anonym1981 Skrevet 1. mars 2007 #1 Skrevet 1. mars 2007 Hei. Jeg er en kvinne på 25 som er litt bekymret. Har gått på p-piller i flere år. Skal etter planen ikke ha mensen før om 2 uker, men startet å blø i går, og blør fortsatt. Vet dette kan skyldes stress o.l, men har ikke følt meg stresset eller noe slikt i det siste, er vel derfro jeg er så bekymret. Tankene går på alt fra graviditet til sykdom, håper noen kan svare meg, erfaringer/tanker?? Mvh bekymret kvinne 25
Gjest bente85 Skrevet 1. mars 2007 #2 Skrevet 1. mars 2007 Har du utsatt mensen noe i det siste? Tatt p-pillene når du skal?
anonym1981 Skrevet 1. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 1. mars 2007 Har ikke utsatt mensen nei, tatt p-pillen hver kveld før jeg har lagt meg. Hva er konsekvensene om jeg glemmer å ta en kveld da?
Gjest bente85 Skrevet 1. mars 2007 #4 Skrevet 1. mars 2007 Hvis du går inn på www.felleskatalogen.no/pasientutgave Og skrive inn navnet på p-pillemerket du bruker, i søkerteksten, så vil du da kunne lese om p-pillene dine i det pakkevedlegget som var med p-pillene dine da du kjøpte de.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2007 #5 Skrevet 1. mars 2007 Har du tatt antibiotika (og endel andre medisiner), glemt en pille, hatt diare, kastet opp osv er det en rimelig grei sjanse for at du er gravid ja. Ta en test, så får du i det minste det undersøkt (er den negativ, ny test om en uke eller to)
anonym1981 Skrevet 1. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 1. mars 2007 Sto mye rart der ja! Tenker fortsatt på dette med blødningen, kalles vel mellomblødning eller noe sånt... Er bekymret for om noe kan være galt, verst om jeg skulle være gravid! Huff...
Gjest bente85 Skrevet 1. mars 2007 #7 Skrevet 1. mars 2007 Kan du ikke ringe legekontoret ditt, å høre med dem? Kanskje dem kan hjelpe deg, å komme med råd.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2007 #8 Skrevet 1. mars 2007 Har ikke tatt antibiotika eller noe sånt. Ikke hatt diare, ikke kastet opp, men er mulig jeg glemte av en pille! Men når man blir gravid, hoppes det ikke over mensen da? Blir vel ikke uregelmessig menstrasjon da?
Gjest bente85 Skrevet 1. mars 2007 #9 Skrevet 1. mars 2007 Hvis man skulle glemme en p-pille som inneholder hormoner, er det slik at den neste uken (7-8 dager), så skal man bruke kondom i tillegg. Gjør man ikke det, kan man bli gravid.
Gjest bente85 Skrevet 1. mars 2007 #10 Skrevet 1. mars 2007 Men jeg tror at hvis man er gravid, får man ikke vanlige mensblødninger, men man kan få blødning etter hva jeg har hørt.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2007 #11 Skrevet 1. mars 2007 Man skal i utgangspunktet ikke får reell mens på p-piller, skal det være mens må det først ha vært en eggløsning. Men om du har glemt en pille, og ikke tatt forhåndsregler etterpå så ja, det er enda større sjanse for graviditet enn normalt på p-piller. Og det er fullt mulig å ha småblødninger i et svangerskap.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2007 #12 Skrevet 1. mars 2007 Ok, men hva kan disse blødningene skyldes utenom graviditet da? Begynner å bli skikkelig redd her nå!
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2007 #13 Skrevet 1. mars 2007 Ok, men hva kan disse blødningene skyldes utenom graviditet da? Begynner å bli skikkelig redd her nå! ← Generell hormonforstyrrelse pga p-pillene (dette er en vanlig bivirkning), klamydia, eller celleendringer. Siden du er såpass ung er sistnevnte lite sannsynlig.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2007 #14 Skrevet 1. mars 2007 Ok, er bare litt stressa ettersom jeg ikke har opplevd noe slikt før. Har gått på disse p-pillene i snart 4 år, men aldri hatt slike mellomblødninger! Er ellers helt frisk og opplagt, noen som har hatt slike mellomblødninger før da?
Gjest Silmarill Skrevet 1. mars 2007 #15 Skrevet 1. mars 2007 Hei du Det kan være mange årsaker til blødninger: 1)Hormonforstyrrelser. Små endringer i hormonmengdene kan gi blødning utenom menstruasjonstidspunktet. Blødning på grunn av hormonforstyrrelser er vanlig. Det forekommer i alle aldre, men hyppigst hos unge kvinner og like før overgangsalderen. 2)Blødningene kan også komme i perioder med stress eller psykiske belastninger. 3) Eggløsning kan av og til føre til en liten blødning midt mellom to menstruasjoner. 4) P-piller kan føre til småblødninger eller store menstruasjonsliknende blødninger når som helst i syklus. 5)Infeksjoner. Bekkeninfeksjon, infeksjon i livmorhulen og infeksjon i livmorhalsen kan gi blødning og/eller farget utflod. Hvis du blør mye og lenge bør du kontakte legen! -------- OBS! DETT ER MER VANLIG FOR DE SOM ER ELDRE ENN DEG: Godartede svulster i livmoren er en vanlig årsak til blødningsforstyrrelser hos kvinner over 30-35 år. Kreft i livmorhalsen, i livmorhulen, i eggstokker og i binyrer kan føre til unormale blødninger. Blødning etter overgangsalderen er et viktig varseltegn på kreft.
Gjest gjesta Skrevet 1. mars 2007 #16 Skrevet 1. mars 2007 Ok, er bare litt stressa ettersom jeg ikke har opplevd noe slikt før. Har gått på disse p-pillene i snart 4 år, men aldri hatt slike mellomblødninger! Er ellers helt frisk og opplagt, noen som har hatt slike mellomblødninger før da? ← Jeg fikk også plutselig mellomblødninger etter å ha gått 2-3 år på p-piller. I følge gynekologen kan slikt plutselig oppstå fordi kroppen forandrer seg. De anbefaler gjerne p-sprøyte for jenter med blødningsproblematikk, mn det ser ikke helt ut til at det fungerer for meg... Men gravid var jeg i hvert fall ikke.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2007 #17 Skrevet 1. mars 2007 Ok, satser på at alt er i orden, ska oppsøke lege for å være sikker! Tusen takk for alle opplysninger og støtte! Litt mere rolig nå!
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2007 #18 Skrevet 2. mars 2007 Jeg fikk også plutselig mellomblødninger etter å ha gått 2-3 år på p-piller. I følge gynekologen kan slikt plutselig oppstå fordi kroppen forandrer seg. De anbefaler gjerne p-sprøyte for jenter med blødningsproblematikk, mn det ser ikke helt ut til at det fungerer for meg... Men gravid var jeg i hvert fall ikke. ← Merkelig når "udiagnostisert vaginalblødning, kjent eller mistenkt graviditet. Pga. langtidsvirkningen anbefales ikke preparatet ved sekundær amenoré eller funksjonelle blødningsforstyrrelser." er oppført under kontraindikasjoner. Vet du hvorfor de har begynt å gå bort fra dette?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå