Gå til innhold

Gamle sunnmørsuttrykk


Gjest Reven

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Frøneper har jo en stor blomsterkrone, da - det er vel derfor den blir brukt som metafor i dette uttrykket.

"Å blomstre" og "Å stå der og blomstre" er uttrykk som finnes i mange dialekter, sistnevnte har vel en litt mer negativ klang, à la "å stå der og henge".

Kom på et nytt ordtak som oldemora mi brukte:

"Spej og spøtt gjer ingen mann gøtt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok "å blomstre" du skal se etter i uttrykket over, og blomsterkrona til frønepa er også vesentlig.

Oldemor brukte dette uttrykket for å beskrive ei dame som hadde spjåka seg ut noe verre, men som gikk i gamle, skitne sko.

Akkurat som frønepa. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer dere denne?

Det er bedre med ein snaue enn ein naue!

Rettet veldig,veldig vesentlig feil :sjenert:

Endret av Onomatopoetikon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tippoldemors frier var ekstremt gjerrig, men naboen mente likevel at Tippoldemor skulle gifte seg med han, fordi det var bedre med en gjerrig, enn en som var fattig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett til:

Det gjeng'ikkje tvo store i enj mèd.

(Obs retningen på aksenten)

Mèd skjønte jeg ikke (selv med aksenten tatt i betraktning). Resten er grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven

En mèd er en mjølsekk. Ordet er nok ikke i bruk lenger, så det er ikke rart du ikke tok den.

"Oversatt" blir det "Det går ikke to store (mennesker) i en mjølsekk" Og betyr kort og godt at det er ikke alltid er plass til mer enn en.

Jeg bruker dette uttrykket (fordi det er så sært og tøft) når jeg møter noen i døra og ser/kjenner det blir for trangt. De jeg kjenner har fått uttrykket forklart, og flirer, mens alle andre ser rart på meg. -Mens JEG flirer. :ler:

Endret av Reven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...