Gå til innhold

vondt i leggen

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

hver gang jeg trener får jeg utrolig vondt inne i benet i leggen, foran på en måte, som varer noen dager.. Jeg trener step/dans og aerobic så jeg hopper mye under trening og tenker at det er sikkert derfor, men hva kommer det av? og hva kan jeg evt gjøre?

:grine:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vondt og ømt? Akkurat som om du har et vondt blåmerke langs forsiden av leggen?

Da er det isåfall beinhinnebetennelse. Ta deg en tur til legen. Bruk betennelsesdembende gel/krem (Ibux gel feks) i mellomtiden. Og hold deg i ro! Fortsetter du å trene uten at du er helt frisk (noe som kan ta flere mnd) vil du aldri bli kvitt det..

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Dette høres ut som beinhinnebetennelse. Jeg har hatt tendenser til det tidligere. Løsningen ble for det første å ta det med ro en stund, og heller trene aktiviteter som ikke belastet beinet foran. Aerobic er noe av det verste jeg kan gjøre for mitt bein, fordi jeg lett blir litt foroverlent da eller noe.

Det er også viktig å ha gode sko. Andre tips er å ha lang bukse, sånn at man holder leggen varm (evt. leggvarmere). Og det å tøye baksiden av leggen. Hørte også om noen med beinhinnebetennelse som drev og smurte på en gelé man får kjøpt på apoteket.

Endret av Frk Åberg
Gjest Gjest
Skrevet

tusen takk for svar.

leste linken om benhinnebetennelse og det virker som det er det jeg har antydninger til.. i linken stod det at man måtte vente med å trene den form for trening som utløser det, til smertene er borte. for meg varer smertene maks 2 dager så føler jeg meg bra igjen. men det kommer tilbake med engang jeg trener igjen..

det er veldig kjedelig siden jeg endelig har funnet min form for trening som jeg syns er kjempe gøy å drive med.. :sur:

du som også hadde antydninger, sluttet du å trene aerobick pga dette??

Skrevet

Jeg måtte slutte helt både med dans og friidrett en periode for å bli kvitt det. Men sluttet relativt kort tid etter jeg fikk smerter første gang. Tar kortere tid å bli frisk, dess fortere du slutter med de aktivitetene som utløser betennelsen. Venter du for lenge, eller starter opp igjen uten at du er helt 100 % vil det komme igjen og resultatet kan bli langvarig..

Gjest Advena
Skrevet
det er veldig kjedelig siden jeg endelig har funnet min form for trening som jeg syns er kjempe gøy å drive med..  :sur:

Det er mye bedre å ta det med ro til det gir seg enn å forsette. Jeg brydde meg ikke så mye i begynnelsen, og jeg har nå hatt det i 3-4 år. Har prøvd alt fra trykkbølgebehandling til akupunktur, men ingenting har tatt knekken på det. Det går bra for min del da jeg likevel ikke er særlig fysisk av meg, men det er viktig å ta tegnene på alvor. :)

Lykke til!

Gjest Husfrua
Skrevet

Hello. Jeg tror jeg ville tatt en tur til legen hvis jeg var det . Litt skummelt å få stilt diagnosen her hos hobbylegene. Farlig å lese diagnose på nett også. ;)

Gjest Sativa
Skrevet
Hello. Jeg tror jeg ville tatt en tur til legen hvis jeg var det . Litt skummelt å få stilt diagnosen her hos hobbylegene. Farlig å lese diagnose på nett også. ;)

Trenger vel strengt tatt ikke å være hobbylege for å kjenne igjen beinhinnebetennelse? Veldig mange av oss som trener har opplevd dette da.

Dessuten spurte hun jo på nett, og da kommer vel svaret på nett også....

Gjest Frk Åberg
Skrevet
du som også hadde antydninger, sluttet du å trene aerobick pga dette??

Jeg trente mye aerobic akkurat i fjor sommer (pleier ikke å gjøre det til vanlig), men måtte rett og slett slutte. Fikk vondt når jeg var i timene. Det ga seg når jeg f.eks. syklet i stedet. Svømming kan være et annet alternativ hvsi man vil holde kondisen ved like.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...