Flora Skrevet 7. mars 2007 #1 Skrevet 7. mars 2007 Selv om er aktive prøvere og ønsker oss barn, vurderer vi å hoppe over prøvingen denne måneden for å unngå desemberbarn. Vi tenker at det vil være kjedelig for barnet å alltid være yngst i klassen og å ha en bursdag som sammenfaller med jula. Er det flere som tenker på samme måte? Eller kanskje noen som selv har erfaring med desemberbarn?
Gjest Bertine Skrevet 7. mars 2007 #2 Skrevet 7. mars 2007 (endret) NEI! Herlighet, det har jeg aldri vurdert... Jeg er født sent i november, å det har da aldri skadet meg?! Dette er det dummeste jeg har hørt... Om barnet kommer i november, desember eller juli må da være ett fett, så lenge barnet kommer? Endret 7. mars 2007 av Bertine
Gjest Vidvandre Skrevet 7. mars 2007 #3 Skrevet 7. mars 2007 Nå prøver ikke jeg å få barn, men når jeg skal har jeg alltid tenkt meg at jeg skal prøve å unngå å få det i desember... Så klart er barnet like ønsket uansett, men desember er en ganske stress måned, og de barna jeg kjenner/kjente som liten og hadde bursdag i desember syntes det var ganske fælt og "urettferdig". Men såklart, hvis jeg skulle ha problemer med å få barn og måtte prøve i lang tid, hadde jeg nok ikke tenkt så mye på det.
Lilith Skrevet 7. mars 2007 #4 Skrevet 7. mars 2007 Skjønner godt at dere tenker på det, jeg, og er spent på hva andre med erfaring rundt dette har å si.
Gjest gjesta Skrevet 7. mars 2007 #5 Skrevet 7. mars 2007 Jeg er desemberbarn Riktignok første uka av desember da. Det har jeg aldri opplevd som et problem (det er så lenge før jula at jul og bursdag blir to forskjellige ting. Har jo forstått (etter å ha lest her inne, blant annet), at mange mener det er dumt å alltid være yngst. Skjønner ikke det jeg... Nå har jeg ikke vært aller yngst noen gang da, men har aldri vært et problem for meg, vet ikke om mamma og pappa har hatt noe problemer med det heller? Okei, så det kjipeste jeg mener man opplever ved å ha bursdag i (begynnelsen av) desember er at man kan få bursdagspakker i julepapir. Det er ikke noe morsomt, men det er noe man overlever uten varige men (Akkurat det å ha bursdag i jule/nyttårsuka synes jeg også at høres kjedelig ut, og det er jo ikke så lett å planlegge akkurat når barna kommer...)
Trampe Skrevet 7. mars 2007 #6 Skrevet 7. mars 2007 Vi unngår desemberbarn. Mannen er julaftenbarn, faren hans er født på nyttårsaften, og ingen av dem ville vært født i desember om de hadde kunnet velge. Vi starter prøving om noen måneder, selv om jeg er fri for prevensjon nå. Om vi hadde prøvd lenge ville saken vært annerledes.
Flora Skrevet 7. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 7. mars 2007 Så klart er barnet like ønsket uansett, men desember er en ganske stress måned, og de barna jeg kjenner/kjente som liten og hadde bursdag i desember syntes det var ganske fælt og "urettferdig". Det er slik jeg tenker også. Jeg kjenner flere som er født i desember som har klaget på at de følte at bursdagen deres "forsvant" i all julestria. For vår del vil barnet være like velkomment uansett, men ettersom en evt. termin for min del ifølge terminkalkulatoren ser ut til å bli rundt 12. desember vil det jo være en viss sannsynlighet for fødsel på julaften. Og det må i så fall bli ganske kjedelig for barnet?
ydmyk Skrevet 7. mars 2007 #8 Skrevet 7. mars 2007 NEI! Et barn er utrolig velkomment uansett. Jeg tenkte slik før men har fått et annet syn på det da det viste seg vanslkleig å i det hele tatt får barn for oss. Prøvde 21 måneder og hadde to spontanaborter før vi ble foreldre. Har nå prøvd nok 21 måneder og mister det som kunne blitt et desemberbarn før sommeren. Prøver fortsatt og tar gjerne imot et desemberbarn. Ønsker alle prøvere lykke til!
Flora Skrevet 7. mars 2007 Forfatter #9 Skrevet 7. mars 2007 NEI! Et barn er utrolig velkomment uansett. Jeg tenkte slik før men har fått et annet syn på det da det viste seg vanslkleig å i det hele tatt får barn for oss. Prøvde 21 måneder og hadde to spontanaborter før vi ble foreldre. Har nå prøvd nok 21 måneder og mister det som kunne blitt et desemberbarn før sommeren. Prøver fortsatt og tar gjerne imot et desemberbarn. Ønsker alle prøvere lykke til! ← Jeg opplevde også en spontanabort ved forrige graviditet, og for vår del vil et barn være velkomment til enhver tid. Hvis vi likevel velger å hoppe over prøvingen denne måneden, er det utelukkende av hensyn til barnet (ettersom jeg har hørt flere som skulle ønske de ikke var desemberbarn). Vi har riktignok ikke bestemt oss for hva vi vil gjøre, så det er derfor jeg ønsker å høre andres tanker og erfaringer omkring dette.
Gjest niomi Skrevet 7. mars 2007 #10 Skrevet 7. mars 2007 De desemberbarnene jeg kjenner, syns ikke det er kjipt å være født da. Med unntak av da de fyllte 18 og 20 - måtte vente lenge på å få kjøre opp, handle på polet, etc. Ei venninne av meg er født i fellesferien, og hun fikk aldri feiret dagen sin med alle vennene til stede - alltid noen som var bortreist på ferie. Minst like kjipt det! Ellers skjønner jeg at det er kjipt å være født på julaften og nyttårsaften, men det må da være like kjipt å være født på 17. mai og andre faste høytidsdager.
Linsi Skrevet 7. mars 2007 #11 Skrevet 7. mars 2007 Et stort nei fra meg også. Vi har altfor mange prøveperioder bak oss, og er nå i gang med IVF forsøk. Klaffer det på dette forsøket, blir det et desember/januar barn. Ikke i mine tanker engang at det skal bli noe problem!
Pus74 Skrevet 7. mars 2007 #12 Skrevet 7. mars 2007 Nei! Er vi så heldige å bli gravide, er det akkurat det samme når det kommer
Petite Skrevet 7. mars 2007 #13 Skrevet 7. mars 2007 Jeg har fødselsdag sånn ca midt i desember. Med unntak av det året jeg skulle fylle 18, føltes det aldri som noe problem å være blant de yngste.... og etter at jeg kom i 20-årene syntes jeg nærmest det var en fordel :kgblunk: Frem til de første årene på barneskolen pleide foreldrene mine å markere halvtårsdagen min i juni med kake og besøk av besteforeldre. Etter hvert ble også mine to beste venninner invitert, og det var veldig stas. Det ble ikke gitt gaver på halvtårsdagen, men jeg gledet meg alltid til kaken og oppmerksomheten. Mine foreldres tanke var at jeg skulle få en markering utenom en hektisk førjulstid. Vi sluttet med det da jeg etter hvert selv syntes at det var for "barnslig" å feire halvtårsdag... Jeg har alltid fått separate gaver til fødselsdag og jul, og det tror jeg barn setter pris på. Alt i alt topp å være desemberbarn, synes jeg. Kunne aldri forestilt meg en annen fødselsdag enn "min" dag..
Gjest Lano Skrevet 7. mars 2007 #14 Skrevet 7. mars 2007 Det handler kanskje ikke så mye om bursdager osv, men like mye om at det i skolesammenheng KAN være en fordel å være født tidlig på året, fordi man da vil kunne være blant de eldste i klassen og kanskje være modnere enn de som er født seint på året. Jeg sier KAN, for det er jo ingen garanti at det blir sånn. Jeg har bare hørt flere lærere osv som sier at det er stooor forskjell på en unge som er født i januar og en som er født i desember. De forskjellene vil jo jevne seg ut etterhvert, men kanskje særlig i begynnelsen av skoletiden vil det kunne være en fordel å være moden.
Gjest Leiababe Skrevet 7. mars 2007 #15 Skrevet 7. mars 2007 Jeg tenker ikke sånn i det hele tatt. Vi har forsøkt en stund, og skulle jeg være så heldig å bli gravid, er det helt uvesentlig om det blir et januar, juli eller desemberbarn. Når det gjelder forskjeller på barn født i januar kontra barn født i desember vil jo disse forskjellene(hvis det er noen) jevne seg ut over tid. Dette vil kanskje ha betydning når barna er veldig små, men tviler på at dette vil kunne skape problemer. Synes denne debatten blir noe "smålig" når man tenker på alle de som faktisk har problemer med å bli gravide. Det er vel det samme når barnet er født vel?? Jeg kjenner mange desemberbarn, og ingen av de tenker over at de er det. Dessuten, hyggeligere førjulsgave finnes vel ikke??
angelou Skrevet 7. mars 2007 #16 Skrevet 7. mars 2007 Det er meg revnende likegyldig. Vi skulle egentlig ha blitt foreldre til et augustbarn, men så gikk det gæren`t. Har nok vært inne på tanken om at jeg heller vil ha et januarbarn enn et desemberbarn, men for meg vil det bety at jeg må hoppe over 2 pp - I THINK NOT Har jo ingen garantier for at det skal gå bra neste gang. Vi prøver fortsatt på et 2007-barn vi, samtidig gjør det ingenting om vi får et 2008-barn, det er like velkomment uansett Vil bare ha så fort som mulig Har du termin i midten av januar kan du jo vips få et desemberbarn uansett, likeens om du har termin i midten av november
Gjest Kardemomme Skrevet 7. mars 2007 #17 Skrevet 7. mars 2007 Barnet jeg mistet for 2 år siden ville blitt et desemberbarn. Det gjør da ingenting, hos oss er en baby velkommen når som helst!
Kylling Skrevet 7. mars 2007 #18 Skrevet 7. mars 2007 Av hensyn til barnet? Er det ikke viktigere at barnet blir født enn når det blir født? Om barnet selv kunne velge, tror jeg nok h*n ville valgt å bli født i desember framfor å ikke bli født i det hele tatt...
Lula Skrevet 7. mars 2007 #19 Skrevet 7. mars 2007 Nei det har jeg aldri tenkt på gitt! Barn lar seg sjelden "time" så jeg synes det blir litt rart å tenke sånn. Selv er jeg januarbarn, og begynte ett år for tidlig på skolen. Var alltid minst (selv desemberbarna var eldre enn meg ), men det plaget meg aldri
Eeyore Skrevet 7. mars 2007 #20 Skrevet 7. mars 2007 Må innrømme at når vi begynte prøvingen ønsket vi oss et april/mai/juni-barn, men etter at vi har prøvd en stund, og erfart at det ikke alltid er så lett å få barn, aller minst planlegge dem, er det absolutt utenkelig å skulle hoppe over en månded for å slippe desemberbarn. Men de blir da ikke desemberbarn om det klaffer i mars... :klø: Blir vel forstatt stort sett novemberbarn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå