Gå til innhold

Proteinpulver

Gjest Vidvandre

Anbefalte innlegg

Gjest Vidvandre

Jeg har begynt å ta proteinpulver for å få litt proteiner i meg (er vegetarianer så får minimalt i meg gjennom vanlig mat). Lurer på om det er noen her som kan litt om dette og kan hjelpe meg litt.

I følge pakken skal jeg ta 3dl melk med 30g pulver 1-3 ganger om dagen. Det er da beregna på jenter/kvinner som vil trene for å gå ned i vekt og få "lean muscles" som det står på pakka. Jeg er ikke interessert i å få masse muskler, komme i toppform eller slanke meg (prøver å legge på meg), trenger bare proteiner som vedlikehold og for å trene opp armer som har vært "ute av drift" en stund. Må jeg da ta så mye som det står på pakka? Er det nok med en gang til dagen?

Også smaker det jo helt forferdelig, selv om jeg kjøpte den med sjokoladesmak. Kan jeg blande det ut med noe annet så det smaker bedre? Noen som har noen tips? Kan jeg f.eks blande med vanlig o'boy, f.eks. 15g pulver og 15 oboy to ganger, istedet for 30g pulver en gang?

Finnes det proteiner i tablettform som jeg heller kan kjøpe? Eller finnes det evnt spesielle merker som anbefalles til mitt bruk? Syntes det var skikkelig dyrt (nesten 300kr for 525g), så alternativer som er litt rimeligere mottas med takk!

Tusen takk for svar, kan ingenting om dette :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Deception

Trener du mye styrke? Generelt kan man si at kroppen trenger ca 1.5 gram protein pr. kilo kroppsvekt pr. dag. Selv om du er vegetarianer (antar du ikke er veganer?), så får du vel i deg proteiner fra linser, bønner og melkeprodukter, samt nøtter. Spiser du egg? Det er også en bra proteinkilde.

Jeg tar selv litt proteintilskudd, men sjelden mer enn 1 gang pr. dag, for jeg takler smak og konsistens dårlig. Jeg har etter div. testing endt opp med en type med jordbærsmak, som er marginalt bedre enn sjokoladesmaken, som er i overkant ekkel.

Ang. typen, høres det ut som du har kjøpt spesielt "kvinnetilskudd", og det er dobbelt så dyrt som det tilskuddet jeg har, som kostet ca 300 for i underkant av en kilo. Dette er mysebasert og inneholder relativt lite karbohydrater. Proteinfabrikken har OK tilskudd til en grei pris; fås på helsekostbutikker. Proteintilskudd basert på myse (whey) er den typen kroppen lettest kan nyttegjøre seg.

Om du vil blande, må du selv finne ut av.

Endret av Deception
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidvandre
Trener du mye styrke? Generelt kan man si at kroppen trenger ca 1.5 gram protein pr. kilo kroppsvekt pr. dag. Selv om du er vegetarianer (antar du ikke er veganer?), så får du vel i deg proteiner fra linser, bønner og melkeprodukter, samt nøtter. Spiser du egg? Det er også en bra proteinkilde.

Jeg tar selv litt proteintilskudd, men sjelden mer enn 1 gang pr. dag, for jeg takler smak og konsistens dårlig. Jeg har etter div. testing endt opp med en type med jordbærsmak, som er marginalt bedre enn sjokoladesmaken, som er i overkant ekkel.

Ang. typen, høres det ut som du har kjøpt spesielt "kvinnetilskudd", og det er dobbelt så dyrt som det tilskuddet jeg har, som kostet ca 300 for i underkant av en kilo. Dette er mysebasert og inneholder relativt lite karbohydrater. Proteinfabrikken har OK tilskudd til en grei pris; fås på helsekostbutikker. Proteintilskudd basert på myse (whey) er den typen kroppen lettest kan nyttegjøre seg.

Om du vil blande, må du selv finne ut av.

Tusen takk for svar!

Nei, jeg trener ikke styrke (trener fint lite), men skal altså begynne å trene opp armene etter skade.

Veier vel rundt 54kg, så det blir 81 gram. Men vet jo ikke hvor mye kroppen får i seg naturlig..

Jeg spiser ikke egg eller bønner/linser, dumt av meg, men takler ikke smaken/konsistensen; brekker meg og hvis det går ned kommer det opp igjen etter en stund, så ga det opp. Kanskje jeg kan klare å venne det til meg over tid, men foreløpig har jeg lagt det på hylla. Spiser egg som ingrediens i andre ting som f.eks pannekaker ol. Nøtter spiser jeg lite av, men liker nøtter så det kan jeg godt begynne med. Hvilke type nøtter er det mye protein i?

Tror jeg får prøve jordbærvarianten neste gang, sjokoladevarianten er grusom. Hadde sukker i det i dag men det hjalp lite. Hvis det har null og niks å si om jeg blander det med oboy tror jeg at jeg skal gå til innkjøp av oboy.

Den jeg kjøpte nå kjøpte jeg på helsekostforretning, det var ca det billigste de hadde der jeg var. Hvilke helsekostbutikker fører Proteinfabrikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Fitnessprotein er jo nam, men dyrt og "dårlig" i forhold til prisen.. Du kan bestille proteinpulver fra proteinfabrikken på www.proteinfabrikken.no, jeg anbefaler Vanilla Ice Cream :) Bruker det i smoothies og i havregrøt..

1 scoop og en halv dl melk i tykk havregrøt kokt på vann.. Det er snadder.. Med masse kanel :)

Ser at du blander med melk, for jeg gjorde ikke det i starten da jeg prøvde FP og jeg greide ikke å få det ned engang, men med melk gikk det lettere..

Liker du kesam? Kesam og funlight er en slager som inneholder en del proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Alle typer nøtter inneholder mye proteiner; jeg husker ikke tabellen i hodet, men rundt 25 gram pr. 100 gram? Generelt vil jeg anbefale mandler og valnøtter, i hvertfall, og usaltede peanøtter. Peanøttsmør som pålegg er heller ikke så dumt.

Kanskje du kan teste ut tofu? lage hummus av kikerter? Spise cottage cheese. Det er mye som er ekkelt til å begynne med, men du venner deg fort til det. Hva med ost? Hvis du spiser mager ost, får du også i deg endel protein. Det finnes også helt smakfrie typer pulver som du for eksempel kan blande i havregrøt eller brød.

Hvis du ikke trener noe særlig, kan du nok klare deg på 1g protein/kilo kroppsvekt.

Jeg har i hvertfall kjøpt pulver fra Proteinfabrikken hos Life helsekost, men du finner det også på nettet. Muligens er adressen proteinfabrikken.no.

Vegetarianere bør generelt være mer bevisste på kostholdet sitt enn ikke-vegetarianere, for å unngå å bli feilernært og få mangelsykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidvandre

Takk for svar :)

Alle typer nøtter inneholder mye proteiner; jeg husker ikke tabellen i hodet, men rundt 25 gram pr. 100 gram? Generelt vil jeg anbefale mandler og valnøtter, i hvertfall, og usaltede peanøtter. Peanøttsmør som pålegg er heller ikke så dumt.

Kanskje du kan teste ut tofu? lage hummus av kikerter? Spise cottage cheese. Det er mye som er ekkelt til å begynne med, men du venner deg fort til det. Hva med ost? Hvis du spiser mager ost, får du også i deg endel protein. Det finnes også helt smakfrie typer pulver som du for eksempel kan blande i havregrøt eller brød.

Hvis du ikke trener noe særlig, kan du nok klare deg på 1g protein/kilo kroppsvekt.

Jeg har i hvertfall kjøpt pulver fra Proteinfabrikken hos Life helsekost, men du finner det også på nettet. Muligens er adressen proteinfabrikken.no.

Vegetarianere bør generelt være mer bevisste på kostholdet sitt enn ikke-vegetarianere, for å unngå å bli feilernært og få mangelsykdommer.

Ja, jeg vet det godt, har b-12 mangel. Skulle gjerne spist kjøtt og fisk, hadde vært så mye lettere, men det er ikke så lett når jeg bare brekker meg :tristbla:

Var på life jeg var, men var kanskje ikke så godt utvalg på den butikken da. Får kikke rundt litt mer neste gang.

Spiser mye ost, men ikke mager; må det være mager? Og må det være usaltede peanøtter eller sier du usaltet fordi salt er usunt. Spiser ikke så mye salt til vanlig så tror ikke jeg dør av salta peanøtter hvis det er det om å gjøre.

Fitnessprotein er jo nam, men dyrt og "dårlig" i forhold til prisen.. Du kan bestille proteinpulver fra proteinfabrikken på www.proteinfabrikken.no, jeg anbefaler Vanilla Ice Cream  Bruker det i smoothies og i havregrøt..

1 scoop og en halv dl melk i tykk havregrøt kokt på vann.. Det er snadder.. Med masse kanel

Ser at du blander med melk, for jeg gjorde ikke det i starten da jeg prøvde FP og jeg greide ikke å få det ned engang, men med melk gikk det lettere..

Liker du kesam? Kesam og funlight er en slager som inneholder en del proteiner.

I havregrøt var ikke så dumt, jeg elsker havregrøt og spiser det hver dag. Pleier å blande litt melk, vann og gryn og hiver det i mikroen; kan jeg putte pulveret i før jeg setter det i mikroen eller blir det "ødelagt" da? Kanskje dumt spørsmål men aner ingenting om det så må bare spør.

Er ikke så glad i kesam nei. Er ikke så glad i ren melk, og når pulveret i tillegg smaker ekkelt er kombinasjonen melk og pulver ganske så lite fristende. :ler:

Typisk at alt jeg ikke liker inneholder det jeg trenger da :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Proteiner kan bli ødelagt av for høy varme, men det finnes proteinpulver som er lagd for matlaging og, og det tåler mer varmebehandling..

Men hvis du bruker litt mindre væske i grøten, når du lager den... og så tar du å blander tjukt av pulver og melk, og rører det inn og setter på microen bittelitt så tror jeg det skal gå bra.. Jeg pleier alltid å lage havregrøt i kasserolle, for det tar ikke så mye lengre tid :) Da er det litt lettere å røre inn proteinshaken tilslutt uten at den blir kokt men fortsatt varm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidvandre
Proteiner kan bli ødelagt av for høy varme, men det finnes proteinpulver som er lagd for matlaging og, og det tåler mer varmebehandling..

Men hvis du bruker litt mindre væske i grøten, når du lager den... og så tar du å blander tjukt av pulver og melk, og rører det inn og setter på microen bittelitt så tror jeg det skal gå bra.. Jeg pleier alltid å lage havregrøt i kasserolle, for det tar ikke så mye lengre tid :) Da er det litt lettere å røre inn proteinshaken tilslutt uten at den blir kokt men fortsatt varm :)

takk for svar :) Hm, hva om jeg varmer melk og tilsetter proteinpulver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Det burde kanskje gå.. :) Du får prøve deg frem.. Jeg har gjort mye prøving og feiling når det gjelder matlaging :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gadd å lese 2 inlegg... Blei for mye, så det kan hende det her er posta frafør.

Et protein er ikke bare et protein. Du skal helst ha i deg alle de forskjellige typene!

Det holder ikke med et proteintilskudd som bare inneholder myseprotein.

Hvis du er vegeterianer, så håper jeg virkelig du veit hva du driver med! Det er ikke lett å få i seg alle næringsstoffene, uten å ta de riktige kosttilskuddene (ikke sånt piss man får kjøpt i dagligvarebutikker). Vegeterianer dør veldig ofte! Enten det er av alderdom eller andre ting :P

http://www.tn.no/shop/produkt.aspx?id=702

Den her er skikkelig bra. Den er ganske dyr, men du trenger ikke drikke 3 sånne om dagen. Hvis du ikke trener, så holder det med 1, tror jeg. Du kan drikke fler, da, om du vil... Et høyt inntak av proteiner virker fettforbrennende på kroppen.

Cashewnøtter, er de nøttene som er best for deg. De er dyrest og da... Du trenger sansynligvis å ta tilskudd av omeg 3,6 og 9 også. Virka ikke som at du hadde no peiling på kosthold, så du får sikkert ikke i deg nok av noesomhelst.

http://www.tn.no/shop/produkt.aspx?id=587

Kjøp en sån der, eller en flaske Udos Choise. Hvis du ikke får i deg det kroppen trenger (du gjør helt klart ikke det, siden du har B12 mangel) så kommer du ganske sansynlig til å bli skikkelig skrall når du blir eldre.

Mat er bensinen til kroppen din. Med feil bensin, fungerer den dårlig, og blir ødlagt. Alt i kroppen din, avhenger av riktig kosthold. Uten det, så blir ting rævva... Man blir dum av det, også.

Jeg tror forresten ikke du skal ha proteindrikk i mikrobølgen. Sånne ovner gjør mye rart med maten... Dere kan jo gjøre et lite eksperiment. Kjøp en plante som trenger lite stell. Vann den bare med vann, du har hatt i mikrobølgeovnen... Den kommer ikke til å leve så veldig lenge :-P

Jeg er ikkeno ekspert på akkurat hva mikrobølger gjør, men det er absolutt ikke bra!

De er forbudt i det landet de oprinnelig blei lagd, fordi de fant ut at det slettes ikke var bra å spise maten.

Du har min tilatelse å spise mat fra sånne ovner, men det hadde ikke forundra meg om du ødla proteinene, når du varma dem der.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidvandre
Jeg gadd å lese 2 inlegg... Blei for mye, så det kan hende det her er posta frafør.

Et protein er ikke bare et protein. Du skal helst ha i deg alle de forskjellige typene!

Det holder ikke med et proteintilskudd som bare inneholder myseprotein.

Hvis du er vegeterianer, så håper jeg virkelig du veit hva du driver med! Det er ikke lett å få i seg alle næringsstoffene, uten å ta de riktige kosttilskuddene (ikke sånt piss man får kjøpt i dagligvarebutikker). Vegeterianer dør veldig ofte! Enten det er av alderdom eller andre ting :P

http://www.tn.no/shop/produkt.aspx?id=702

Den her er skikkelig bra. Den er ganske dyr, men du trenger ikke drikke 3 sånne om dagen. Hvis du ikke trener, så holder det med 1, tror jeg. Du kan drikke fler, da, om du vil... Et høyt inntak av proteiner virker fettforbrennende på kroppen.

Cashewnøtter, er de nøttene som er best for deg. De er dyrest og da... Du trenger sansynligvis å ta tilskudd av  omeg 3,6 og 9 også. Virka ikke som at du hadde no peiling på kosthold, så du får sikkert ikke i deg nok av noesomhelst.

http://www.tn.no/shop/produkt.aspx?id=587

Kjøp en sån der, eller en flaske Udos Choise. Hvis du ikke får i deg det kroppen trenger (du gjør helt klart ikke det, siden du har B12 mangel) så kommer du ganske sansynlig til å bli skikkelig skrall når du blir eldre.

Mat er bensinen til kroppen din. Med feil bensin, fungerer den dårlig, og blir ødlagt. Alt i kroppen din, avhenger av riktig kosthold. Uten det, så blir ting rævva... Man blir dum av det, også.

Jeg tror forresten ikke du skal ha proteindrikk i mikrobølgen. Sånne ovner gjør mye rart med maten... Dere kan jo gjøre et lite eksperiment. Kjøp en plante som trenger lite stell. Vann den bare med vann, du har hatt i mikrobølgeovnen... Den kommer ikke til å leve så veldig lenge :-P

Jeg er ikkeno ekspert på akkurat hva mikrobølger gjør, men det er absolutt ikke bra!

De er forbudt i det landet de oprinnelig blei lagd, fordi de fant ut at det slettes ikke var bra å spise maten.

Du har min tilatelse å spise mat fra sånne ovner, men det hadde ikke forundra meg om du ødla proteinene, når du varma dem der.

Hehe, du er søt da. Ja, alle som er vegetarianere dør, men det gjør ingentin for alle de som ikke er det dør også ;) Jeg tar blodprøver for å få sjekka at jeg får i meg nok, og bortsett fra b-12 som jeg tar tabletter for er alt i orden, så jeg dør nok ikke med det første i hvertfall. Hurra :)

Jeg bruker det proteinpulvet du linka til, bare "jentevarianten" (mer feminim innpakning :ler:) Hvis høyt inntak proteiner er fettforbrennende tror jeg at jeg skal begrense meg litt for jeg trenger alt det fettet jeg får i meg.

Skal ikke sette det i mikroen, jeg tar å blander med oboy heller jeg, det smaker ikke så verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo kjøpe ferdigblandet proteinpannekakemix. Og det går også an å lage proteinvafler. Men jeg har ikke prøvd det sjøl, bare hørt andre si at det er bra.

Generelt har jeg hørt av andre og erfart sjøl at Proteinfabrikken sitt proteinpulver er dårlig. Tech Nutrition har en dårligere konsistens, men kvaliteten er mye bedre. Jeg blander kun med vann, ikke melk. Føler at smørja blir tykkere og eklere å svelge da.

Ingen må tro at proteinpulver automatisk gjør jenter til store muskelkjemper. For det skjer bare ikke.

Dessuten tenker jeg at 100 calorier er 100 calorier, uansett om det kommer av proteinshake eller potetchips.. Proteiner i seg selv kan kanskje ha en fettforbrennende effekt, men ofte er det noe sukker og sånnt i pulveret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidvandre

Takk for svar :)

Ingen må tro at proteinpulver automatisk gjør jenter til store muskelkjemper. For det skjer bare ikke.

Dessuten tenker jeg at 100 calorier er 100 calorier, uansett om det kommer av proteinshake eller potetchips.. Proteiner i seg selv kan kanskje ha en fettforbrennende effekt, men ofte er det noe sukker og sånnt i pulveret.

Som nevnt er jeg verken interessert i å bli muskelkjempe (æsj..) eller forbrenne fett, det er kun for vedlikehold jeg trenger protein. Sukker og fett er ikke noe problem for meg så lenge jeg får i meg alt det sunne; for jeg legger ikke på meg og og har aldri hatt hull i tenner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du snakker så ufint! Tenk å være kvinne å si "sjøl"! Fysj.... Det heter "sjæl" for fhaan!

Men uansett. Jeg lurer litt på hvordan du har erfart at PF har dårligere proteintilskudd enn andre merker. Jeg hører ofte folk som sier det "nei, de proteinene var ikkeno bra!" Hvordan merker man det?? Enesten måten man kan sjekke det på, er at du og tvillingen din trener gjevnlig i noen år, å hu spiser PF proteiner, mens du tar de fra TN :ler:

Jaja... Jeg syns de fra TN smaker mye bedre, da... Hvertfall de dyre, som Prozyme.

Hvis du skal forbrenne fett, så er det bra å spise mer proteiner, enn hvis du skal bygge muskler. 100 kaloerier er det samma, uansett hvor det kommer fra, men du må jo se på det andre inholdet og da. 100 kalorier sammen med en hævv proteiner er litt bedre enn 100 kallorier sammen med masse metta fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha brukt produktene mer "seriøst", sånn i forhold til trening, mener jeg å merke forskjeller.

Det eneste man kan være sikker på er at " jeg tenker, derfor er jeg", hehe. Absolutt alt annet kan jo betviles, hvis man vil spikke flis og splitte hår.

Det er klart at det er forskjell for andre systemer i kroppen om kaloriene kommer sammen med fett eller proteiner. Men om jeg kan illustrere med et eksempel vil jeg si følgende: Inntar du 10 000 kalorier i form av olivenolje (sees på som sundt) eller 10 000 kalorier i form av transfett (slemme, slemme fett) så har det like negativ effekt på vekta uansett. Om det handler om vekt så blir man ikke "vakkert feit" av olivenolje.

Alt man spiser for mye av vil kroppen lagre, så enkelt er det faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest SuperMoo

Jeg bruker proteinpulver med jordbærsmak. Syns ikke det smaker særlig godt blandet med melk eller vann, men sammen med juice smaker det bra. Og det er kjempefint å blande i en smoothie, havregrøt, pannekaker, muffins o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jordbærproteinpulver som jeg blander med jordbær/lime-juice. Nam

Hvis du har med sjokoladesmak ville jeg IKKE blandet 50/50 med oboy.. det blir søtt og kvalmt! husk at en shake fort blir 4-5dl... Jeg ville heller tatt mer melk i og laget den så tynn så mulig. Du liker vel smaken av melk?

Et annet tips er jo å blande det i en smoothie. Ta feks pulver, vaniljeyoghurt, melk, banan og litt oboy..

Anbefaler at du leser om kosthold og næringstoffer. Les feks om de ulike essensielle aminosyrene, Glykemisk indeks for karbohydrater osv..

bruk google og søk litt

wikipedia er også en grei venn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidvandre
Jeg har jordbærproteinpulver som jeg blander med jordbær/lime-juice. Nam

Hvis du har med sjokoladesmak ville jeg IKKE blandet 50/50 med oboy.. det blir søtt og kvalmt! husk at en shake fort blir 4-5dl... Jeg ville heller tatt mer melk i og laget den så tynn så mulig. Du liker vel smaken av melk?

Et annet tips er jo å blande det i en smoothie. Ta feks pulver, vaniljeyoghurt, melk, banan og litt oboy..

Anbefaler at du leser om kosthold og næringstoffer. Les feks om de ulike essensielle aminosyrene, Glykemisk indeks for karbohydrater osv..

bruk google og søk litt

wikipedia er også en grei venn

Oboy og proteinpulver funka fint, så tror jeg holder meg til det. :) Ble ikke noe søtere enn vanlig oboy; proteinpulver er jo ikke søtt. Melk alene smaker ikke særlig godt, nei, hehe.

Høres ganske gresk ut for meg det siste der, ja. Karbohydrater er jeg forsåvidt sikker på at jeg får i meg nok av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oboy og proteinpulver funka fint, så tror jeg holder meg til det. :) Ble ikke noe søtere enn vanlig oboy; proteinpulver er jo ikke søtt. Melk alene smaker ikke særlig godt, nei, hehe.

Høres ganske gresk ut for meg det siste der, ja. Karbohydrater er jeg forsåvidt sikker på at jeg får i meg nok av.

Meningen var at du skulle lese om det, slik at du får et dypere innblikk i hvordan man skal spise for å gå opp i vekt på en sunn måte.

proteinpulver er ikke søtt nei, men 15gram oboy er ganske mye oboy..

mener forresten at jeg har lest et sted at kroppen klarer ikke å nyttegjøre seg av mer en ca 20gram rent protein per måltid. (individuelt)

men husker ikke hvor jeg leste dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...