Vannkvinne Skrevet 2. mars 2007 #21 Skrevet 2. mars 2007 Vita hjertegod har en fin ost til bl.a. pizzabruk, for de som er kostholdsbevisste.. Har du forresten sjekka hva barnehagen tilbyr ungene på brødskiva når det er smørelunch?? "Bevisste" barnehager som vil bannlyse kaker, viser seg ofte å servere masse usunt til lunch..
Kosemose Skrevet 2. mars 2007 #22 Skrevet 2. mars 2007 (endret) Jeg er ikke så begeistret for fast-food generelt. Hjemmelaget pizza kan man selvsagt lage sunnere, men sunt blir det nok aldri - hva er vel pizza uten ost? ← Nå er det snakk om bursdagsmat da. Hvis også ost på pizza er så usunt at det ikke kan brukes på barnets bursdag foreslår jeg grovbrød med leverpostei, rett og slett. Endret 2. mars 2007 av Kosemose
Plym Skrevet 2. mars 2007 #23 Skrevet 2. mars 2007 Nå er det snakk om bursdagsmat da. Hvis også ost på pizza er så usunt at det ikke kan brukes på barnets bursdag foreslår jeg grovbrød med leverpostei, rett og slett. ← Enig. Og hjemmelaget pizza må da være sunnere enn fiskepinner?
Vannkvinne Skrevet 2. mars 2007 #24 Skrevet 2. mars 2007 Helt enig med Kosemose. Grovbrød med leverpostei til bursdag, og fiskepinner og andre "sunne" ting resten av året....
Kipa Skrevet 2. mars 2007 #25 Skrevet 2. mars 2007 Ja..hvis ost er for mye usunt på en bursdag da melder i hvertfall jeg pass til flere forslag. Jeg er av de som mener bursdag skal markeres ordentlig..
Mini_me Skrevet 2. mars 2007 #26 Skrevet 2. mars 2007 Jeg syns i utgangspunktet at det skal være forskjell på fest og hverdag, og fest har en ikke hver dag... det er ikke det en spiser til fest som gjør at en har et usunt kosthold! - fiskepinner er ikke sunt, spaghetti er ikke sunt, for mye frukt er ikke sunt....
Kosemose Skrevet 2. mars 2007 #27 Skrevet 2. mars 2007 Tør jeg forslå dampet lever med naturris og spinat? Et annet alternativ er jo å høre med de ansatte i barnehagen og foreldregruppa (eks på et foreldremøte) om det ikke er mulig å slå sammen alle bursdager i hver måned, slik at det blir 1 dag i mnd der barna kan kose seg med kake. For om en eller to mødre tenker sunne alternativ hjelper jo ikke det når det er bursdager hver eneste uke med flotte kaker. Og ærlig talt - er det ikke greit at ungene lærer seg at bursdagsfeiring er en fest der man kan spise kake og ting man ikke ellers spiser? Jeg tenker sånn at hvis bursdagsserveringen først og fremst skal være mest mulig sunn, og ikke skal koste for mye og ikke skal ta for lang tid å lage - da høres det veldig vanskelig ut å få til noe servering "utenom det vanlige", og kanskje det da er like greit å tenke på å markere bursdag uten at det knyttes opp til mat/kake/spising?
Kipa Skrevet 2. mars 2007 #28 Skrevet 2. mars 2007 Jeg jobber i bhg selv og kan foresten fortelle at om dere har med en langpannekake feks er det ikke mange barn som spiser mer enn et max to stk med kake..og feirigene blir også ofte lagt til etter frokost eller lunsj så de er nogenlunde mette fra før..
momo Skrevet 2. mars 2007 #29 Skrevet 2. mars 2007 Hva med forskjellige typer gratenger. Ta hva du ønsker i en ildfast form med saus, så kan de i barnehagen varme den. Ungene jeg kjenner elsker varianten med pasta, ostesaus, skinke og div grønnsaker. Du kan jo lage med hva du ønsker for og få det sunnere. Ellers lager jeg bananmuffins, da bruker jeg ikke sukker overhodet, med banan i så blir det søtt nok. Det er jo ikke sunnt, men et bedre alternativ enn kake full av sukker. Ellers kan du lage grove muffins og heller ha litt ost og skinke i de.
Dalila Skrevet 2. mars 2007 #30 Skrevet 2. mars 2007 Hjemmelaget pizza, med grov bunn, hjemmelaget saus og magrere ost er mye sunnere enn fiskepinner, de er som kjent frityrstekt på forhånd... Og jeg sier som andre har sagt, hvis OST er en for stor utskeielse på bursdagen, da grenser vi vel til det fanatiske her... Forsto det sånn at barnet ditt ikke liker frukt, men en venninne av meg jobber i en barnehage der de har gått over til fruktspyd med spennende frukt på når de skal feire bursdag, og det er knallsuksess Grove piroger med pizzafyll kanskje?
Murron Skrevet 2. mars 2007 #31 Skrevet 2. mars 2007 Hva med sunne fruktsmothies? kan lages både m og uten melk, for det er som regel alltid et barn med melkeallergi ol. Putt et sugerør oppi og vips så liker ungene det meste. Lekkert fat med oppskjært frukt og grønt og noen deilige dip`er som de kan kose seg med? Synes forøvrig du har fått mange gode forslag, vafler med sunt mel, og lefser og lapper finnes det mange oppskrifter på om du søker på nett. Men helt ærlig, så synes jeg ikke at en unge har så veldig vondt av en slikkepinne eller kake på en bursdag! Hva fikk da ikke vi da vi var små? litt hysteri hele denne sunne feiringen synes jeg... Vil du at selskapet skal ha varmt måltid, må vel en god lapskaus med masse grønnsaker og sunt kjøtt som DU lager selv og tar med ei stor gryte, og har med flatbrød el. Ikke forvent at personalet skal stå og lage det, selv om de sier det er greit. For du lager faktisk mye arbeid ut av noe som du bør gjøre selv da...
Zelena Skrevet 2. mars 2007 #32 Skrevet 2. mars 2007 Hei Hva med å kutte opp ulike grønnsaker og lage en dip til? Dette har jeg gjort med barna mine og det går unna Kjøp mange forskjellige, alle liker som regel noe.... Lykke til med bursdagsfeiringen
Gjest gjesta Skrevet 2. mars 2007 #33 Skrevet 2. mars 2007 Oslo kommune har en idebank for mat i barnehagen her og der står det mange alternativer til bursdagsfeiring med kake.. Jeg skrev en oppgave om mat i barnehagen for en stund siden, og da kom det frem at det kan bli en del kaker i løpet av en måned, og at mange barnehager ser bort fra dette, men prøver å ta fokuset bort fra mat og feiring, og heller bruker alternative metoder å feire barnet.. Ellers er grønnsaker og dipp noe som går unna hos de fleste barn, og undersøkelser viser at barn spiser mer grønnsaker når den er oppskjært.. Dipp er jo ikke "helsunt", men det er et bedre alternativ enn kake.. Og barna spiser jo ikke så mye dipp..
momo Skrevet 2. mars 2007 #34 Skrevet 2. mars 2007 Her har vi ofte dip og grønnsaker, jenta våres spiser som en helt da. En kjempefin måte og få i de grønnsaker. Vi lager dip av kesam, det er jo en del sunnere.
Trailer'trash Skrevet 2. mars 2007 #35 Skrevet 2. mars 2007 Lag en gryterett med litt grønnsaker og kjøtt, i tilleg har du ris og loff. Det har i allefall vi hatt best sucsess med. og de fleste liker det
Gjesteline Skrevet 3. mars 2007 #36 Skrevet 3. mars 2007 Her var det virkelig mange gode forslag! fin tråd! Jeg er enig at det blir mye kake i barnehagen, skal jammen finne på noe annet neste gang selv! Mange som peser ts, her, hun prøver da bare å tenke sunne alternativer. Og jeg ser ikke at hun sier noe sted at fiskepinner er sunt, bare at det er favoritten til sønnen hennes.
tingeling Skrevet 4. mars 2007 #37 Skrevet 4. mars 2007 Nå vet jeg ikke hvor gamle barna i avdelingen er, men hva med balonger og bursdaghatter (kjøpes billig i bokhandelen) til alle på avdelinger + en liten rosineske til hver? Selv er jeg i utgangspunktet ikke i mot en bursdagskake i ny og ne, men i avdelingen til vår lille gutt er alle 12 født i løpet av to korte måneder,og da blir det mye kake tingeling
mari Skrevet 4. mars 2007 #38 Skrevet 4. mars 2007 Jeg er en av disse sure mødrene som ikke liker kake i barnehagen, og var en stor forkjemper da det ble bestemt at kake ikke lenger var et alternativ på bursdager, istede har barnehagen, på eget initativ, bestemt at de lager en varm rett som barna selv velger. I fjor var pannekaker et alternativ, men personalet syns at det ble for mye sukker, og for mye bråk, då nå kan de velge mellom pizza, tomatsuppe og pølser 8det var noe mer, men husker ikke akkurat nå). de barna (mine) som ikke liker det de får servert, får brødskiver i stede. Det er alikevel greit å ta med rester av vaffelrøre el.l hvis man har laget for mye i helgen, men det er det få foreldre som gjør, og det er ikke 23 ganger i året... som det jo er bursdager.... og det er så mange andre anledninger hvor det serveres søtsaker, så det er nok ikke synd på de barna... Hvis man har lyst til å servere noe godt, som ikke er søt kan man jo lage gele fra bunn og bruke saft som ikke er tilsatt sukker, det er kjempe godt og ikke så usunt som de ferdige alterantivene er.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå