøleskapet... Rett før servering blander du frukten..... da er den god fersk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en variant fra Jamie Oliver. Strø pecannøtter utover en bakeplate med bakepapir, og strø litt melis på. Rist disse litt i stekeovnen.

Når du skal servere tar du god vaniljeis i porsjonsglass, hell over litt lønnesirup, litt nykokt espresso, og strø over noen nøtter. Server med en eneste gang. Supergodt :)

Endret av Plym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fantus

Fest-is:

Du trenger

Vaniljeis

Appelsiner

Kanel

Velv 2-liters isen ut på et fat. Skjær appelsiner i skiver og legg dette oppå isen og rundt på fatet. Strø kanel på toppen. Stort enklere blir det ikke, samtidig som appelsin og kanel er en litt ny smak for mange og dermed virker en alminnelig vaniljeis kjempespennnede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :) Den Jamie oliver varianten så veldig god ut, kanskje det blir den?

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel og supergod saus til is: Ta Noras hjemmelagede jordbærsyltetøy og kjør med stavmikser - perfekt.

Server med varme vafler eller sveler til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...