Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lilleeple har bursdag om ikke alt for lenge, og det skal selvsagt feires i barnehagen. Jeg har bestemt meg for å IKKE ha med kake, og trenger hjelp til alternative løsninger.

Det første alle tenker, er selvsagt frukt. Men Lilleeple er dessverre en av disse (håpløse ;) ) ungene som ikke er glad i frukt, så det er ikke noe alternativ.

De får varm mat til lunsj én dag i uken, så jeg tenkte kanskje det kunne være noe, altså varm mat en dag i tilllegg til den faste. Hva syns dere om det? Det blir evt. de voksne i barnehagen som må lage maten, men det tror jeg ikke er noe problem. Forslag til en rett som ikke koster all verden?

Andre forslag?

Det er litt tomt i hodet mitt akkurat nå, jeg unnskylder meg med at jeg er så sylta (sylta eple...) :forkjola:

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Hva liker det lille eplet av varm mat, da?

Hot dog er et alternativ, pizza et annet.

Skrevet

Pølse med brød/lompe er jo lettvint og noe de fleste barn liker. Et annet alternativ kan være pizzasnurrer som du baker selv, så kan personalet bare varme opp.

Skrevet (endret)

Hadde tenkt å slippe å bake/lage noe selv, men ser at det kanskje kan være nødvendig.

Forøvrig elsker Lilleeple fiskepinner... Ser ikke for meg en av de voksne på kjøkkenet for å steke 60-70 fiskepinner :ler:

Men må det være pølser, pizza o.l? Er ikke så glad i fast-food til barn, selv om det selvsagt er populært. Pølser til 20 unger er forøvrig ganske dyrt...

Endret av Apple-
Gjest Capricorn
Skrevet

Jeg jobbet i barnehagen engang, og da fikk vi gele med seigmenner på hver gang et av barna hadde bursdag. Funker fint, men litt grisete med tanke på at jeg jobbet med de aller minste.

Skrevet

Tenker du på å ikke ha noe søtt med, eller er det bare kake du ikke vil ha med? Ellers er jo ispinner, fløteis og gele/ vaniljesaus andre alternativer.

En gang hadde ei med seg små biola flasker og saltstenger og salte fisker...

Pølser og brød/ lompe er jo alltid populært :) eller makaroni og pølser evt kjøttboller og makaroni. Ferdigpizza..

Hva med å spørre barnet selv hva det vil ha med..

Gjest Hilde K S
Skrevet (endret)

Pizzasnurrene var jo et finfint alternativ.

Endret av Hilde K S
Skrevet

Dersom ikke kake eller frukt er aktuelt, kan du f.eks ta med fløteis og potetgull...?

-ellers syns jeg gjerne at pølsehorn og pizzssnurrer er en god ide`

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du vil.

Er det fordi du er skeptsik til sukker og ønsker et sunt kosthold (også på bursdagen) at du ikke vil ta med kake, eller er det fordi du ikke har tid/lyst til å bake at du ikke vil ha med kake? Eller er det fordi du rett og slett bare har lyst til å gjøre noe nytt og lage en personlig vri på bursdagen hennes?

Syns også det er litt rart at du ønsker at de skal spise varm lunsj i stedenfor bursdagskake, MEN at du samtidig tenker at personalet skal lage den (tenker du at du skal gi dem en kg kjøttdeig og noen grønnsaker og en pakke spagetti og be de lage?).

Om du skal ha fastfood eller ei kommer vel an på hvor mye tid og penger du har tenkt å legge ned i dette prosjektet. Pølser eller pizza liker de fleste barn i allefall, og det er vel et poeng... Syns du bør tenke litt på de som jobber der, hva som er minst mulig bry for dem. Det kan jo hende andre mødre blir inspirert av deg og får lyst til å lage egne vrier på barnas bursdager.

Hvis poenget ditt er at du ikke orker å lage en kake kan du jo kjøpe is og ta med? Er poenget ditt at det skal være et sunt kan du vel lage pizzasnurrer av grovdeig og med rent kjøtt? Det burde vel være sunt selv om det heter pizzasnurrer?

Skrevet (endret)
Jeg skjønner ikke helt hva du vil.

Er det fordi du er skeptsik til sukker og ønsker et sunt kosthold (også på bursdagen) at du ikke vil ta med kake, eller er det fordi du ikke har tid/lyst til å bake at du ikke vil ha med kake?  Eller er det fordi du rett og slett bare har lyst til å gjøre noe nytt og lage en personlig vri på bursdagen hennes?

Syns også det er litt rart at du ønsker at de skal spise varm lunsj i stedenfor bursdagskake, MEN at du samtidig tenker at personalet skal lage den (tenker du at du skal gi dem en kg kjøttdeig og noen grønnsaker og en pakke spagetti og be de lage?).

Om du skal ha fastfood eller ei kommer vel an på hvor mye tid og penger du har tenkt å legge ned i dette prosjektet. Pølser eller pizza liker de fleste barn i allefall, og det er vel et poeng...  Syns du bør tenke litt på de som jobber der, hva som er minst mulig bry for dem. Det kan jo hende andre mødre blir inspirert av deg og får lyst til å lage egne vrier på barnas bursdager.

Hvis poenget ditt er at du ikke orker å lage en kake kan du jo kjøpe is og ta med? Er poenget ditt at det skal være et sunt kan du vel lage pizzasnurrer av grovdeig og med rent kjøtt? Det burde vel være sunt selv om det heter pizzasnurrer?

Ok, skjønner at jeg kanskje uttrykte meg litt uklart :)

Jeg ønsker ikke å ha med kake fordi jeg syns det blir mye kaker (= sukker) i barnehagen. Altså er ønsket et sunnere alternativ.

Jeg er rimelig sikker på at personalet syns det er helt greit å lage varm mat til barna (det er de som lager den ene dagen de har varm lunsj til vanlig). Men spør selvsagt før jeg kommer drassende med masse råvarer :) De har tidligere gitt uttrykk for at de ønsker alternativer til kake og at de selv gjerne gjør en innsats.

Pizzasnurrer vet jeg ærlig talt ikke hva er... :sjenert:

Forøvrig var varm mat bare et forslag (mitt eneste...), jeg tar gjerne imot andre :)

Endret av Apple-
Skrevet

Pizza snurrer er kjempegodt, lett og greit å varme opp

Lag gjærbakst...

Kjevle ut som du gjør når du lager skillingsboller, og istedenfor sukker og kanel, smør på pizzafyll og ost....

Rulles sammen, skjæres opp og stekes....

...lett å varme!!!

( jeg pleier å lage om sommeren til å ta med på stranda, og de går jammen meg unna!!!)

Skrevet

Hva om du lager en pastasaus på forhånd og tar med fullkornpasta som de kan i barnehagen? Da må personalet bare varme opp sausen. Lite arbeid, og de barna jeg kjenner, elsker pasta.

Skrevet

Hva med smurte lefser, evt. potetlompe med gomme eller noe annet godt inni?

Skrevet

"sunne" vafler med havregryn?

Skrevet

Syns det er bra at du tenker alternativer til tradisjonelle bursdagskaker.

Ellers vil jeg si at i barnehagen som ungene mine gikk/går på har de kuttet ut at foreldre skal ta med servering på bursdagene. En periode var det iskrem/ kaker/ pølser, vafler etc titt og ofte. I tillegg til dette kom "gomat" til solfesten, karnevalet, juleavslutning, strandturen etc, etc + alle private feiringene hver familie hadde hjemme. Det ble rett og slett for mye av kost vi foreldre ikke ønsket at barna skulle ha.

Bursdagsfeiring blir nå isteden markert med at ungen får krone på hodet, får sitte på bordet når de synger bursdagssang, får være ordensmann den dagen mm. I tillegg serverer barnehagen ekstra frukt til kosestunden og bursdagsbarnet får være med å skjære opp og servere. Alle foreldrene gir uttrykk for at de syns dette er kjempebra. Kanskje en ide for andre barnehager?

Skrevet

Ok, tror kanskje jeg misforso deg litt og, TS. :sjenert:

Søk på pizzasnurrer i matforumet eller be om oppskrift, syns det florerer med pizzasnurrer her så da får du sikkert en god og sunn oppskrift. Og barn elsker det! ;)

Skrevet

Hva menes forresten med at du ikke er så begeistret for fast-food, slik som pizza?? Har du hørt om hjemmelaget pizza? Den kan du lage akkurat så sunn/usunn som du ønsker selv. Den kan varmes opp i barnehagen.

Synes forøvrig at så lenge det er foreldrene som skal ordne noe til bursdagsbarnet sitt, så kan man ikke dytte masse jobb på barnehagen. Det minste man kan gjøre for barnet sitt, er å ordne noe selv.

Det har blitt så moderne å kutte ut kaker til bursdagen i barnehagen. Jeg ser ikke noe stort poeng i det. Argumentet er at det blir så mye kaker hele tiden, og det er så usunt. Men hvis man ellers har et sunt kosthold (kutt ut brus og saft!!!), og ikke gir ungene snop utenom maksimalt litt på lørdager, kan det vel ikke gjøre noe om man har bursdagskake! Men det er min mening.

Jeg var (før jeg fikk barn) veldig positiv til dette med å kutte ut kake i barnehagen. Men nå ser jeg hvor uproblematisk det er. Barnet mitt spiser ikke noe snop utenom disse bursdagskakene, han er oppforet på at frukt og bær er "snop" og det fungerer helt fint.

Skrevet

Oi, her var det masse gode forslag!

*noterer*

*venter spent på mer...*

Tusen takk, forresten! :bukke:

Skrevet

Glemte å skrive vedr fiskepinner: De kan stekes i stekeovnen (husker ikke helt om det er Fiskemannen eller Findus sine som er "beregnet" på dette. Da er det ikke noe jobb for barnehagen, så lenge de har stekeovn.

Men hvis du tror at fiskepinner er spesielt sunt, så har du kanskje misforstått litt..

Skrevet
Hva menes forresten med at du ikke er så begeistret for fast-food, slik som pizza?? Har du hørt om hjemmelaget pizza? Den kan du lage akkurat så sunn/usunn som du ønsker selv. Den kan varmes opp i barnehagen.

Synes forøvrig at så lenge det er foreldrene som skal ordne noe til bursdagsbarnet sitt, så kan man ikke dytte masse jobb på barnehagen. Det minste man kan gjøre for barnet sitt, er å ordne noe selv.

Det har blitt så moderne å kutte ut kaker til bursdagen i barnehagen. Jeg ser ikke noe stort poeng i det. Argumentet er at det blir så mye kaker hele tiden, og det er så usunt. Men hvis man ellers har et sunt kosthold (kutt ut brus og saft!!!), og ikke gir ungene snop utenom maksimalt litt på lørdager, kan det vel ikke gjøre noe om man har bursdagskake! Men det er min mening.

Jeg var (før jeg fikk barn) veldig positiv til dette med å kutte ut kake i barnehagen. Men nå ser jeg hvor uproblematisk det er. Barnet mitt spiser ikke noe snop utenom disse bursdagskakene, han er oppforet på at frukt og bær er "snop" og det fungerer helt fint.

Jeg er ikke så begeistret for fast-food generelt. Hjemmelaget pizza kan man selvsagt lage sunnere, men sunt blir det nok aldri - hva er vel pizza uten ost?

Her er det ikke snakk om å dytte masse jobb på barnehagen. Som nevnt tidligere, har personalet etterlyst alternativer til kake, og de gjør gjerne en innsats selv. Personalet er dessuten en gjeng oppegående damer som utmerket godt klarer å si fra hvis de syns det blir for mye jobb.

Har ikke helt bestemt meg for hva jeg gjør ennå, likte flere av forslagene, og tar mer enn gjerne mot flere. Flinke KG-jentene! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...