Gå til innhold

Skjærefjøl


Ninen

Anbefalte innlegg

Skjærefjølen min i tre er klar for å byttes ut. Den har en sprekk inn fra den ene kortsiden og mange små svarte prikker på samme ende. Jeg tror dette kommer av at jeg tørker den stående, som jeg har blitt anbefalt.

Nå lurer jeg på om jeg bør kjøpe plast eller tre når jeg skal kjøpe ny. Jeg liker best tre, tenker at det er bedre med trebiter enn plastbiter i maten hvis noe skulle komme med. Og så har plastfjøler jeg har sett hos andre hatt så voldsomme skjæremerker.

Hva anbefaler dere? Og hvordan bør jeg behandle fjølene? Jeg planlegger å kjøpe to, en til brød og en til grønnsaker. Den til grønnsaker skal vaskes etter hver bruk. Jeg bruker forresten skarpe kniver (Victorinox) om det spiller noen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har skjærefjøler i eik med innebygget brett fra Nigella Lawsons kjøkkenserie Living Kitchen i flere størrelser og de er de mest geniale fjølene jeg noen gang har hatt.

Ellers kjøper jeg plastfjøler fra IKEA som jeg kaster etterhvert som de blir stygge. De bruker til å hakke ting som lett gir mye lukt som fisk, løk, hvitløk etc.

Fjølene gnis inn med matolje regelmessig for å holde de fine.

Endret av Antoinette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Tara*

Vi har 3 skjærebrett:

1 kraftig stort tre-brett som brukes til fisk

1 plastbrett til grønnsaker¨

1 plastbrett til kjøtt

Glemte at jeg har et i tre med smulesamler under ... dette brukes kun til brød.

Endret av *Tara*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en stor skjærefjøl i tre som brukes mest til brød. Har også en mindre i plast. Det kjekke med den er at den kan vaskes i oppvaskmaskin.

Trefjøla gnir jeg inn med matolje fra tid til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa

Jeg har mange fjøler i plast som brukes til alt mulig, og som vaskes i oppvaskmaskinen. I tillegg har jeg en stor i tre. Den brukes ikke så ofte, men hvis jeg skal kutte mye brukes den. Jeg har også ei fjøl som dras ut fra under benken, og som kun brukes til brød.

Så mitt forslag er at du kjøper litt av hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil beholde knivene dine, så bruker du minst mulig plast.

Det beste er skjærefjøler som har ruter, slik som denne. De er mest skånsomme for knivbladet, da det synker nedi fibrene i stedet for å skjære over.

Personlig ville jeg ikke smurt inn fjøler med noe som kan harskne (matolje feks). Mineralolje er fint til dette.

Jeg har to skjærefjøler (i tillegg noen i plast som stort sett aldri brukes). En til grønnsaker/frukt og en til kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange fine innspill! Jeg må nok tenke litt før jeg bestemmer meg. Men jeg tror jeg kommer til å gå for mest tre, og kanskje noen i plast fra IKEA til reserve. Som dere skriver, kan det nok være lurt å ha flere enn bare to, ja!

Merneith og Antoinette: Hvor får jeg kjøpt de rutete skjærefjølene og de fra Living Kitchen?

Igjen, tusen takk for at dere svarte alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakterier formerer seg fortest på plast, så jeg foretrekker trefjøler, av god kvalitet. Men har noen av hver, men bruker plastfjølene mest som reserve. Når det gjelder å bevare knivene bør man ha ett slipestål, så man kan slipe dem hver gang det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merneith og Antoinette: Hvor får jeg kjøpt de rutete skjærefjølene og de fra Living Kitchen?

Jeg vil anta at du finner slike i de fleste kjøkkenforetninger. Jernia har kanskje?

De koster litt, men varer evig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

Er enig med mange her og vil legge til: det er et poeng å også kjøpe et par av plast, til hakking av løk, chili, etc. Det er ikke bra å blande slikt med for eksempel det å skjære brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Talula

Det spørs jo litt hva man skal bruke de til. Jeg har trefjøl til brød, og plast til alt annet. Plast er veldig praktisk synes jeg, kan vaskes i oppvaskmaskin, og er lette å holde rene. Har lest at man ikke bør bruke trefjøler til rått kjøtt, da bakterier og slik kan "gjemme" seg i sprekker eller trekke ned i treverket, slik at man ikke får den skikkelig ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at du finner slike i de fleste kjøkkenforetninger. Jernia har kanskje?

De koster litt, men varer evig.

Jernia selger ikke Nigella Living Kitchen serien men Kitch'n butikkene har den og flere andre litt mer high class kjøkkenforretninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en fjøl i bambus som vi er veldig fornøyd med. Kjempehardt tre som det ikke kommer trebiter av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...