Gå til innhold

sukker


Solaa

Anbefalte innlegg

Jeg har kuttet ned drastisk på sukkerinntaket mitt de siste årene, og er flink til å sjekke om det er sukker i varer jeg kjøper, evt. hvor mye det er. Etterhvert har jeg blitt overrasket over hvor mye sukker det er i diverse produkter som vi faktisk ikke tenker på.

Vet du hvor mye sukker du får i deg i løpet av dagen? Tenker du noen ganger over hvor mye du får i deg selv om du ikke spiser godteri eller drikker brus!!! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesta

Det er utrolig mange matvarer hvor det er tilsatt sukker som man tenker at det ikke er sukker i ja.. Derfor har jeg kuttet ned på brus og godteri, og prøver å spise mest mulig mat som jeg lager fra bunnen av slik at jeg har kontroll over inntaket.. Så jeg prøver så godt jeg kan, men jeg orker ikke å bli helt hysterisk heller :)

Da jeg flytta inn i ny leilighet så kjøpte jeg en kilo sukker.. Den står fortsatt uåpnet i skapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser aldri reint sukker, har det ikke i hus en gang. Jo, hadde en liten boks stående, den brukte jeg fordi jeg laget skrubbekrem av den!

Men er jo bevisst på at det er sukker i mye annet rart, da. Har nettopp skiftet fra 1 vanlig lite yoghurtbeger (med fruktsmak) hver dag til yoghurt naturell. Dette gjorde jeg etter at jeg leste her på KG at det visstnok er 10-12 sukkerbiter i et sånt beger, det visste jeg ikke fra før.

Sjokolade spiser jeg ikke, men er glad i kjeks. Prøver å begrense det og i så fall velge litt sunne typer. Men et glass Bailey`s i ny og ne står vel for litt av sukkerinntaket mitt, men noen laster må man ha :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg må innrømme at jeg tenker lite på sukkerinntaket mitt. Men det betyr ikke at jeg spiser mye sukker. Spiser ikke så mye godteri eller kaker. Og lager stort sett middager fra bunnen av. Jeg får nok i meg litt sukker gjennom youghurt, men det får så være, siden jeg ikke spiser det hver dag. Jeg syns også det er stor forskjell på sukkeret man får i seg av å drikke appelsinjuice og brus. Drikker mine to appelsinjuiceglass med god samvittighet, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager det meste fra bunnen av, drikker aldri sukkerbrus og spiser svært sjelden yoghurt og andre "hverdagsprodukter" med mye sukker i så jeg tror nok sukkerinntaket mitt er helt ok. Jeg ville uansett ikke kuttet ut yoghurt, juice e.l. pga sukkerinnholdet, det får være måte på hysteri. Jeg spiser forøvrig snop og dessert en gang i uka. Jeg går ikke rundt og tenker på at jeg skal unngå sukker, målet mitt er ikke å unngå alt av sukker. Jeg vet jeg har et variert og relativt sunt hverdagskosthold og i helgene koser jeg meg totalt uten dårlig samvittighet. Det er helheten som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke off topic, men det er ikke nødvendigvis sukker i juice (med mindre man tenker på fruktsukker, og det er vel ikke det man mener i denne sammenhengen). Ingen av Tines juicer inneholder for eksempel tilsatt sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En tanke off topic, men det er ikke nødvendigvis sukker i juice (med mindre man tenker på fruktsukker, og det er vel ikke det man mener i denne sammenhengen). Ingen av Tines juicer inneholder for eksempel tilsatt sukker.

Det stemmer det. Fruktsukker er sunnere enn raffinert sukker, men når det gjelder hva som påvirker blodsukkeret er det ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Nei, det er vanligvis ikke tilsatt sukker i juice (i motsetning til nektar). Men enkelte hysterikere i tidligere tråder mener at man bør være forsiktig med juice fordi det har mer kalorier enn man tror. Jeg er mer opptatt av hva slags sukker det er enn antall kalorier. Det er ikke der jeg mener man burde kutte om man forsøker å begrense seg (med mindre man går og drikker kontinuerlig hele dagen, men det er sjelden det man snakker om uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opptatt av sukkerinntaket mitt, antakelig mer enn de fleste. Dette fordi jeg har prøvd i praksis hvordan et kosthold med henholdsvis relativt mye og absolutt ingenting tilsatt sukker virket på kroppen min over tid (kuttet alle matvarer med tilsatt sukker i et par års tid).

Jeg drikker aldri brus, hverken med eller uten sukker, og spiser heller ikke snop, med unntak av mørk sjokolade og belgisk konfekt en gang i blant i helgene. Sukkerinntaket forøvrig begrenser seg til kake eller dessert en eller to ganger i løpet av en helg, og også her tar jeg fullstendig pause i blant, som akkurat nå for tiden (merket at jeg trengte et sukkeravbrekk etter julen). Dette gjør jeg ikke fordi jeg ikke har lyst på sukker - snarere tvert i mot. ;)

Når det gjelder hverdagsmat, lager jeg alt fra grunnen, så det er ikke noe skjult sukkerinnhold i middagene mine. Jeg spiser ikke sukret yoghurt, frokostblanding eller pålegg med sukker (men litt brunost eller syltetøy en gang i blant i helgene). Jeg drikker heller ikke juice - foretrekker frisk frukt eller smoothies, der man også får med fiberinnholdet fra frukten.

Og for the record: jeg er heller ikke opptatt av kalorier, hverken i sukker eller i andre næringsmidler.

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker heller ikke juice - foretrekker frisk frukt eller smoothies, der man også får med fiberinnholdet fra frukten.

Får man egentlig fiberet fra frukten i seg når man drikker den som smoothies? Synes jeg har lest at du bør supplere med ekstra fiber utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sjelden ferdigprodukter, og unngår slik mye sukker. Brus drikker jeg veldig sjelden, kanskje et glass et par ganger i året? Jeg foretrekker yoghurt naturell med frukt og bær som jeg tilsetter selv. Dette er ikke bare på grunn av alt sukkeret som de tilsetter, men også alle disse aromastoffene og andre tilsetningsstoffene som de tilsetter for å få yoghurten og andre ferdigprodukter til å smake noe som helst.

Det hender selvsagt at vi spiser is, kake eller sjokolade, men det er ikke så ofte. Syltetøy har vi, men det er ikke så ofte vi spiser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full kontroll på sukkerinntaket mitt, ja. Vi lager maten vår selv, og da vet vi jo hvor mye sukker vi tilsetter. Jeg liker ikke ketchup, og heller ikke fruktyoghurt (eller andre syrnede melkeprodukter blandet med frukt eller sukker), så det får jeg ikke i meg.

Jeg er faktisk ikke så veldig glad i desserter og kaker heller, jeg foretrekker vanligvis ost og frukt som dessert. Men mannen elsker desserter, så vi har det ganske ofte allikevel.

Selv om sukker er et produkt kroppen overhodet ikke trenger, tror jeg ikke den har vondt av det dersom man ikke overdriver. Det er sunt å kose seg i blant så lenge man ellers har et sunt og balansert kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidvandre

Jeg får i meg masse sukker :) Det er veldig godt!

(ja, nå saboterer jeg være sunn og flink tråden her, men jaja)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Til daglig smaker jeg aldri sukkerholdige drikker, vann med sitron er herlig tørstedrikke. Hvis jeg en sjelden gang får lyst på noe søtt, tar jeg litt frukt. Kaker kun til spesielle anledninger, men bare et stykke. Istedetfor sukret yoghurt bruker jeg cottage cheese med frukt.

Hvis jeg MÅ sukre en rett, bruker jeg bittelitt honning.

Sjokolade blir liggende i årevis i huset. Snopedisken har jeg ikke problemer med å gå rett forbi.- Tror jeg har kontrollen, og dette er ikke fordi jeg slanker meg, men det har bare blitt en livsstil.

Men så hender det at jeg skeier ut med et eller to glass rødvin, gudskjelov, man er da ikke helt prektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så hender det at jeg skeier ut med et eller to glass rødvin, gudskjelov, man er da ikke helt prektig.

He,he - det er ikke enkelt dette med mat og å være sunn. Plutselig får man helt angst for å være helt dydsmønster, så det er godt vi har noen ting vi kan kose oss med. Med god samvittighet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he - det er ikke enkelt dette med mat og å være sunn. Plutselig får man helt angst for å være helt dydsmønster, så det er godt vi har noen ting vi kan kose oss med. Med god samvittighet også.

Jeg synes man kan kose seg med sukkerholdige matvarer med god samvittighet også jeg, hvis det er det man liker. Poenget er bare at det ikke bør være for ofte.

Som trådstarter påpeker er det viktig å passe seg for det skjulte sukkerinnholdet i maten (frokostblandinger, fruktnektar, yoghurt, kjeks, brunost og andre typer pålegg, osv.) - det å spise melkesjokolade eller kaker for å kose seg en gang i blant er en helt annen sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg føler at jeg har en forholdsvis god oversikt over sukkerinnholdet i en del ferdigvarer. Jeg måtte gå på en diett i seks måneder hvor jeg blant annet skulle holde meg helt unna sukker (også fruktose), og da ble jeg veldig god til å sjekke ingredienslista!

Jeg prøver å holde meg unna søte fristelser til hverdags, som kakao fra kaffeautomaten på jobben og sjokolade på vei hjem. Men jeg er ikke hysterisk på akkurat hvor mye sukker middagen kan inneholde. Og har jeg veldig lyst på noe sukkerholdig på en hverdag, så får jeg ikke dårlig samvittighet av å spise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig påpasselig med sukkerinntaket mitt, kanskje litt for mye?

Jeg unngår sukret yoghurt, frokostblandinger, syltetøy, godteri, drikker osv. Godterier spiser jeg maks en gang i måneden, og da ender jeg alltid opp med å være kvalm og uvel pga. alt sukkeret. Jeg er opptatt av sunnhet, samtidig som magen min takler sukkerholdige matvarer MEGET dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært lite. Spiser sjeldent søtt godteri, og lager maten fra bunnen av. Spiser lite frukt, går mest i grønnsaker. Drikker sjelden jus eller brus, det går i vann, te eller lettsaft. Sukkerposen til kjøkkenskapet fyller jeg vel på en gang i året, eller noe. Er mest til gjester som vil ha sukker i kaffe/te, selv foretrekker jeg te uten sukker (det er bare en vanesak. Kjipt i begynnelsen, så tenkte jeg ikke over det, og nå liker jeg ikke sukker i teen lenger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å holde det til lørdager.. siden jeg skal ned et par kilo. Men jeg er utroolig glad i søtt,da.. Men avvender meg med det nå,siden jeg prøver å lage mesteparten av maten fra bunn av.

http://www.sukkerkalkulatoren.no/

tenkte å sjekke hvordan det virkelig stod til med inntaket der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...