Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Vidvandre
Skrevet

Bare lurer på om det er noen regler om jobbing i helligdager? Jobber helger i et skianlegg og regner med at jeg vil også bli satt opp til å jobbe i påsken på neste vaktliste. Er det noen rettigheter som kan gi meg fri påskehelga torsdag-mandag (må de f.eks spør på forhånd) eller "må" jeg jobbe? Isåfal er det spesielle regler om lønn eller arbeidstid på helligdager?

Kan jo være at dette er delt forskjellig fra plass til plass, men om det finnes noen generelle bestemmelser hadde det vært fint å vite. Har nemlig ikke fått kontrakt ennå og siden jeg ikke skal der på noen uker fordi jeg har bytta bort vakter får jeg ikke den på en stund.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du har kontrakt på f.eks. hver tredje helg så må du nok pent jobbe i påska om dette faller på din helg ja. Ellers er det jo et spørsmål om hva som står i kontrakten. Har du faste vakter? Eller bare løpende kontrakt på et visst antall timer i måneden, men du vet ikke noe om når før vaktlista kommer? Eller er du bare ekstravakt? I sistnevnte tilfelle skal jo du godkjenne hver enkelt vakt. Men har du for eksempel fast jobbing hver tredje helg og dette ikke faller på påsken kan de selvfølgelig ikke sette deg opp da uten å spørre deg. Forøvrig har du uansett krav på helligdagstillegg om du må jobbe på helligdagene.

Skrevet

Timeslister skal settes opp 14 dager i forveien

Skrevet

Hvis du er ekstravakt, så kan du takke nei til vakter, med mindre du har kontrakt som sier at du jobber feks hver 3. helg.

Nå må det bemerkes at mange faktisk forventer at ekstrahjelper nettopp jobber i ferier... Jeg har selv hatt ansvaret for å sette opp vaktlister med blant annet ekstravakter. Nå forventes det ikke at ekstravakter skal jobbe juleaften/nyttårsaften akkurat, men noen dager i påsken var forventet hos oss. De ekstravaktene som aldri ville jobbe på ubeleilige tidspunkter var ikke de jeg ringte først når jeg satte opp listene.

Ellers burde du underskrevet kontrakt... Du er rimelig rettighetsløs nå.

Gjest Vidvandre
Skrevet

Takk for svar! :)

Jeg regner med at kontrakten sier jeg skal jobbe hver andre helg for det var det jeg gikk med på i alle fall. Men min helg faller altså ikke i påskehelga. Regner med at de vil jeg skal jobbe både i uka og helga i påsken, men da er de altså nødt til å spørre? Jeg ble nemlig ikke gitt beskjed eller spurt når jeg ble automatisk satt opp til å jobbe i vinterferien og jeg måtte ringe å si fra at jeg ikke kunne jobbe fordi jeg ikke har vinterferie.. :roll:

Ellers burde du underskrevet kontrakt... Du er rimelig rettighetsløs nå.

Ja, skal prøve å få greie på hva som står fortest mulig. Men du sier jeg er rettighetsløs, hva med arbeidsgiver?

Skrevet
Takk for svar! :)

Jeg regner med at kontrakten sier jeg skal jobbe hver andre helg for det var det jeg gikk med på i alle fall. Men min helg faller altså ikke i påskehelga. Regner med at de vil jeg skal jobbe både i uka og helga i påsken, men da er de altså nødt til å spørre? Jeg ble nemlig ikke gitt beskjed eller spurt når jeg ble automatisk satt opp til å jobbe i vinterferien og jeg måtte ringe å si fra at jeg ikke kunne jobbe fordi jeg ikke har vinterferie.. :roll:

Ja, skal prøve å få greie på hva som står fortest mulig. Men du sier jeg er rettighetsløs, hva med arbeidsgiver?

Det er veldig vanlig at man setter opp vakter 14 dager i forveien, også avbekrefter eller bekrefter ekstravaktene om de kan jobbe. Jeg synes at mye av ansvaret for å avbekrefte vakter ligger hos ekstravakten, da det blir fryktelig mye ringing og ordning hvis alt må avtales i forkant.. Sagt på en annen måte, jobber du uten kontraktfestet arbeidstid, så synes jeg at ekstravaktene må ta initiativet selv.

Det er ingen heldig situasjon for arbeidsgiver at dere ikke har skrevet kontrakt (jeg kan ikke forstå hvorfor noen med personalansvar synes det er greit!). De kan få trøbbel for det. Men det er du som kan sitte uten arbeid, sånn helt uten videre.

Skrevet

Der jeg jobber så har ekstravaktene 0 timers kontrakt. Så hvis de ikke sier i fra før timelistene blir laget om at det noen dager de ikke kan jobbe,så blir de bare satt opp på vakter uansett om det er påske eller vanlig helg...

Gjest Vidvandre
Skrevet
Der jeg jobber så har ekstravaktene 0 timers kontrakt. Så hvis de ikke sier i fra før timelistene blir laget om at det noen dager de ikke kan jobbe,så blir de bare satt opp på vakter uansett om det er påske eller vanlig helg...

Oki, kan virke som vi har noe sånt da siden jeg ble satt i vinterferien uten å bli varsla.

Så da burde jeg ta kontakt med sjefen å si ifra, i god tid, men må jeg da oppgi en bra grunn? Eller er det nok at jeg bare ber om å ikke jobbe?

Skrevet
Oki, kan virke som vi har noe sånt da siden jeg ble satt i vinterferien uten å bli varsla.

Så da burde jeg ta kontakt med sjefen å si ifra, i god tid, men må jeg da oppgi en bra grunn? Eller er det nok at jeg bare ber om å ikke jobbe?

Holder med å si at du ikke kan jobbe....

Skrevet

Jeg jobber som ekstrahjelp med kontrakt på annenhver helg, og jobben ringte nettopp for å spørre om jeg ville jobbe på påskeaften, som da er min helg. De sa jeg ikke trengte hvis jeg ikke ville, men jeg sa ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...