Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Til høsten skal jeg i gang med masteroppgaven min (et språkfag), og grugleder meg. Jeg vil si at jeg er forholdsvis flink innenfor feltet - iallfall sett i forhold til en del av de andre jeg tar master med, det er nokså laber kvalitet på enkelte av dem - og jeg er veldig motivert. Jeg har alle intensjoner om å fullføre på normert tid, altså et år, men jeg har jo hørt historier om folk som har brukt opptil fire år på oppgaven, og dessuten endt opp med en middelmådig karakter, så jeg er litt nervøs også. Dere som har skrevet master, hvor lang tid brukte dere?

Endret av Gabriella
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Master innenfor humaniora. Normert studietid er to år, brukte ett år ekstra, beste karakter. Hadde en del relativt lange/omfattende arbeidsperioder innimellom (ikke lån det siste året), men samtidig er det slik at de aller fleste innen faget mitt bruker mellom ett og tre semester over, helt akseptert. Knapt noen som leverer normert, noe som nok i stor grad henger sammen med omfattende og dels vanskelige kilder. Sensorene mine ble (positivt) overrasket over at ikke brukt lengre tid med tanke på det empiriske grunnlaget som lå til grunn.

Gjennom venner og bekjente skjønner jeg imidlertid at det varierer fra fag til fag, delvis også mellom veiledere, hva som ses som akseptabelt her.

Det skal samtidig sies at nesten samtlige av de som leverte normert på mitt kull - og kullene før og etter - havnet i den nederste delen (flere d-er, som er sjelden hos oss) av karakterskalaen. Det viktigste er nok å føle deg fornøyd nok med oppgaven når du leverer - du vil sikkert aldri føle at den er perfekt, men ett sted må man jo gi fra seg "babyen" sin også:) Men vil vel tro at dette kanskje føles vanskeligere i fag hvor en jobber lenge med oppgaven sin. Lykke til, er en spennende og utfordrende tid!

Skrevet

Har samfunnsvitenskapelig master, skrev oppgaven på normert tid (1 år) og fikk B. Brukte da omtrent like mye tid på oppgaven som en fulltidsjobb, ca 8 timer pr dag. Tok fri jul og påske og i helgene (bortsett fra innspurten de siste par-tre ukene).

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...