Tiger Skrevet 5. mars 2007 #1 Skrevet 5. mars 2007 Er det noen som har erfaringer fra Norges Kreative Fagskole? Blir utdanelsen der tatt seriøst innen de forskjellige bransjene? Tenker på å begynne der til høsten, men siden det er ganske dyrt har jeg ikke lyst til å evt begynne på en utdannelse som ikke vil gi meg et skikkelig løft inn i arbeidsmarkedet når jeg er ferdig.
Saeria Skrevet 5. mars 2007 #2 Skrevet 5. mars 2007 Har ingen erfaring, men de fikk pepper på TV2 hjelper deg, om jeg ikke tar feil.
Gjest Solsikke Skrevet 5. mars 2007 #3 Skrevet 5. mars 2007 Jeg har fått inntrykk av at kvaliteten på studiene varierer mye mellom de forskjellige studiestedene, og de forskjellige studiene. Jeg kjenner en som har studert der som er veldig fornøyd, og en annen som syns det var helt bortkastet. Dette var på Mac Design studiet. Etter hva jeg har hørt og erfart der jeg har jobbet er det heller ikke den skolen som blir tatt mest seriøst i reklamebransjen/grafisk bransje, men det er sikkert delte meninger om det, så jeg kan vel egentlig ikke gi deg noe godt svar. Jeg kjenner et par stykker som har fått jobb etter å ha gått der, men de er i tillegg utrolig dyktige da.
Gjest -eline- Skrevet 5. mars 2007 #4 Skrevet 5. mars 2007 Har skrevet endel om dette tidligere (søk på MI eller Norges Kreative Fagskole), men for å kopiere et av mine svar fra tidligere: Jeg gikk på det som tidligere het MI for noen år siden og var veldig fornøyd. Gikk interiør i to år i Trondheim og har stort sett bare positive opplevelser derfra. Både opplegget og lærerene var svært bra, og det gav meg et godt grunnlag innenfor fagfeltet. Men, og det er et stort men i forhold til det ts spør om, jeg tok også de to årene på MI som en innledning til utdanningen min, alene ville de årene aldri gi meg en jobb. I stedenfor gav disse to årene meg en kunnskap som gjorde at jeg i første omgang kom inn på bachelorutdanning i utland og dette igjen gjorde at jeg nå studerer en master innen samme emne ved Kunsthøgskolen i Oslo. For min del var de årene på MI verdt det, men det du lærer er slettes ikke like dypt som det man lærer ved en bachelor innen samme emne. Interiørutdanninga ved MI har et både-og rykte innen faget, det utdannes endel kjempeflinke mennesker der, men det er også endel som slettes ikke er så flinke... Siden det ikke er noe krav om kunnskap så kan det bli mange som kanskje ikke burde være der som kommer inn. På en annen side, jeg var ikke veldig flink i begynnelsen Uansett, det er kun et fåtall av de jeg gikk sammen med som fikk en svært relevant jobb, de fleste har tatt mer utdannelse inne samme/beslektet fagfelt eller gjør noe annet. Dog skal det nevnes at de som faktisk har fått en relevant jobb, har fått en virkelig god jobb og gjør det svært bra. Jeg er fornøyd fordi jeg tok det som en inngangsport til en utdannelse som ville vært lukket for meg uten de to årene, hadde jeg begynt i den tro om at jeg skulle ta de to årene og deretter få meg en kjempebra jobb så hadde jeg nok blitt skuffa. En liten tilføying: Jeg vet om flere som var misfornøyd med samme utdannelsen ved noen av de andre skolene i landet, så det har veldig mye å si hvilke lærere du får. Forskjellige fag på samme skole kan ha svært forskjellig rykte. Synes også prisene har økt vanvittig mye siden jeg tok min utdannelse der, og jeg tviler på at denne økningen virkelig betyr at de har økt kvaliteten på utdanningene tilsvarende. Dersom du har en kreativ bakgrunn fra før så vil jeg nok heller anbefale deg å søke deg til offentlige høgskoler eller utenlands for å få en skikkelig grad.
gizmoo Skrevet 6. mars 2007 #5 Skrevet 6. mars 2007 Jeg har gått både grafisk design 2 år, og macdesign etterpå. Gikk der den gangen det het MI. Var ganske fornøyd med skolen, men man må jobbe hardt selv for på gjøre det bra. Det kan være vanskelig å få jobb som nyutdannet grafisk designer, siden de fleste arbeidssteder vil ha noen med erfaring. Dette kan føre til at man må ta ti takke med det man får... Vil ikke si at lønnen der jeg jobber er noe å skryte av hvertfall, men det kan jo ikke skolen noe for. Har ikke opplevd å bli tatt useriøst ennå, men har hørt om andre som blir det. Likte meg kjempe godt på MI, men det var selvfølgelig noen ting som ikke var helt bra. Det er jo skikkelig dyrt å gå der, så skulle jag valgt igjen, kanskje jeg hadde valgt noe helt annet....
Tiger Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 6. mars 2007 Tusen takk for svar :smile: Jeg har også lest endel negativt om MI, men har de ikke blitt litt mer seriøse etter at de skiftet navn? Siden de ikke har opptakskrav er det vel naturlig at en del av de som går der ikke nødvendigvis vil gjøre det så bra. Men, på hjemmesidene står det at man i snitt går tre dager, tilsvarende 15 timer, på skole i uken -synes jo det blir ganske mye egenjobbing i forhold til å være sikker på å få god oppfølging og veiledning? Jeg er ikke ute etter noen kometkarriere -bare å bli tatt seriøst når jeg er ferdig, og det er nettopp det jeg er usikker på om man blir... :klø:
Gjest nalle-maja Skrevet 6. mars 2007 #7 Skrevet 6. mars 2007 Tror det er veldig mye opp til elevene selv. Kan ikke bare sette seg ned å irritere seg over hvor dårlig skolen er om ikke alt går på skinner.
Gjest Tweek Skrevet 6. mars 2007 #8 Skrevet 6. mars 2007 Som hun iover meg sier så er det mye opp til elevene.. Har man sotr interresse for det og vil blir noe stort så kan man bli det, man må bare utnytte de lærerene og hjelpemidlene man har til rådighet. Jeg kjenner noe som går der, både på grafisk design og interiør og de virker som de er fornøyd, men det er veldig stress og mye jobbing. B.l.a har dem sittet i 2 døgn for å bli ferdig med en viktig ting.
Gjest -eline- Skrevet 8. mars 2007 #9 Skrevet 8. mars 2007 Som hun iover meg sier så er det mye opp til elevene.. Har man sotr interresse for det og vil blir noe stort så kan man bli det, man må bare utnytte de lærerene og hjelpemidlene man har til rådighet. Jeg kjenner noe som går der, både på grafisk design og interiør og de virker som de er fornøyd, men det er veldig stress og mye jobbing. B.l.a har dem sittet i 2 døgn for å bli ferdig med en viktig ting. ← Viktig å jobbe jevnt med prosjekter, men kreative ideer er ikke noe man kan tvinge igjennom og dermed kan det skje at man ender opp med å bruke mye tid på slutten for å bli ferdig (spesielt om man er perfeksjonist...). Jobbet mye mens jeg gikk på MI og enda mer da jeg tok bachelor. Da jeg leverte BA-eksamen min i UK så hadde jeg vært oppe i 56 timer for å bli ferdig (og hadde vel ikke sovet mer enn 4-5 timer hver natt de to siste ukene)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå