Gå til innhold

Jeg har blitt mamma

Tinúviel

Anbefalte innlegg

Jeg vet faktisk ikke hvordan det er her. Jeg vet at det har vært slik at en må betale fra august selv om en ikke skal ha plassen før seinere, men de har nettopp begynt med løpende opptak nå så da vet jeg ikke hvordan de gjør det. Har søkt plass fra et stykke ut i november, så vi får se.

Jeg jobber og jobber og jobber for tida altså! Har 40 % jobb og 60 % permisjon, men det er jo umulig å holde det nede. Blir bedt om å ta ekstra vakter pga håpløst få folk på jobb for tida(vil jo gjerne hjelpe litt til også, kunne jo sagt nei), og har i tillegg så mye å gjøre at jeg i utgangspunktet havner på langt over 40 %. Jaja, det kommer vel til å se bra ut på lønningsslippen etter hvert ;)

Mye spennende på gang da. Det ser ut som at jobben sender meg for å jobbe i Sverige en stund på sensommeren/høsten. Da har jo helten full permisjon allikevel, så han og Minimoyen skal være med og jobben leier en leilighet til oss :D Håper virkelig det blir noe av, det blir jo et lite eventyr for oss. Men regner vel med at et par nybakte bestemødre kommer til å bli litt betutta. De kan uansett komme på besøk, vi skal ikke så forferdelig langt av gårde.

Minimoyen fyller faktisk 5 måneder til mandag! Utviklingen raser videre. Han sitter oppe(men er litt ustø så vi støtter ham fortsatt), "snakker", "synger", holder seg godt fast i ansikter, hår, smykker, klær osv og er rett og slett en liten sol :rødme:

Han spiser grøt, grønnsaksmos(poteter, gulrøtter, blomkål, broccoli, mais, ris i forskjellige kombinasjoner), fruktmos(disse små begrene en får kjøpt) og drikker masse morsmelk. Jeg var veldig spent da han skulle begynne med grønnsaker og frukt, men han har foreløpig likt alt unntatt banan. Ikke har han hatt vondt i magen heller, men jeg skal si det lukter annerledes å skifte bleier for tida :spy: Helsesøster sier at hun ikke får lov til å si annet enn at de ikke skal ha annet enn morsmelk før de er 6 måneder, men personlig synes hun ikke det gjør noe i det hele tatt å gi dem annen mat fra de er 4, så lenge de fortsatt får mye morsmelk/erstatning så klart.

Lille Gourmet-Minimoy klager i alle fall ikke, vi kan se at han nyter maten så vi gir ham et grøtmåltid og et måltid grønnsaksmos hver dag. Frukt får han litt sjeldnere. Grønnsaksmosene lager jeg selv, så vet jeg 100 % sikkert hva som er i. Jeg har lest på glassene, og kan ikke forstå hvorfor de absolutt skal ha i ekstra stivelse i dem? Dessuten smaker ikke glassene noe godt synes jeg. Lager store porsjoner og fryser ned i Avent Via-kopper. Fungerer kjempebra :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:vinke:

Hei, Tinùviel!

Jeg er så imponert over deg, jeg, som kaster deg tilbake i jobb så raskt og som ser ut til å takle både jobb og rollen som småbarnsmamma så bra! Veldig ålreit for oss "mums to be" å høre at det kan være sånn :)

Mye spennende som skjer i livet ditt for tida, ja! Å jobbe i Sverige høres morsomt ut, selv om jeg kan skjønne om bestemødrene kanskje steiler litt :fnise: Hvor i Sverige er det du skal, da? Eller vet du kanskje ikke det ennå?

Wow, tenk at Minimoyen allerede er 5 måneder gammel ... tiden flyr, ja. Så flott at han spiser så mye forskjellig! Også så flink du er som lager mosene selv! Når han er så flink til å spise så tidlig, kan man kanskje håpe at han ikke blir kresen i fremtiden, heller? Krysser fingrene for det :)

Håper det ordner seg med barnehageplass!

Fortsatt god søndag :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Lilith, du blir helt garantert en kjempeflink mamma :klemmer:

Vi skal bo i Göteborg, så det er ikke akkurat langt fra "gamlelandet" :) Jeg gleder meg en hel masse, de ansatte i Göteborg er kjempehyggelige, og byen er nydelig. Har vært der i jobbsammenheng to ganger nå. Svigermor reagerte omtrent som forventet, med et utsagn om at de kanskje flytta etter... :fnise::ler:

Jeg har et problem... Det står en svær anaboledderkopp i trappa :hår: , jeg har ikke lyst til å smyge meg opp forbi en gang, så diger er den. Helten er så klart ikke hjemme heller. Men jeg vil opp i stua :sur::sukk:

Det er nesten den eneste ulempen jeg kan finne med å bo på Sørlandet, edderkoppene blir så svære her at du kan ha stirrekonkurranse med dem. Hørte en gang på radioen en såkalt edderkoppekspert som påstod at edderkopper i Norge ikke kunne bli større enn en femmer, men han skulle sørenmeg få se den i trappa mi! Den er så definitivt større! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Lilith, du blir helt garantert en kjempeflink mamma :klemmer:

Vi skal bo i Göteborg, så det er ikke akkurat langt fra "gamlelandet" :) Jeg gleder meg en hel masse, de ansatte i Göteborg er kjempehyggelige, og byen er nydelig. Har vært der i jobbsammenheng to ganger nå. Svigermor reagerte omtrent som forventet, med et utsagn om at de kanskje flytta etter... :fnise::ler:

Jeg har et problem... Det står en svær anaboledderkopp i trappa :hår: , jeg har ikke lyst til å smyge meg opp forbi en gang, så diger er den. Helten er så klart ikke hjemme heller. Men jeg vil opp i stua :sur::sukk:

Det er nesten den eneste ulempen jeg kan finne med å bo på Sørlandet, edderkoppene blir så svære her at du kan ha stirrekonkurranse med dem. Hørte en gang på radioen en såkalt edderkoppekspert som påstod at edderkopper i Norge ikke kunne bli større enn en femmer, men han skulle sørenmeg få se den i trappa mi! Den er så definitivt større! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til edderkoppene på Sørlandet ja... Ikke fine og veeldig store :Nikke:

Så spennendes med jobb i Sverige! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.Etter min laaange kg pause har du jammen blitt mamma og minimoyen har blitt fem mnd.Herregud jeg har vært lenge borte ja. :overrasket:

GRATULERER SÅ MYE DA.(selv om jeg er rimelig sent ute.) :roser:

Jeg er da fortsatt prøver jeg.Men nå må det da klaffe for meg snart og.

:klemmer: Ha en fin fin helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble sittende nede helt til Helten kom hjem og henretta Eddie... :sjenert:

Hei Skogmusa, deg var det jammen med lenge siden sist jeg har sett :klemmer: . Fortsatt masse lykke til med prøvingen, håper virkelig det klaffer snart :)

I dag er jeg sinna på han(Helten, ikke Eddie). Han har kjørt på hyttetur med den gamle bilen som har gørrslitte sommerdekk på, selv om jeg sa han ikke skulle kjøre den. Den er utrygg nok på våt asfalt, og selvfølgelig har det falt snø der han er! Så nå må jeg kjøre opp dit med vinterdekka slik at han kan skifte før de reiser ned igjen i morra, for ikke søren om han får lov til å kjøre ned igjen slik situasjonen er nå. Det er greit nok at det regner og snøen smelter, men som tidligere nevnt er dekka altfor farlige, selv på regnføre.

At han ikke bare kunne nekte å kjøre den! :murvegg: Han ville jo ikke kjøre i utgangspunktet, men han "klarte ikke å si nei". Nei for all del, det er jo mye bedre at du kjører med passasjerer og tar av veien... :klaske::sarkasme:

Jeg er jo bare sinna fordi jeg blir bekymra... Det ser sikkert bedre ut i morgen, har allerede ordna så svigermor skal passe Minimoyen mens jeg kjører dekk i morra da, så det ordner seg heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Angelou. Har roet meg litt nå, giret meg ordentlig opp da jeg fant det ut i stad. Og jeg skal dra dit med dekkene i morra uansett om han egentlig hadde klart å kjøre ned på sommerdekka. Han skal få merke at det blir tungvint når han setter sikkerheten i andre rekke slik. Om ikke det faktum at det er farlig får han til å tenke seg om så får jeg sørge for at han får dårlig samvittighet over at han gjør hviledagen min tungvin. Alt for å tvinge han til å holde seg selv trygg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke til at jeg kjørte til hytta med dekkene allikevel... Men var "sur" resten av helga. Sier "sur" fordi det var nok sånn det ble tolket, men faktisk så var jeg skuffet over at han som jeg trodde var så kompromissløs når det gjelder trafikksikkerhet kunne gi seg etter bare litt overtalelse. Det viser bare at folk man tror man kjenner godt etter over ti år sammen fortsatt kan overraske.

Vi har ikke engang nevnt det etter at han kom hjem. Jeg vil ikke ta det opp heller. Vet ikke hvordan jeg skulle fått forklart helt hva jeg tenker og mener. Er faktisk ikke helt sikker selv... Så jeg lar det fare. Han vet i alle fall utmerket godt hva jeg syntes om valget hans om å kjøre på de gamle dekkene. Politiet hadde nok sagt noe av det samme, og det hadde blitt dyrt også. Er nesten så jeg skulle ønsket at han ble stoppet, men det hadde jo gått ut over økonomien min også :eeeh:

Over til noe hyggeligere: Minimoyen! Mammas og pappas lille øyenstein, det er umulig å ikke bli glad av å tenke på han :hjerter_rundt: Det virker nesten som han har tenkt å hoppe over krabbinga og bare rett og slett lære seg å gå. Det er ikke noe kult å lære seg å rulle over på magen fra ryggen(det er litt mer interessant å kunne rulle den andre veien, vi liker oss nemlig ikke helt på magen), men når vi trekker han opp fra rygg til sittende stilling, så vil han umiddelbart videre! Opp og stå, og så stikker den lille bleierompa hans rett ut og vi trenger bare å støtte litt for balansen så står han der og smiler. Kjempefornøyd altså :briller: Så ned og sitte og samle krefter og så opp igjen.

Og sånn går nå dagene... Jeg har fri tre dager i uka, helten har fri to. Så vi deler på permisjonen og får kost oss hjemme med Minimoyen litt hver. Jeg kan ikke få anbefalt den ordninga nok for dem som ønsker det, jeg setter til og med enda mer pris på dagene jeg får hjemme, fordi jeg ikke går hjemme heeele tida. Men for all del, det er slitsomt. Noen dager aner jeg ikke helt hvordan jeg henger sammen, men er det ikke sånn for oss alle av og til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jammen lenge siden jeg har vært! Skal si du jobber og står på! Har tenkt tanken mange ganger, at jeg fint hadde greid å jobbet et par dager i uka nå, men problemet er at mannen ikke vil være hjemme.

Ser du også bruker Avent-begrene til frysing av hjemmelaget mat! Har laget et par porsjoner most søtpotet, men har ikke begynt å gi enda. Ammer hele døgnet bortsett fra grøtmåltidet om kvelden. Men tenker at jeg så smått skal begynne å innføre et måltid til. Forresten så får han litt frukt noen dager. Banan eeeeeelsker han :)

Over til noe hyggeligere: Minimoyen! Mammas og pappas lille øyenstein, det er umulig å ikke bli glad av å tenke på han :hjerter_rundt: Det virker nesten som han har tenkt å hoppe over krabbinga og bare rett og slett lære seg å gå. Det er ikke noe kult å lære seg å rulle over på magen fra ryggen(det er litt mer interessant å kunne rulle den andre veien, vi liker oss nemlig ikke helt på magen), men når vi trekker han opp fra rygg til sittende stilling, så vil han umiddelbart videre! Opp og stå, og så stikker den lille bleierompa hans rett ut og vi trenger bare å støtte litt for balansen så står han der og smiler. Kjempefornøyd altså :briller: Så ned og sitte og samle krefter og så opp igjen.

Akkurat som å lese om gullet vårt :) Opp å stå, hele tida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.platekompaniet.no/dvdproduct.asp?id=546N

Må bare legge den inn her for å huske :D :D

Har du begynt å gi ham noe nå da Umuriel? Minimoyen er SÅÅÅ glad i grøt at jeg må begrense porsjonene for ham i frykt for at han skal få mageknip. Og grønnsaker og frukt er også høyt på namnam-lista. Skal prøve banan igjen snart, kanskje han liker det nå.

Har forresten fått avslag på barnehageplass, så jeg er litt gruffen her jeg sitter... Håper jeg kan få ordnet det så raskt som mulig, er ikke noe gøy å se høsten nærme seg uten noen løsning i sikte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Vi har fått barnehageplass! :hoppe:

Måtte betale den helt fra august, og han skal ikke begynne før helt i slutten av november, men skitt au, det viktigste er at han fikk plass :)

Nå er jeg for sikkerhets skyld på jakt etter ny barnehage, for den han har fått plass i er kommunal og etter hva jeg forstår så får han ikke mat der. Det er jo rimelig tungvint, tenk om jeg glemmer maten hans en dag? Det er faktisk SVÆRT sannsynlig. Hadde vi ikke hatt kantine på jobb hadde jeg ikke fått spist frokost selv før sånn i 18-tida på kvelden. Matvanene mine er helt horrible... :fnise:

Heheh, men han har i alle fall fått plass, og det så koselig ut der også.

Ellers så sitter han rett som et lys for tida, er ikke spesielt interessert i å ligge på magen og trene på å krabbe, vi kan jo rulle over på ryggen så da trenger en ikke ligge på magen og slite ;) . Det er også gøy å stå oppe, og med ryggstøtta i sofaen kan han faktisk stå helt på egen hånd - helt til han ser noe interessant som han vil komme seg nærmere, da kanter vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flink han er! Poden vår sitter helt rett i vogna, da nekter han å lene seg mot ryggstøtta, men på gulvet faller han enda litt sammen. Sitter alene når han får henge litt fremover, men det ser jo skikkelig ubehagelig ut!

Er også redd for å glemme maten hans hjemme en dag. Hadde vært skikkelig kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Heisann sveisann Umuriel og Loevinna :klemmer:

I dag er Minimoyen 7 måneder stor! Tida flyr!

...Og jeg sitter på jobb og får omtrent ikke sett ham i det hele tatt i dag. Kanskje 1-1 1/2 time før han legger seg i kveld :trist: Savner guttene mine jeg. Det blir så mye jobbing for tida... 60% - glem det. Prøv nærmere 80...

Vi hadde siste babysvømmingstime før sommerferien på fredag, han er blitt kjempeflink! Trives både over og under vannet, "svømmer" med både armer og bein, balanserer stående på hånda mi i vannet(med litt støtte så klart), holder seg fast i kanten og plasker så både han og mammaen holder på å drukne :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Gratulerer med barnehageplass! Jeg er litt nervøs for det der, må jeg innrømme. Sliter litt om vi ikke får plass! Men den tid, den sorg.

Tenk at han allerede er 7 mnd. Tida flyr, altså. Vi hadde besøk av en 8 mnd gammel baby her for en stund siden, og syntes hun var så stooor! De vokser fort!

Uff, så kjedelig at det blir så mye jobbing på deg. Har du ingen mulighet til å si nei? Eller trives du kanskje stort sett med høyt tempo på jobb? Håper det går seg til, i hvert fall.

Babysvømming høres kos ut!

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...