Gå til innhold

Kreta


Shanka

Anbefalte innlegg

Heisann!

Den 14. juni sette samboeren min og jeg meg på flyet til Kreta. Vi skal bo på Kalives ved Chaniakysten på et hotel som heter Kalives Beach, det ligger ca 20 min unna Chania. Har noen erfaringer derifra?

Ellers så lurer på om det er noen som har erfaringer i fra Kreta generelt, hva man bør få med seg og sånn. Vi har tenkt til å leie en bil og reise litt rundt, og hadde vært fint om vi kunne planlagt litt på forhånd før vi reiser hva vi kanskje kan få med oss. Vi har veldig lyst til å reise til Chania en dag, men hva bør man få med seg der?

Takknemmelig for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Chania er en ikke så altfor stor by, så dere får lett med dere en del.

Jeg likte havnen veldig godt, den er gammel og ventiansk. Ellers er det en del butikker, mest turistsjapper, men også en del vanlige forretninger.

Noen dager er det marked der, det kan være artig å få med seg.

Ellers er ikke byen noe særlig annet enn koselig, men det er jo ikke så galt, bare det.

Hvis dere leier bil kan dere jo ta turen til Heraklion og se Knossos. Det var kjempeflott. Ellers er Paleochora verd en titt, likeledes er stranda Elafonissi verd et besøk.

Eneste minuset ved øya var, slik jeg ser det, smale, svingete og bratte veier, men vi brukte buss og det gikk greit.

Kos dere - det er et flott feriested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er glad i utflukter anbefaler jeg stranden Elafonissi, historiske Knossos og Samariakløften. Vi hadde utgangspunkt fra Chainia da vi tok disse utfluktene. Ellers er jo havnen i sentrum av byen stedet der folk samles på ettermiddagen/kveldene.

Har vært i Chania to ganger og syns siste gang vi var der at havnen hadde mer preg av masseturisme med stive priser. De hadde da gått over til euro. Vi gikk litt i sidegatene og opplevde betjeningen som mer hyggelige her.

Angående shopping aner jeg ikke hvordan det ligger ant. Selv hater jeg å shoppe. Jo, forresten i en av hovedgatene i byen selger de en del gull. Kjøpte selv fine gulløredobber, men vet ikke akkurat om det var noe stort kupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dra på knossos på en av de varmeste dagene. Vi leide bil en dag å kjørte bla dit, men det ble for varmt å være der. Gikk bare igjennom å tittet selv, orket ikke en guide som skulle bruke to timer :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg var på Kreta for første gang i høst og skal tilbake dit i begynnelsen av mai! Vi var i Agia Marina og trivdes veldig godt der!

Var også i Chania et par-tre ganger. Det gikk ofte busser fra stedet vi bodde. En koselig by og vandre rundt i, særlig havnen. Selvom alle restaurantene prøvde å få deg inn for å spise, noe som kunne bli litt slitsomt når man prøvde å nyte atmosfæren og livet på kveldstid. Det er om å gjøre å ikke se sulten ut ;) Det er vanskelig å velge sted å spise, vi havnet desverre på et sted som ikke var så bra...neste gang skal vi satse på sidegatene!

Vi var også på Sjøfartsmuseet. Kosta 2.5-3 Euro å komme inn om jeg ikke husker feil. Var ganske så interessant, samboeren synes ihvertfall det var kjempestas! Like ved dette museet satte vi oss på en cafe/bar med et glass deilig ferskpresset juice og nøt solen og ferielivet!

En av de siste dagene var vi også i den store Markedshallen. Var en spesiell opplevelse å se kjøttdiskene der nede. hehe, ikke akkurat som hjemme nei. Ellers ble det solgt mye krydder, honning, olivenolje, turist-nips og ikke minst skinn- belter og vesker. Chania har forøvrig en hel gate hvor det bare er skinn butikker!

Kos dere masse på ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...