Gå til innhold

Hvorfor skal deltids-arbeidende kvinner


Gjest Jon Are -utlogget-

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are -utlogget-

Som mann og feminist følger jeg en del med i spørsmål som omhandler bl.a deling av husarbeidet mellom kvinner og menn. Som jeg har forstått det er det en generell tendens til at begge kjønn vil at den som jobber deltid skal gjøre det meste av husarbeidet. Vel,dette blir jo for det meste kvinnen og det skjønner dere!

Vel, jeg synes ikke dette er rettferdig i det hele tatt. En kvinne som jobber deltid gjør ofte dette for å innordne seg mannen og hans jobb. Mannens jobb blir sett på som viktigst, og kvinner blir "naturlig" nok hjemme siden de tjener mindre enn menn generelt sett...Husarbeid gir da heller ikke noen pensjonspoeng! Jeg mener at par der den ene jobbber deltid skal dele på husarbeidet 50/50. Det er ikke meningen at kvinner skal slite seg ut på ubetalt arbeid!

Dessuten mener jeg at i tilfeller der en kvinne er hjemmeværende eller jobber deltid skal ha kompensasjon fra mannen for dette. Mannen skal sette inn penger på en konto til sin samboer for tapt inntekt og tapte pensjonspoeng!

Hadde vært interessant å høre andres meninger omkring dette temaet.

Med hilsen fra Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Kommer alt an på omstendighetene rundt. Er det et felles valg at en av partene er hjemme med barn osv så kan jeg si meg enig med at den arbeidene parten har et økonomisk ansvar ovenfor den andre. Men hva når den ene VELGER å være hjemme?

Og så har du slike smørjer som vi er i, jeg er hjemmeværende pga sykdom, skal han da betale meg for at jeg er hjemme?

Spørsmålet du stiller om at kvinner innretter seg mannens jobb er derimot mer interessant, men der har jeg ingenting å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mann og feminist følger jeg en del med i spørsmål som omhandler bl.a deling av husarbeidet mellom kvinner og menn. Som jeg har forstått det er det en generell tendens til at begge kjønn vil at den som jobber deltid skal gjøre det meste av husarbeidet. Vel,dette blir jo for det meste kvinnen og det skjønner dere!

Vel, jeg synes ikke dette er rettferdig i det hele tatt. En kvinne som jobber deltid gjør ofte dette for å innordne seg mannen og hans jobb. Mannens jobb blir sett på som viktigst, og kvinner blir "naturlig" nok hjemme siden de tjener mindre enn menn generelt sett...Husarbeid gir da heller ikke noen pensjonspoeng! Jeg mener at par der den ene jobbber deltid skal dele på husarbeidet 50/50. Det er ikke meningen at kvinner skal slite seg ut på ubetalt arbeid!

Dessuten mener jeg at i tilfeller der en kvinne er hjemmeværende eller jobber deltid skal ha kompensasjon fra mannen for dette. Mannen skal sette inn penger på en konto til sin samboer for tapt inntekt og tapte pensjonspoeng!

Hadde vært interessant å høre andres meninger omkring dette temaet.

Med hilsen fra Jon Are

Hørt for tosk.

Hvis en mann jobber fullt. å kvinnen har deltidjobb, (visa versa) så er det vel logisk at den som jobber minst skal gjøre det meste av hus arbeidet!

Hvis man er samboere eller gift så jobber man for felles sak. Det du beskriver med kompensasjon, er det værste jeg har hørt, det er vel for faen ingen hushjelp du bor sammen med som gjør det som en jobb, men en del av fellesskapet. Hvis den parten som jobber minst har problemer med å infinne seg med dette, bør vel vedkommende få seg full jobb, eller flytte. Kanskje jeg skal begynne å betale 5000 i måneden hver av barna, for at de må rydde etter seg og må gå på skolen i steden for å jobbe? Du får flytte til Kina, der får du nok gjennomslag for tankene dine. Prøver du å skaffe deg dame her så dette det dårligste forsøket jeg har sett.

Og forresten det med pensjons poeng, så finnes det pensjons fosikringer, og for den saks skyld hvis du ikke har greid å lagt deg opp noen penger eller greid å få deg ditt eget som du er gjeldfri på, så er det vel strengt talt ikke noen vits med pensjons poeng heller, for da er du talentløs når det gjelder å planlegge livet ditt.

Du er ingen feminist, men en jævla Mannsdiskriminerende frøken! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are -utlogget-

Vel,det er ikke så enkelt at kvinnen VELGER å gå hjemme bestandig. Ganske vanlig er det at mannens jobb blir sett på som viktigst! Det er nå en gang sånn at menn gjør mindre husarbeid enn kvinner. Ergo så må jo noen ta det ekstra arbeidet med hus og hjem. Og det blir som oftest kvinnen fordi hun tjener minst av de to. Hvis mannen synes det blir for slitsomt å ha full jobb(med overtid..?) i tillegg til halvparten av husarbeidet, så synes jeg i såfall mannen kan gå ned i stillingsprosent.

Og nei, jeg er ingen mannsdiskriminerende frøken,men en ekte og stolt feminist! Og det burde alle menn være :)

Med hilsen fra Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at par der den ene jobbber deltid skal dele på husarbeidet 50/50. Det er ikke meningen at kvinner skal slite seg ut på ubetalt arbeid!

Og hva skulle være vitsen med å velge å jobbe deltid hvis det ikke var for å frigjøre tid til f.eks. husarbeid? Hva synes du deltidsarbeidende kvinner og menn skal fylle tiden med da? Frisørbesøk og kaffeslabras?

Selvfølgelig bør man sørge for at de økonomiske godene fordeles rettferdig, også ved et evt. brudd. Kvinner og menn som velger å jobbe deltid i perioder bør selvfølgelig sørge for å forsikre seg både med tanke på uførhet og alderdom, men det gjøres enkelt ved å tegne en slik forsikring og betale premien med familiens felles inntekter.

I ekteskap har man dessuten lovbestemt plikt til å forsørge hverandre. Det samme gjelder ikke samboerskap, men følger som regel naturlig siden det i praksis er liten forskjell på disse samlivsformene.

For øvrig håper jeg virkelig ikke at du mener det du skriver på ramme alvor, Jon Are! Jeg opplever nemlig det kvinnesynet du forfekter her som rimelig diskriminerende. Kvinner er ikke umælende idioter som aldri vet sitt eget beste og må bæres på hendene av en mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tweek

Jeg hadde kranglet meg til delthusarbeid. Heldigvis har jeg ikke det problemet siden sambo hjelper like mye. MEN hadde han ikke gjort det ville jeg blitt irritert!

Men man kan gjøre forkjellige ting eks. jeg vasker klærne og han fikser internetten og andre ting som ejg ikke gidder. Så bytter vi litt på resten eller gjør det begge to samtidig. Det skulle bare mangle det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are -utlogget-

Hva er diskriminerende men mitt kvinnesyn, vil jeg gjerne vite?

Med hilsen fra Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er diskriminerende men mitt kvinnesyn, vil jeg gjerne vite?

Jeg har allerede skrevet det, men jeg kan gjerne gjenta meg selv. Slik du fremstiller det i dette og andre innlegg jeg har lest, er kvinner umælende ofre som ikke vet sitt eget beste og ikke er i stand til å ta egne beslutninger og valg. De er prisgitt mannen som på sin side bør og skal bære sin kvinne på hendene gjennom livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kultivert herre
Hva synes du deltidsarbeidende kvinner og menn skal fylle tiden med da? Frisørbesøk og kaffeslabras?

De skal gjøre seg vakre og attraktive for sin kjære mann, planlegge god mat til ham og sørge for at han har det godt når han kommer hjem fra sin viktige jobb.

Jeg er således helt enig med Jon Are.

Husarbeid får man vaskehjelp til å gjøre. Det koster bare noen få hundrelapper per uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er diskriminerende men mitt kvinnesyn, vil jeg gjerne vite?

Med hilsen fra Jon Are

Er du sikker på din legning? Er du sånn transe, eller prøverd du bare å irritere. Et forhold er bygget på gjennsidig respekt og sammarbeid. og penger til felles formål. Dummeste jeg har hørt at man skal gi noen ukelønn. den dagen et forhold evt tar slutt, skal det jo deles etter det som er rimelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon  Are -utlogget-
Er du sikker på din legning? Er du sånn transe, eller prøverd du bare å irritere. Et forhold er bygget på gjennsidig respekt og sammarbeid. og penger til felles formål. Dummeste jeg har hørt at man skal gi noen ukelønn. den dagen et forhold evt tar slutt, skal det jo deles etter det som er rimelig

nå ja, det var ikke akkurat snakk om å gi noen ukelønn, men om å sette av penger på en konto som avspeiler det som kvinner taper i tapte pensjonspoeng fordi hun har vært hjemmeværende/jobbet deltid.

Og ja, jeg er 100% sikker på min legning. Har da hatt noen forhold til kvinner jeg også, og de har vært bygd på gjensidig respekt, tillit og kjærlighet :)

Med hilsen fra Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kranglet meg til delthusarbeid. Heldigvis har jeg ikke det problemet siden sambo hjelper like mye. MEN hadde han ikke gjort det ville jeg blitt irritert!

Men man kan gjøre forkjellige ting eks. jeg vasker klærne og han fikser internetten og andre ting som ejg ikke gidder. Så bytter vi litt på resten eller gjør det begge to samtidig. Det skulle bare mangle det ;)

også hvis du var hjemmeværende i mye større grad en ham? :overrasket:

bortsett fra det, så synes jeg det er tull det TS sier her.

Mange kvinner velger å være hjemme med barna fordi de ønsker verdien av å oppleve barnets første leveår i større grad en de får dersom de jobber fulltid. Jeg kjenner flere som har valgt dette, der det ikke er snakk om at det gjøres for å tilpasse seg mannen, det er ikke akkurat nødvendig i våre dager der det er helt normalt at begge foreldre jobber 100%

og om man velger å være hjemme med barna deltid, så har man som regel felles økonomi, og dermed er det lite interessant med "mannen skal sette penger over til kvinnen" ... kvinnen bruker da penger av felleskontoen der både hennes deltidslønn kommer inn og hans fulltidslønn.

Det er ikke lenger slik at man får lønningspose med kontanter og mannen da sitter med sin pose og er så vennlig å gi litt til konen om han er snill, stort sett ihvertfall, funker det ikke slik lenger.

vil faktisk si meg enig med Leo om at du kanskje skal se ett par ganger ekstra på ditt kvinnesyn, selv om du selv ser det som udelt positivt.. kanskje noe å tenke over at kvinner som leser dine meninger ikke ser det som det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jon Are -utlogget-

Vel jeg synes mitt kvinnesyn er både godt og sundt!

Skjønner at det ble en del uenighet her, derfor vil jeg spørre dere. Hva om en kvinne ikke VALGTE å bli hjemmeværende, men f.eks er uføretrygdet. Mener dere fremdeles at de ikke skal dele likt? Er jo ikke sikkert hun kan gjøre veldig mye husarbeid hvis hun ikke kan være i arbeidslivet heller..?Jeg bare spør jeg

Med hilsen fra Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til at kvinner skal kunen sitte på rompa hele livet, uten å gjøre noe som helst. Dersom den som er hjemmeværende ikke gjør noe ekstra hjemme, forsvinner vel egentlig hele poenget.

Men dersom man har fordelt slik at en er hjemme, for å passe barn og stelle hus synes jeg det er rimelig at man oppretter en privat pensjonsforsikring, hvor den som har inntekten betaler mesteparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg synes mitt kvinnesyn er både godt og sundt!

Skjønner at det ble en del uenighet her, derfor vil jeg spørre dere. Hva om en kvinne ikke VALGTE å bli hjemmeværende, men f.eks er uføretrygdet. Mener dere fremdeles at de ikke skal dele likt? Er jo ikke sikkert hun kan gjøre veldig mye husarbeid hvis hun ikke kan være i arbeidslivet heller..?Jeg bare spør jeg

Med hilsen fra Jon Are

om noen er hjemmeværende pga sykdom, blir ett HELT annet spørsmål!

Da kommer det an på hvorfor hun er ufør, kan hun ikke gjøre like mye husarbeid, så faller det enten mer på mannen eller de får betale andre for å komme å hjelpe til, som å betale noen andre for å ta vasken etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel jeg synes mitt kvinnesyn er både godt og sundt!

Godt at du og jeg aldri skal bo under samme tak da! Jeg vil nemlig ha en mann som oppfatter meg som og behandler meg som en likeverdig partner, ikke som et lett tilbakestående persilleblad ;) .

Skjønner at det ble en del uenighet her, derfor vil jeg spørre dere. Hva om en kvinne ikke VALGTE å bli hjemmeværende, men f.eks er uføretrygdet. Mener dere fremdeles at de ikke skal dele likt? Er jo ikke sikkert hun kan gjøre veldig mye husarbeid hvis hun ikke kan være i arbeidslivet heller..?

Det er jo en helt annen problemstilling som ikke har noe som helst å gjøre med hvilket kjønn man tilhører. Er man uføretrygdet er det god grunn til å anta at arbeidsevnen er redusert og det gjelder da selvfølgelig alle typer arbeid, også husarbeid. Den som er hjemme p.g.a. sykdom el. lign. bør selvfølgelig bidra med det h*n greier, men noe mer kan man naturligvis ikke forlange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir skeptisk av mannfolk som er feminister. lite mandig.. :transe:

mener det skal være likestilling i et forhold,ikke at kvinnen skal tas hensyn til og dulles med. kvinner er da like sterke som menn(ikke fysisk kanskje men..) :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva med den andre tråden her om hun som bodde sammen med en som hadde studert i ti år og aldri gjorde noe hjemme? Er det ok også? Syns jeg ser meg sjøl komme hjem fra jobben klokka ett og sette meg foran tven og når mannen kommer hjem klokka fem er det bare for ham å sette i gang med handling og middagslaging og klesvask. Da tror jeg at jeg hadde følt meg litt dum, gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg mener at summen av inntektsgivende arbeid og husarbeid skal være lik for begge. Den som jobber mindre bør da, etter min mening, ta tilsvarende mer av husarbeidet. Det er rett og rimelig, og det er uvesentlig om det er mannen eller kvinnen dette gjelder. Gjelder dette pga sykdom/uførhet er det selvsagt noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...