Gå til innhold

Hvordan vaske tak


Tante M

Anbefalte innlegg

Jeg har solgt boligen og skal ha overlevering snart. Jeg skal da også vaske takene. Jeg har malt de fleste tak, så de er pene, men stuetaket er møkkete og trenger å vaskes. Hvordan skal jeg gjøre det på den mest hensiktsmessige måten. Noen sier mopp og salmiakkvann. Andre at jeg må leie en slik maskin. Er redd malingen reiser og jeg må male hele dritten.... Kanskje det er å foretrekke.....Noen som kan gi meg sine beste vasketaktips....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Jeg ville malt det, for det er mye lettere enn å vaske taket. Å vaske et tak blir sjelden bra, i alle fall ikke de takene jeg har prøvd det på. Har da vasket med salmiakkvann. Men det er faktisk mer jobb med å få det helt rent, enn det er å male det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mopp på takene. Da går det relativt greit.

Er det veldig møkkete så har jeg brukt salmiakkvann. Vasket over og brukt kun vann de to siste gangene. Har ikke syntes at takene har blitt skjoldete.

Dersom det ikke er så særlig skittent så hadde jeg brukt syntetisk vaskemiddel som Ajax og lignende. Hadde skylt etterpå.

Du ser på moppen om den blir møkkete eller ei så da er det bare å fortsette til moppen/vannet ikke er særlig møkkete.

Hørtes ut som om du ikke hadde tenkt å vaske de takene som ser pene ut. Må bare si at jeg hadde forventet at alt skulle vært vasket dersom jeg tok over en leilighet.

Et lite tips til slutt. Moppen er utmerket til å vaske ned vegger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vaske alle tak. Men tror ikke det blir noe problem med de jeg selv har malt, for jeg har brukt skikkelig takmaling som ikke henger med på fillen når du stryker over...... To av takene malte jeg rett før visning for to uker siden også, så de blir nok ikke gruuuundig vasket, for å si det slik....Men vasket blir de. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille; hvor har du kjøpt moppen din.... Tror jeg må ha en slik en. Jeg har et annet vaskesystem, slik med microfiberkluter, og de er ikke lette å bruke på vegger, men fantastiske på gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min i en Jerniaforretning (byggvare). Har også kjøpt noen deler på Coop. Det var før den tiden da Jif og lignende kom i dagligvaren. Den er sølvfarget og med lyseblå plastdetaljer. Det er et konsept hvor du bruker samme stang men kan sette på ulike redskaper som skrubb til fliser/bad, nal, mikrofiberklut mm.

"Kluten" jeg brukte til tak og vegger er av mikrofiber, men den er litt "lodden". Jeg har vasket ned malt murtak i ei leilighet hvor det ble røyket. Funket ypperlig. Sist var det på malte gipsplater i taket samt malt tapet.

Skal sjekke i morgen hva systemet heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Persille

Det stemmer at systemet heter Sini. Du kan lese om det her. Jeg bruker mikrofibermoppen (den hvite) til tak og vegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takmaling, 02 og 03, tåler rett og slett ikke å bli vasket. De er for matte og vil se mer skitne ut enn om du lar være å vaske de.

Det vil ikke koste så veldig mye å evt få inn en maler når leiligheten er tømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du vaske taket, så for all del prøv, men pass på at du får vasket alt. blir det igjen en liten flekk, vil det alltid bli en flekk der. skal du male taket så hvorfor ikke gjøre det selv? Det er nå det er perfekt tidspunkt for å male tak. Kjøp Jotaplast 02matt og rull du får anbefalt. mal et strøk i ett og mal deretter i fugene med en liten kost, og ta et strøk til. husk å stryke malingen godt utover, og mal langsetter. har du takess plater så mal ferdig en og en. Pass på å sette opp full gjennomtrekk en stund før du begynner, for da tørker malinga sakte. gjør ikke noe om romtempen faktisk nermer seg null, for det er da du får det beste resultatet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Jeg kan ikke skjønne at det skal være nødvendig å male taket når man har solgt en bolig. Kjøper har sett boligen med sine skavanker. Forventer dere faktisk strøkne tak når dere overtar? Ofte vil jo kjøper pusse opp for å få det som h*n vil.

Skulle jeg ha malt ved salg så hadde det kun vært fordi jeg selv mente det var mer lettvint og billigere enn å vaske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...