Gå til innhold

Hjemmelaget vaniljeis


Gjest lolle

Anbefalte innlegg

Gjest lolle

Noen som har en god oppskrift på det?Og som er enkel å lage?Da tenker jeg med vaniljestang sånn at det blir ordentlig smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1,5 dl sukker, 5 dl fløtemelk (en kartong fløte og resten melk) og en splittet vaniljestang varmes til kokepunktet. Visp sammen 4 eggeplommer i en bolle. Visp gradvis inn den varme fløtemelken. Hell så alt tilbake i kjelen og varm forsiktig opp under omrøring til blandingen tykner. Avkjøl og frys i iskremmaskin, evt hell i en boks og sett i fryseren. Da må du ta ut blandingen og røre godt i den hver halve time.

Dette er forøvrig min grunnoppskrift på iskrem. Vil du lage andre smaker kutter du bare ut vaniljestangen og har i det du ønsker. Noen ingredienser smelter du i fløtemelken når den varmes opp (f.eks. honning, sjokolade, lakris, kaffe osv). Andre blander du inn når kremen er nesten ferdigfrosset (f.eks. hakkede nøtter, hakket sjokolade, frukt/bær osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke eggene stivpiskes?leste det i en annen is-oppskrift...

Nei, det skal de ikke. Tror ikke jeg har laget en iskremoppskrift med hele egg i, men det skal uansett ikke være det i denne. :)

Edit: leste feil

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke eggene stivpiskes?leste det i en annen is-oppskrift...

Hvis du lager is-parfait skal fløten vispes for seg, og eggplommer og sukker (evt sukkerlake) vispes for seg. Dette gir en is som er luftig, uten bruk av ismaskin eller røring underveis.

Endret av Eliza Doalot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolle

Nå har jeg prøvd å lage den isen med oppskriften som ble satt inn her.Men tror den ble litt mislykket.Den smakte kjempegodt så det var det ikke noe i veien med...Men den ble ikke noe luftig eller noe,ble ikke noe størrelse på den.og det er vel det som er meningen?Ble bare en litt tykk røre,selv etter jeg hadde varmet den opp igjen.Hva gjorde jeg galt?tenkte det skulle være nok til 2 liter,men det ble kanskje bare til 1/2 liter istedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg prøvd å lage den isen med oppskriften som ble satt inn her.Men tror den ble litt mislykket.Den smakte kjempegodt så det var det ikke noe i veien med...Men den ble ikke noe luftig eller noe,ble ikke noe størrelse på den.og det er vel det som er meningen?Ble bare en litt tykk røre,selv etter jeg hadde varmet den opp igjen.Hva gjorde jeg galt?tenkte det skulle være nok til 2 liter,men det ble kanskje bare til 1/2 liter istedet...

Brukte du iskremmaskin? Jeg har ingen problemer med å få luftig iskrem i maskin, men mitt inntrykk er at den ikke blir like bra når man fryser den i boks og rører for hånd. En iskremblanding vokser seg aldri fire størrelser uansett. Du starter ikke med ½ liter og ender med 2 hvis det var det du trodde, så hvis du vil ha to liter iskrem må du nok gange oppskriften med fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolle

nei jeg brukte ikke ismaskin for det har jeg ikke.det som sikkert har skjedd er at jeg varmet den for raskt opp igjen den andre gangen,så den ble ikke særlig fyldigere og luftigere.men god var den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...