Gå til innhold

Hunden min sutrer litt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har brukt det selv ja. Hunden er vant til at jeg har radio eller TV på når jeg er hjemme. Dersom jeg stikker ut en tur uten å sette hunden i hundegården lar jeg TV eller radio stå på. Tror ikke jeg trenger det lenger nå som hunden er godt voksen, men tror den liker å høre kjente lyder når den er alene. Vær bare oppmerksom på at det kan gi motsatt effekt dersom hunden blir så vant til dette at den ikke klarer seg uten. Kan gi problemer om du må gå fra den på et ukjent sted der du ikke kan la radioen stå på. Jeg mener at det uansett er lurt å venne hunden til å være alene uten slike hjelpemidler, men at det kan hjelpe i et nødsfall. Ellers er det jo slik at en hund som er alene hjemme gjerne sover bort timene. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden det er dachs du har ville jeg unngått å la henne ligge ved utgangsdøra, de er voktere av instinkt og det vil nok bare vedlikeholde skepsisen til alle lydene i blokka. Nettopp på grunn av vokteren sitter så dypt i dachsen skal jeg vente med dachs til jeg bor i hus :)

Gjest lolle
Skrevet

min dachs er ikke noe problematisk selv om jeg bor i leilighet...tror ikke nødvendigvis akkurat det trenger å ha noe å si,men...har aldri merket så mye til det vokter-instinktet jeg.og jeg har strihåret,og de er vel i så fall verst på disse områdene

Skrevet
Siden det er dachs du har ville jeg unngått å la henne ligge ved utgangsdøra, de er voktere av instinkt og det vil nok bare vedlikeholde skepsisen til alle lydene i blokka. Nettopp på grunn av vokteren sitter så dypt i dachsen skal jeg vente med dachs til jeg bor i hus :)

Jeg ser poenget ditt her, Brudekaninen.

Jeg vet likevel ikke om det spiller noen rolle nå, for hun reagerer mindre og mindre på lydene i blokka. Hun viser ingen vaktinstinkter. Hunden min er 5 år, og har vært ute i hundegård hver dag. Der har hun nok vist mer av vaktinstinktet sitt, enn det hun gjør inne. Jeg tror også hun lengter litt ut når hun ligger ved døra slik, for hun sutrer litt.

Men jeg VET jo selvsagt ikke. Jeg bare håper at det å ligge ved døra er noe hun slutter med, desto tryggere og avslappet hun føler seg sammen med oss og i leiligheten..

I dag dro jeg på jobb, og samboeren min var hjemme med henne. Når samboeren har dratt på jobb hele uka, har hun ikke vist noen interesse for at han drar, men viser stor glede når han kommer hjem.

Når jeg dro i dag, skrek hun noe helt vanvittig..Hun roet seg fort med lydene når samboeren min fikk hennes oppmerksomhet, men hun hadde visst vært noe urolig en stund etterpå. Etter at de gikk en lang tur sammen, var derimot det meste i orden etterpå.

Jeg må innrømme at jeg engster meg for hvordan det skal gå å venne henne til å være alene hjemme. jeg får så vondt av henne når hun skriker ut, men dette MÅ jo bare gå seg til-med tid og stunder..

Gjest lolle
Skrevet

Er litt spent på hvordan det går med dachsen,jeg...?

Skrevet

Så hyggelig at du spør :)

Jo det går mye bedre syns jeg. Hun har så og si sluttet og sutre, og sover heller i sofaen eller foran ovnen (ja hun er jo litt bortskjemt..), istedenfor foran utgangsdøra. Ser ut som hun nå har slått seg mer til ro her. De få gangene hun sutrer nå, så gir hun raskt opp, og kommer og legger seg i sofaen, eller ber om å få komme på fanget istedet.

Samboeren min kjøpte en slik aktiviseringsball til henne på mandag. Gjett om den har blitt populær! Hun går og triller denne ballen rundt i hele leiligheten.

Lydene i blokka bryr hun seg svært lite om, og hun har fortsatt ikke kommet med et eneste bjeff! :klappe: Det hadde jeg aldri trodd.

Straks skal vi begynne på å trene henne til å være alene hjemme. Jeg gruer meg..Jeg syns det er grusomt å høre på hylinga hennes, men vi er jo bare nødt til å begynne nå.

Har du hatt dachs lenge du da, Lolle?

Gjest lolle
Skrevet

Så bra at det har ordnet seg med dere! Tok ikke lange tiden før hun roet seg,da.

Min sover også oppe i sofaen ofte,og på fanget mitt.Hun henger stort sett rundt meg egentlig,bare registrerer det ikke lenger,for jeg gjør ikke noe av det.Har hunden din bur som hun er vant med?Min ligger i buret sitt om nettene,og hun er veldig glad i plassen sin.Tidligere lå hun i sin egen hundeseng på soverommet mitt,men det har jeg sluttet med for noen måneder siden.Hun omstilte seg også veldig overraskende raskt til dette.Nå er jeg kjempeglad for at jeg har klart å venne henne til det.Ellers har hun sengen sin nå i stua,inntil en ovn,og der ligger hun også ofte på dagtid.Grunnen til at jeg spør om du har bur,er at det ofte kan føles som en trygghet for hunden,hvertfall i begynnelsen når hun skal være alene.Da er det ikke så mye plass hun har å passe på når dere er borte,og det blir roligere av det.(Min er innelåst i buret bare om natten,ellers går hun løs i leiligheten og ser ut til å trives med det).Jeg har hatt min dachs i litt over 2 1/2 år,og er kjempefornøyd!Elsker denne rasen... :)

Skrevet

Nei jeg har ikke noe bur til henne. Hun har aldri ligget i bur heller, bortsett fra i bil. Foreldrene mine hadde bur, men hun nektet å være i det, så der bodde heller elghunden, når hun ville ha fri fra dachsen :ler:

Det er jo en mulighet å prøve ut dette med bur, selv om jeg tviler på at det faller i smak.

Hun har også plassen sin foran ovnen. Der ligger lekene hennes og pleddet hennes. Om natta sover hun stort sett i sofaen eller på plassen sin. Om morgenen, når samboeren min har stått opp og eventuelt reist på jobb, kommer hun og ligger siden av meg til jeg står opp..Jada, hun er litt bortskjemt, men det får gå. Å sove i senga om natta, er hun gudskjelov ikke noe interessert i. Er kun morgenkosen hun er interessert i. :)

Gjest lolle
Skrevet

Hahaha :ler: akkurat som jeg skulle sagt det selv.For det er akkurat det min også gjør hver morgen,hopper rett oppi sengen min når samboer har gått på jobb.Selv om det kanskje bare er for en time eller noe før jeg drar på skolen.Hun elsker å ligge i senga mi,men får bare lov om morgenen.Jeg syns det er kjempe koselig jeg,da...det er kanskje ikke noen vits i å starte med bur nå,nei når den ikke er vant med det.Buret jeg har til min har jeg lagt et fleecepledd over taket og veggene på buret,slik at det5 minner om en hule.Etter jeg begynte med dette,har hun vist mye større interesse for å være der.(Hun elsker å ligge innunder tepper/dyner,under sofaen og lignende).I senga si har hun en billig dyne jeg kjøpte på Ikea som hun stadig driver og rer oppi :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...