Gå til innhold

Hvor går grensen for rasisme for deg?

Fremhevede innlegg

Gjest Kaffomann
Skrevet

Enkelt og greit: Hvor går grensen for rasisme for deg? Er det slik at man kan si hva som helst, bortsett fra å i klare ordelag si at en eller flere raser er underlegne/overlegne?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest 1
Skrevet (endret)

For min del kan folk få si og ytre hva de vil i forhold til dette, i private sammenhenger. Hvis en kollega eller en bekjent sier at de frykter eller ikke liker svarte vil ikke jeg bruke energi på å omvende dem.

Jeg synes derimot ikke at det er greit med forskjellsbehandling i forhold til jobb, lønn, ekskludering, inkludering og rettigheter på grunn av rase. De grunnleggende rettighetene må altså i prinsippet være like for alle uavhengig av rase og dette kan være forankret i alle offentlige og private bedrifter. Hvorvidt det faktisk etterleves er jo et annet spørsmål.

Det er egentlig et vanskelig spørsmål fordi en må spørre seg selv om det er en myndighetsoppgave å sørge for at folk behandler hverandre likeverdig. Svaret på det spørsmålet varierer ut fra folks preferanser og kan også være direkte konsekvensrelatert.

Endret av Gjest 1
Skrevet

Det kommer an på om du spør etter grensene for hva som bør være lov, eller for hva min personlige mening er.

Min personlige mening er at uttalelser som feks går på enkelte rasers overlegenhet, og at andre må jevnes med jorda går som rasisme. Men jeg synes likevel slike uttalelser bør være lov, siden ytringsfrihet er viktig.

Lovverket bør kun gå på rasistiske handlinger, dvs feks diskriminering i arbeidslivet, eller folk som banker noen med feil hudfarge.

Gjest Gjest 1
Skrevet (endret)

Hva med deg selv, Kaffomann, hva er dine holdninger til dette?

Endret av Gjest 1
Gjest DyneTryne
Skrevet

"Jeg hater deg pga hudfargen" går grensen her.

Gjest Gjest 1
Skrevet

Rasisme gjelder ikke de som har briller, kun hudfarge og rase?

Skrevet

De forente nasjoner vedtok i 1966 Den internasjonale konvensjon om utryddelse av alle former for rasediskriminering, hvor definisjonen på rasisme er:

«…enhver distinksjon, ekskludering, restriksjon eller preferanse basert på rase, farge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav som har til formål eller effekt å nullifisere eller svekke anerkjennelse, nytelse eller utøvelse på like vilkår av menneskerettigheter og fundamentale friheter i det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller noe annet område i det offentlige liv.»

Wikipedia.

Rasisme er bare diskrimminering på grunn av hudfarge/ etnisitet. Man er ikke rasisitisk når man diskriminerer noen på grunn av briller, størrelse eller høyde. "alt man antar at andre mennesker vet"

Skrevet
Jeg synes derimot ikke at det er greit med forskjellsbehandling i forhold til jobb, lønn, ekskludering, inkludering og rettigheter på grunn av rase. De grunnleggende rettighetene må altså i prinsippet være like for alle uavhengig av rase og dette kan være forankret i alle offentlige og private bedrifter. Hvorvidt det faktisk etterleves er jo et annet spørsmål.

Enig med denne.

Grensa (for meg) går også ved skjellsord og å rakke ned på folk pga. hudfarge. Har selv blitt kalt n*****hore, n*****lover, skitten og at jeg ikke har respekt for meg selv, da jeg var i et forhold med en afro-amerikaner. Bare det føltes helt jævli så jeg vil ikke tenke på hvordan det er å kanskje leve med sånt hver dag.

Gjest Bodillen
Skrevet

Å trakassere, ekskludere eller gi uttrykk for å se ned på noen pga hudfarge/rase. Sånn på sparket - der går grensen, synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...