Gå til innhold

Noen som bruker /har brukt pessar?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med pessar?? Har lyst å slutte på prevensjonsprodukter med hormoner og lurer på å prøve pessar. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker pessar de dagene LadyCompen min viser røde dager, og jeg kan virkelig anbefale det! Har hørt noen rykter om at det for tiden er vanskelig å få tak i både sæddrepende krem og pessarer på apotekene pga liten etterspørsel, men jeg vil tro det går an å bestille? Det må vel isåfall være eneste aberet...

Det eneste du må gjøre er å dra til legen og mest sannsynlig få henvisning til en gynekolog som har slike prøvesett for å finne ut hvilken størrelse du trenger. De fleste leger har nemlig ikke dette. Dette er verken skummelt eller vondt, bare litt morsomt å måtte gå rundt i rommet for å kjenne etter om pessaret passer! :) Råder deg derfor til å ta på en lang genser...

Det å ha pessaret inni kjennes ikke i det hele tatt (hvis det sitter som det skal), og ifølge min samboer kjennes det heller ikke utenom i spesielle stillinger... :sjenert:

Anbefales! :) MEN er ikke like sikkert som andre ting...

Skrevet

Takk for tilbake meldingen! Høres veldig greit ut:) Er lei av hormon prevensjon så dette skal jeg prøve:)

Skrevet

Lykke til! :)

Opp og fram med pessaret! :klappe:

(Eller strengt tatt inn og opp... :sjarmor: )

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei

Jeg har brukt pessar i 1 1/2 år og er veldig godt fornøyd. Jeg har veldig regelmessig syklus og vet når jeg har EL. Jeg bruker pessar uken før og uken etter at EL har vært. Jeg smører den inn med sæddrepende krem, slik at sikkerheten økes.

Er godt fornøyd. Litt krunglete å få den inn første gangen, men etter litt prøving går det veldig fint.

Skrevet

Takk for mere tilbakemelding :) Skal komme meg til legen og få ordnet det så fort som mulig. Har hørt svært lite om pessar fra før så er det noen flere som bruker el. har brukt så kom med tilbakemelding. :)

Gjest Sativa
Skrevet

Jeg trodde faktisk ikke pessar fantes på markedet lenger. Hvor sikkert er det? Må man bruke krem ved siden av?

Skrevet

Pessar selges nok ikke lenger i Norge. Jeg har vært til gynekolog selv og spurt. Det er fordi de har trukket tilbake den sæddrepende kremen, og da trakk pessarprodusentene tilbake pessarene også. Du må nok til utlandet for å få pessar. Kremen kan bestilles over nettet. Men nå var det jo en grunn til at de trakk kremen fra markedet. Det var noen stoffer i den som ikke var helt bra. Men jeg tror andre her har mer peiling på det der enn meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan få tak i pessar her i landet, men det kan kreve litt innsats. Apoteket kan (og jeg om de ikke egentlig er pliktig til å ta det inn om legen har gitt deg en resept/tilmålning) ta det inn, men letteste vil være å bestille fra et utenlandsk apotek etter du har fått det tilmålt.

Den vanligste sæddrepende kremen er som flere her sier tatt av markedet. Hovedårsaken til dette er at nonoxynol-9 øker smittefaren for HIV og enkelte andre sykdommer, noe som sjelden er et problem for kvinner som vurderer pessar. Da de fleste i den kategorien er i faste forhold, og det står mellom hormoner, spiral eller pessar. Et annet spørsmål som er grunnen til at jeg selv unngår det er at det er snakk om at det kan ha en hormonforstyrrende effekt på lik linje med ftalater. Dette er noe usikkert ennå, men jeg liker ikke å ta slike sjanser.

Har fortsatt vurdert pessar, men vi har såpass få “røde” dager at kondom eller hoppe av i svingen er like greit frem til vi begynner prøvingen. Etter at et eventuelt barn er født så vil jeg vurdere det på nytt, men da med sæddrepende middel som er basert på melkesyre eller sitrus. Sikkerheten er ikke like godt undersøkt på de, men det er pr dags dato ingen rapporter som gir grunn til å mistenke annen fare enn midlertidig lokal irritasjon.

For de som er interessert: http://www.famplan.de/shop.htm jeg har ikke handlet der selv, men de selger både pessar, og ulike former for sæddrepende middel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...