Gjest DyneTryne Skrevet 1. mars 2007 #21 Skrevet 1. mars 2007 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=156011 slafs, nå får dere god middag Kaffe er en kompis av meg forresten ja, den er jo bare snill.
Gjest Bobcat Skrevet 1. mars 2007 #22 Skrevet 1. mars 2007 (endret) Bøst å se spørsmålet gå andre veien for en gangs skyld! :-D Spiser ikke kjøtt fordi mennesker og dyr er likeverdige. ← Høh?? Så dersom du sto ovenfor en situasjon der det sto mellom livet på et menneske og livet til et dyr, og du bare kunne redde livet til en av dem, så hadde du faktisk stoppet opp for å tenke over saken? Pass på hvor du planter føttene! Et vanlig menneske tar tusenvis av dyreliv hver eneste dag. Endret 1. mars 2007 av Bobcat
Gjest DyneTryne Skrevet 1. mars 2007 #23 Skrevet 1. mars 2007 Som spurt om før; Hvorfor skal alltid dere kjøttetere "eie" vegetarianere i slike diskusjoner? Hvorfor klarer du ikke å scrolle forbi innlegget mitt uten å plukke det fra hverandre for å prøve å forandre mitt syn på ting? Og for å svare på spørsmålet ditt; JA jeg hadde stoppet og tenkt på saken. Et liv er ikke mer verdt enn et annet, dyr eller menneske. Har du problemer med det, kan du henvende deg her.
Gjest Bobcat Skrevet 1. mars 2007 #24 Skrevet 1. mars 2007 (endret) Åsså så sinna! Å respektere dyr og liv generelt er helt ok. Det gjør jeg også. Jeg er til og med ganske glad i dyr. Jeg har vokst opp med dem rundt meg. Men å bruke likeverd i denne sammenhengen er fullstendig bak mål. Det er nå min mening, og så får vi heller være enige om å være uenige. Edit 1: Trykkleif Edit 2: For det andre var det faktisk du som brakte temaet på bane. Det var du som blandet deg inn i diskusjonen her og forsøkte å ta eierskapet over den, ikke jeg. Endret 1. mars 2007 av Bobcat
Gjest DyneTryne Skrevet 1. mars 2007 #25 Skrevet 1. mars 2007 Nei nå har jeg aldri vel! Hvem klapper du og hvem spiser du? Jeg klapper ikke hunden for den lekebiter, men jeg spiser ingen og nå er det på tide jeg går den tur.
Eve Luna Skrevet 1. mars 2007 #26 Skrevet 1. mars 2007 Jeg er vant med å spise kjøtt og syns det er veldig godt. Jeg føler meg utrolig sulten hvis jeg ikke spiser kjøtt på noen dager, og uansett hvor mange grønnsaker og annet vegetar mat jeg spiser så føler jeg meg ikke mett. Dessuten føler jeg meg mye roligere når jeg spiser kjøtt og blir fortere mett slik at jeg spiser mindre mat. Jeg har ikke noe moralske kvaler med å spise kjøtt. Mennesker har spist kjøtt i alle år og vår fordøyelsessystem er vant med det. Og kjøtt er den beste måten å få i seg nok proteiner (mener jeg).
skrue Skrevet 1. mars 2007 #27 Skrevet 1. mars 2007 Fordi jeg tror på et variert og balansert kosthold.
Gjest lurven Skrevet 1. mars 2007 #28 Skrevet 1. mars 2007 Bøst å se spørsmålet gå andre veien for en gangs skyld! :-D Spiser ikke kjøtt fordi mennesker og dyr er likeverdige. ← hva har det med saken å gjøre, mange dyr som spiser hverandre også. hvorfor er planter mindre verdt?
Gjest gjesta Skrevet 1. mars 2007 #29 Skrevet 1. mars 2007 På grunn av vane og smak. Kunne ikke tenke meg å bli vegetarianer.
Gjest Kaya83 Skrevet 1. mars 2007 #30 Skrevet 1. mars 2007 Jeg spiser kjøtt fordi: -det er godt -jeg er vant til det -det gir et variert kosthold -det er masse proteiner - og jeg trenger proteiner - for jeg spiser omtrent ikke karbohydrater.. Og skulle jeg kutta ut kjøtt så hadde det ikke vært mye igjen.. Ikke ser jeg på dyr og mennesker som likeverdige heller.. Survival of the fittest liksom - i begge betydninger..
Gjest DyneTryne Skrevet 1. mars 2007 #31 Skrevet 1. mars 2007 hva har det med saken å gjøre, mange dyr som spiser hverandre også. hvorfor er planter mindre verdt? ← Hvorfor spør du meg alltid om dette, Lurven? :-D Og hvorfor klarer du ikke svare på det selv? Dyr er like mye verdt som mennesker, det står jeg på, men de har lavere intelligens og kan ikke ta avgjørelser som "Nå skal jeg bli vegetarianer". Hvorfor legger du deg oppi hva jeg velger å spise egentlig? Du har vært ute etter meg før pga dette. :klø:
Gjest lurven Skrevet 1. mars 2007 #32 Skrevet 1. mars 2007 Hvorfor spør du meg alltid om dette, Lurven? :-D Og hvorfor klarer du ikke svare på det selv? Dyr er like mye verdt som mennesker, det står jeg på, men de har lavere intelligens og kan ikke ta avgjørelser som "Nå skal jeg bli vegetarianer". Hvorfor legger du deg oppi hva jeg velger å spise egentlig? Du har vært ute etter meg før pga dette. :klø: ← lider du av forfølgelsesvanvidd? samme for meg hva du spiser egentlig, men jeg tror ikke det er sunt å spise bare gress! en grunn til at mennesker har høyere intelligens er netopp fordi vi spiser kjøtt!
Gjest piaf Skrevet 1. mars 2007 #33 Skrevet 1. mars 2007 Jeg er ikke vegetarianer, men spiser relativt lite kjøtt, og desto mer fisk og grønnsaker - vi har minst 1-2 vegetarmiddager og 2-3 fiskemiddager i uken. Jeg spiser kjøtt pga smaken, og for å ha et variert kosthold. Jeg synes imidlertid at særlig rødt kjøtt, feks en blodig biff, føles som en direkte belastning for kroppen å prosessere, og har problemer med å spise solide kjøttmiddager to dager på rad, eller på travle hverdager. Og hverken jeg eller mannen i huset har problemer med å bli mette nok av rene vegetarmiddager. Hvis jeg hypotetisk sett skulle velge bort en matvaregruppe fra kostholdet mitt, ligger nok kjøttet derfor tynnest an - jeg hadde hatt mye større problemer med å kutte ut både fisk, grønnsaker, egg, meieriprodukter og kornprodukter. Jeg velger kjøtt fra ikke-industrielle småskalaprodusenter når jeg kan, både av hensyn til dyrevelferd, distrikts/landbrukspolitikk og smak/kvalitet. Men helt gjennomført er jeg nok ikke på dette punktet.
Gjest Pax Skrevet 1. mars 2007 #34 Skrevet 1. mars 2007 Vær så snill å ikke la dette bli en pro/con vegetarismse-tråd. Jeg ønsker at den skal handle om hvorfor folk er kjøttetere, ikke vegetarianere.
Gjest DyneTryne Skrevet 1. mars 2007 #35 Skrevet 1. mars 2007 Ja, jeg skal bare svare lurven først på at alt som ikke er kjøtt er ikke gress, jøssetestikkelballer! Det er sunt nok for meg og jeg slipper å slite med den dårlige samvittigheten etter å ha gnafset i meg et dyr. Bra for meg, bra for dyr. Hvorfor har ikke kjøttetende dyr høyere intelligens da? HM!?
Gjest lurven Skrevet 1. mars 2007 #36 Skrevet 1. mars 2007 jeg spiser kjøtt fordi det er godt, også blir man sterk og pen av det
Gjest Bobcat Skrevet 1. mars 2007 #39 Skrevet 1. mars 2007 Hvorfor har ikke kjøttetende dyr høyere intelligens da? HM!? ← Relativt til planteetere så har de i de aller fleste tilfeller også det. Dette blir kanskje å dra det litt off-topic, men hele fysiologien til våre forfedre forandret seg ganske betraktelig etter å ha lagt om kosten til også å omfatte animalsk føde. Brystkassen og hele fordøyelsessystemet forandret seg. Vi ble med andre ord smalere og mindre klumpete, ryggen rettet seg opp og dette gjorde i sin tur til at vi kunne reise oss opp og gå på to bein. Da vi i tillegg begynte å varmebehandle kjøttet, noe som gjorde det lettere å tygge og førdøye, så ble musklaturen rundt hodeskallen mindre, noe som frigjorde plass til at hjernen kunne bli større. Samtidig fungerte også næringen i kjøttet som en katalysator for utviklingen av hjernen som sådan. Det at kostholdet inneholdt animalsk føde gjorde at vi kunne bruke mindre tid på å finne mat og spise. Det at homo sapiens, og tildels også vår fetter neanderthaleren, fikk tid til andre ting enn det å stappe mat i munnen førte i sin tur til at vårt åndsliv og vår kultur begynte å spire. Hva du spiser gir jeg egentlig beng i, men vi mennesker er kjøttetere (eller egentlig altetere). Jeg nyter derfor biffene mine uten det minste fnugg av dårlig samvittighet.
ATV Skrevet 1. mars 2007 #40 Skrevet 1. mars 2007 Hvorfor har ikke kjøttetende dyr høyere intelligens da? HM!? ← skal ikke hive meg inn i diskusjonen deres men grunnen til at meneske utviklet seg utover det dyrene gjorde var blandt annet fordi vi spiste en variert kost og forskning har vist at barn som er vegisser er seinere utviklet enn de andre som blander lit, skal leite etter link en dag jeg har tid om du ikke vil selv da. sikkert helt ok og bare spise grønt får de som ønsker det, bare de ikke forbanner meg fordi jeg spiser kjøtt også..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå