Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilken frokostblanding er både god og faktisk sunn også? Synes jeg stadig hører at "alle" frokostblandinger inneholder mye sukker. Jeg er ute etter en frokostblanding som smaker godt sammen med skummet kulturmelk/cultura men som ikke er full av sukker og fett.

Har prøvd Axa 4 korn, men det er kun korn og ikke noe godt alene, syntes jeg.

Noen som har tips til meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg bruker 4-korn pluss, og så kapper jeg opp det vi måtte ha av frukt, det kan være eplebiter, en håndfull druer, litt banan eller et dryss rosiner. Druer er faktisk veldig godt på frokostblanding, og enkelt når ting skal gå fort om morgenen, jeg kjøper vanligvis noen små steinfrie.

Jeg tror det er 4-korn pluss den heter, det er 4-korn tilsatt noe ekstra fibergreier, den er litt sprøere på en måte.

Skrevet

Axa 4-korn Pluss er det sukker i, ser jeg her

Jeg liker egentlig Axa Go'mix men den er det både honning og sukker i og det er jo ikke så lurt når man prøver å gå ned i vekt. :ler:

Gjest Kristin_
Skrevet

Sjekk på baksiden av pakken. Der står det hvor mye av karbohydratene som er sukker. Personlig synes jeg alt over 10 gram sukker pr 100 gram blanding er mye, men det avhenger også litt av hvor mye sukker du får i deg ellers på dagen også. Fersk frukt vil gjøre blandingen bedre også, og er ikke sukkerbomber på linje med den tørkete frukten og liknende som ellers er i frokostblandinger.

Godagblandingene er gode syns jeg, spesielt den med blåbær, men jeg pleier å blande 50/50 med havregryn eller 4-korn. Da blir det akkurat passe mengde sukker, og blandingen smaker godt også. Det kan du forsåvidt gjøre med de fleste blandinger.

Skrevet

Jeg blander 4korn og Axa Frukt.

Synes det funker ganske bra, og har sett på tester at de ikke har så mye sukker og salt.

Gjest Elfrida
Skrevet

Den har 4 gram sukker pr 100 gram, altså hvis du bruker rundt 30 gram på en frokost får du i deg rundt ett gram sukker. Det er ingenting.

Skrevet

Jeg pleier å spise yoghurt naturell med hakkede nøtter (para, hassel, pistasj og macadamia) + eple og appelsin oppi + en dæsj honning

Ellers har de en god en på helsekosten, husker ikke hva den heter, men den kommer i en pose og all skriften er på tysk. Finnes i tre ulike sorter, blant annet en med skogsbær

Her om dagen kjøpte vi Allbran med eple og fiken, som også var veldig god, men den er det kanskje en del sukker i?

Skrevet

Frokostblanding er det jo kjempelett å lage selv! Bland av hjertens lyst havregryn, hirseflak, kruskakli, linfrø, nøtter av ymse slag, solsikkekjerner, økologiske gresskarkjerner, osv. Hvis du vil ha søtsmak kan du også tilsette f.eks. rosiner, tørkede aprikoser, bananchips o.l.

Skrevet

Om du liker havrefras så er den etter sigende ganske sunn. Og den med blåbær som Axa (tror jeg det er, står sammen med God dag og hva de nå heter de som ser ut som havregrynsposer) lager har mindre sukker og er ellers sunnere en de fleste andre. Dette er i følge en test "Shape up" gjorde for en tid til bake.

Gjest blåkopi
Skrevet

fedons frokostblanding er god og sunn. jeg pleier å kutte opp eller mose banen og putte oppi. kjempegodt!

• 2 uker senere...
Skrevet

FIBRA BLÅBÆR!! Kjempegod frokostblanding med mye fiber, uten sukker.

Skrevet

Rene kornblandinger er de sunneste (men de smaker også deretter :forvirret:).

Gjest Tweek
Skrevet

Hmm, siden jeg ikke vet mye om sånn blir jeg lurt av pakningen der det står at cheerios har 75 % fullkorn. Tar det jo med en klype salt for det kommer jo ann på hvor mye sukker det er, men..

Skrevet

Jeg lager min egne sunne frokostblanding: havregyn, kli, hakket madler og rosiner. Med Biola/Cultura/skummet melk.

Gjest Huldali
Skrevet
Er cheerios en sunn frokostblanding?

Hvis du går inn på hjemmesidene til Nestle får du en oversikt over alle frokostblandingene de har. Der står det næringsinnhold også.

Jeg syns Nestle sin Fitness fullkorn sin er veldig god, den innholder ikke så mange fler kallorier og sukker enn mange av Axa sine.

Den har dessuten fått et grønt nøkkelhull av ICA :)

Skrevet

Jeg liker så godt solfrokost med fire typer nøtter, men den er sikkert en sukkerbombe.... Noen som vet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...