Gjest klarakul Skrevet 24. februar 2003 #1 Skrevet 24. februar 2003 jeg ar begynt å trimme om morgenen. én times rask gange en time etter frokost. men er det best å trimme før eller etter jeg spiser frokost? trimmer jeg på tom mage da bruker vel kroppen min energi rett fra fettet mitt? og hvis jeg har spist bruker den vel energien fra maten i magesekken min? blir man ikke litt svimmel av å trimme på tom mage? hva er best?
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2003 #2 Skrevet 24. februar 2003 spis masse fett! det øker fettforbrenningen! jeg lover, det funker som rakker'n! lykke til! (du bør spise litt om morgenen før du skal trimme. få i deg et kokt egg og en banan, det holder noen timer..)
Gjest Hilde Skrevet 24. februar 2003 #3 Skrevet 24. februar 2003 Ja, de lærde strides vel om akkurat det. Jeg har ihvertfall hørt at om du trimmer FØR frokost, så forbrenner du fett som er lagret på kroppen din. Hvis du derimot trimmer ETTER frokost, så vil du bare forbrenne den maten du nettopp har spist. Vet ikke om det er riktig, men jeg spaserer til jobben hver dag og har frokosten med meg i vesken og spiser når jeg kommer fram - altså ETTER trimmen.
Mathias Skrevet 25. februar 2003 #5 Skrevet 25. februar 2003 Kroppen kan forbrenne karbohydrater og fett, MEN det er to forskjellige prosesser som settes i gang pga forskjellig intensitet... Har man 100-120-30 i puls vil Man IKKE forbrenne det du har psist.. Hvorfor ikke: Fordi dette er karbohydrater, og den kjemiske prosessen settes i gang når en trenger den type energi man trenger ved å ha 120/30-200 i puls.... Dere kan søke på den store og den lille motoren, der forklarer jeg mer om det.... Ang før og etter frokost: Det dreier seg der om man forbrenner MER da enn ellers.... Så langt jeg har fått med meg ....
Petruska Skrevet 26. februar 2003 #6 Skrevet 26. februar 2003 Følgende illustrerer ganske bra hvordan fettforbrenning kontra karbohydratforbrenning påvirkes av intensiteten på treningsaktiviteten: Ved 25 % av max.intensitet forbrenner en kvinne på 60 kg. som er aktiv i 60 min. (alle eks. er kvinner på 60 kg. som er aktive i 60 min.) 360 kcal. hvorav 90 % av kaloriene er fra fett og 10 % fra karbohydrater Ved 65 % av max.intensitet forbrenner hun 720 kcal. og fordelingen mellom fett og karbo. er 50/50. Ved 85 % av max.intensitet forbrenner hun 1080 kcal., 25 % av kaloriene kommer fra fett og 75% fra karbohydrater. Konklusjonen blir jo da at hvis man primært ønsker å forbrenne fett er det intensitetsnivået som er viktig. Og tiden man bruker på økta da, det sies at fettforbrenningen settes ordentlig i gang først etter 20 min., og at man ikke holder på lengre enn 1 time uten å "fylle på" med karbohydrater. Da er karbolagrene tomme (noe karbo må kroppen ha å brenne på, den kan ikke bare benytte seg av fett) og energien som er lettest tilgjengelig for kroppen da er musklemasse. Og den ønsker vi jo ikke å kvitte oss med... Det står jo å lese i alle treningstidsskrifter at det er "riktig" å kjøre fettforbrenning på tom mage, så da er det vel noe i det? Men ikke glem de andre faktorene som er minst like viktige!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå