Gå til innhold

Hvorfor er du kjøtteter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg spiser kjøtt fordi dyr spiser hverandre og at det er sånn naturen er lagt opp.

Videoannonse
Annonse
Gjest DyneTryne
Skrevet

Jeg blir alltid nonchalant når noen spiser kjøtt i mitt nærvær så lenge jeg slipper å spise det selv :-)

Skrevet

Jeg spiser kjøtt fordi det er godt, og fordi det for meg er en naturlig del av et variert og balansert kosthold. Det er selvfølgelig også mulig å spise variert og balansert uten kjøtt, men det er lettere å få i seg alle stoffene man trenger med litt kjøtt i kosten. Jeg forsøker imidlertid å begrense kjøttinntaket av flere grunner: Ettersom stort sett bare kjøper kjøtt som ikke stammer fra industrielt landbruk blir det nokså dyrt i lengden. Dessuten føler jeg at det er "uetisk" å spise mye kjøtt, da kjøttproduksjon legger mye beslag på verdens ressurser. Hvis mennesker spiste mindre kjøtt og mer vegetabilsk mat ville det vært mye mer mat i verden! Dessuten innbiller jeg meg at det er sunt å begrense kjøttinntaket - det fører jo til at man nødvendigvis spiser mer grønnsaker og bønner/linser.

Hvis jeg av en eller annen grunn hadde blitt tvunget til å gi opp kjøtt helt ville jeg imidlertid blitt deprimert: Dersom jeg ikke hadde kunnet spise en blodig biff, rosastekt andebryst, reinsdyrsteik eller lammelår ville livet blitt mindre verdt å leve!

Gjest StockDama
Skrevet

mennesker er kjøttetere i utgangspunktet, greit nok, mange som ikke eter kjøtt, og dem om det.

men kjøtt er digg, det er namme.

Skrevet (endret)

Jeg finner det helt naturlig å spise kjøtt, det smaker godt og kan brukes til så mye! Jeg liker det meste men er ikke så glad i rent svinekjøtt. Kylling er nok favoritten sånn til hverdags. Folk kan spise hva de vil for min del, men for mye av noe er vel ikke bra uansett. Jeg kjenner folk som er vegetarianere og de ser bleike ut, men jeg kjenner også folk som aldri rører frukt og grønnsaker og de er bleike de òg.

For å parere den linken ang møkkete dyr så kan jeg nevne at salat kan være giftig også.

Endret av Meaty
Gjest DyneTryne
Skrevet

"Jeg kjenner folk som er vegetarianere og de ser bleike ut"

Jeg har vært bleik siden jeg var liten og spiste kjøtt, tror jeg lukter rasisme her :tunge1:

(ja det var en spøk)

Gjest gjesta
Skrevet

For å parere den linken ang møkkete dyr så kan jeg nevne at salat kan være giftig også.

Ikke lenge siden det var noen i Canada som fikk botulisme (forårsaket av bakterier som produserer verdens kraftigste naturlige nervegift) av ferskpresset økologisk gulrotjuice. Sunnere kan man jo ikke være. Men poenget er jo ikke å disse den ene eller andre gruppen mennesker. Jeg tror hovedgrunnen til at jeg ikke er vegetarianer er at det ikke passer meg å være "ekstrem" med tanke på å gi avkall på mat jeg synes er god. Men jeg har i perioder spist veldig lite kjøtt når alternativene har vært mer tilgjengelige.

Gjest Gjest 1
Skrevet
Jeg spiser kjøtt fordi dyr spiser hverandre og at det er sånn naturen er lagt opp.

Hm, ja det var en svært praktisk grunn.

Jeg spiser kjøtt på grunn av tradisjon, vane, oppvekst/miljø og for variasjon i kostholdet.

Skrevet

det er godt, mennesker ER kjøttetere. derfor sunt.

Gjest Maxagaze
Skrevet

Spiser vel opprinnelig kjøtt pga oppvekst/tradisjon, men jeg merker jo at jeg ikke blir særlig mett av kjøttfri kost. Funker uansett dårlig med vegetarkost hvis man vil holde seg i form, man får for lite næring i seg med kun vegetabilsk føde. (Særlig fra proteiner)

..også liker jeg smaken av kjøtt ! (Men liker ikke noe særlig blodige biffer, hva er egentlig poenget med å spare på strømmen.. ?)

Skrevet

Du skal ikke se bort ifra at jeg spiser kjøtt fordi jeg liker det og fordi at jeg ikke kunne tenke meg et kosthold fullstendig blottet for kjøtt.

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Fordi jeg er et sykt sykt vesen

Skrevet
Som spurt om før; Hvorfor skal alltid dere kjøttetere "eie" vegetarianere i slike diskusjoner? Hvorfor klarer du ikke å scrolle forbi innlegget mitt uten å plukke det fra hverandre for å prøve å forandre mitt syn på ting?

Og for å svare på spørsmålet ditt; JA jeg hadde stoppet og tenkt på saken. Et liv er ikke mer verdt enn et annet, dyr eller menneske. Har du problemer med det, kan du henvende deg her.

Er en maur like mye verdt som et menneske?

Gjest Tweek
Skrevet

Jeg liker kjøtt p.g.a smaken, men jeg liker ikke koteletter osv. Bare kylling og mørkt kjøtt i kjøttdeig eller hamburgerform, og noen fisketyper. Kylling er veldig nøytral i smaken og det liker jeg for da kan man få maten til å smake akkurat som man vil.. Jeg har ikke tenkt til å slutte og spise kjøtt, og jeg liker grønnsakene likegodt :)

Gjest DyneTryne
Skrevet
Er en maur like mye verdt som et menneske?

Ja, det synes jeg. Har du aldri sittet og studert maur lenge og vel og fått et innblikk i at de også er levende vesner, og ikke bare sinna sure skadedyr?

Skrevet

Jeg spiser kjøtt fordi det er godt, fordi det er enkelt (tilgjengelig og lett å tilberede), og fordi jeg er vant til det :)

• 4 måneder senere...
Gjest Gjest_Jannicke_*
Skrevet
Hvorfor ikke? De fleste spiser kjøtt- og fiskemat. Tror det kan være

like bra som bare å leve av vegetarmat. Men hvorfor ikke kombinere

det?

Noen kommentarer fra en jeg kjenner som er vegetarianer er at

hvorfor spise kjøtt og fisk, hvorfor spise sine venner. Nei si det.

Jeg anser ikke torsken som en av mine venner, heller ikke ribba ligger

i kjøttdisken. Men vi burde kanskje bli vegetarianere? vet ikke, jeg har

faktisk aldri vurdert det.

Jeg drikker i hvert fall kaffe med god samvittighet. :kaffe:

Om torsken eller grisen er din venn eller ikke, burde da vel ikke ha noen ting å si?

Er det slik at man bare skal bry seg om de man kjenner og har et forhold til?

Og etter nærmere ettertanke er det jo akkurat slik verden er idag.

Vi i vesten spiser f.eks ikke katter og hunder fordi de er dyr vi har et forhold til.

Hvem er vi til å avgjøre et dyrs verdi utifra hvor godt eller lite godt vi kjenner vedkommende/hvilket forhold vi har til arten?

Skrevet

Lettvint måte å få i seg masse proteiner. Men jeg spiser like mye grønnsaker som kjøtt.

Dessuten blir grønnsakene enda bedre med litt kjøtt ved siden av :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...