Gå til innhold

smult? hva er det? lage berlinerboller? i?


treningsjenta

Anbefalte innlegg

er at dersom du skal lage berlinerboller skal de steker i smult i en kjele.... hva er det? matfett?? det har jeg ikke, kan dte bruker noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Tykt, hvitt og fast fett som blir produsert av smeltet svinefett, ister. Smult inneholder 99 % lipider. På grunn av det svært høye innholdet av mettet fett bør det brukes forsiktig."

http://www.matoppskrift.no/sider/linkrvare.asp?ID=smult

Det gir vel en bestemt smak på det som stekes som kanskje andre typer oljer/fett ikke kan erstatte. Det må de som har prøvet begge deler svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grisefett. Men jeg har sett bakpå de moderne smultringspakkene i butikken at det brukes vanlig, vegetabilsk olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Det er grisefett. Men jeg har sett bakpå de moderne smultringspakkene i butikken at det brukes vanlig, vegetabilsk olje.

Palmeolje, sikkert? Og smakstilsetning for å etterlikne smultsmaken? Bare tipper.

Smult er veldig brannfarlig, så vær forsiktig :) Tør ikke å lage mat som kan brenne her i huset :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Matfett som ligger i kjøledisken ved siden av smør/margarin er smult. Finnes i så godt som alle matbutikker.

Og ikke bruk kjele, bruk en jerngryte og når du er ferdig med å steke så bær gryten ut å la den avkjøle seg.

Endret av Antoinette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk at hvis det skulle ta fyr så kvel flammene ved å legge lokk på kjelen.

Bruk for all del ikke vann!!!

Ha med andre ord et lokk tilgjengelig (les: ikke innerst i kjøkkenskapet, men liggende rett ved siden av deg .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...