Gå til innhold

Begravelse via internett


lillesky

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest 1

Jeg synes det er en svært god løsning. De begravelsesagentene jeg har sett imponerer ikke uansett. Hvorfor skal en stå ansikt til ansikt med liksom-medfølende agenter som har dette som levebrød når man kan bestille det på nettet? Da kan en vurdere tilbudet og profilen deres på en enklere måte også, fremfor å måtte oppsøke dem på arbeidskontoret. Forhåpentligvis kan dette føre til å øke konkurransen og spesialtilbudene tilpasset at folk er ulike med ulike preferanser - og kanskje prisen kan påvirkes også.

Endret av Gjest 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffomann

Hvis folk vil så... Men personlig følger jeg ikke for å shoppe kiste og dra fram VISA'n, som jeg ville gjort på komplett.no.

Endret av Kaffomann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Om det var mulig, hadde jeg nok heller snakket med begravelsesagenten. Om jeg derimot skulle planlegge begravelsen til Grandtante Hilda i Hammerfest, og jeg selv satt i Oslo, hadde dette vært en grei løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Corto Maltese

ser jeg ingenting galt i. Selv om det enkleste ville vært og kastet alle sammen i en sekk og sent de ut i rommet. med en rakett eller det hadde kanskje ikke vært så enkelt. Uansett så er det like greit og bestille over nette som og gå ned enklere da slipper man og reise på seg for og slenge noen i grava

Endret av Cedric Rueben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor har vi en veldig dyktig og hyggelig begravelsesagent som nesten alle og enhver bruker, og det kunne ikke falle meg inn å bruke noen andre. Grunnen til at han er så populær er at han kommer på hjemmebesøk hos de pårørende innen ett-to døgn etter at han har blitt kontaktet, og han er så empatisk og behagelig å snakke med at de fleste nok har veldig mye igjen for å snakke med han som en del av sorgprosessen. Han tar seg god tid, er meget høflig, "pusher" ikke folk til å bruke mye penger, og tar rimelig betalt.

Jeg synes at planleggingen av begravelsen er et viktig rituale, og høytidsfølelsen vil falle veldig bort hvis man skal shoppe dette på nettet. Men, hadde jeg vært helt nødt til å ordne begravelsen langt unna avdødes hjemsted etc, da kunne jeg vurdert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor har vi en veldig dyktig og hyggelig begravelsesagent som nesten alle og enhver bruker, og det kunne ikke falle meg inn å bruke noen andre. Grunnen til at han er så populær er at han kommer på hjemmebesøk hos de pårørende innen ett-to døgn etter at han har blitt kontaktet, og han er så empatisk og behagelig å snakke med at de fleste nok har veldig mye igjen for å snakke med han som en del av sorgprosessen. Han tar seg god tid, er meget høflig, "pusher" ikke folk til å bruke mye penger, og tar rimelig betalt.

Jeg synes at planleggingen av begravelsen er et viktig rituale, og høytidsfølelsen vil falle veldig bort hvis man skal shoppe dette på nettet. Men, hadde jeg vært helt nødt til å ordne begravelsen langt unna avdødes hjemsted etc, da kunne jeg vurdert det.

Hei!

Jeg er så enig med deg. Det er så inderlig trist når en av ens nærmeste

har gått over til den andre siden, som følge av sykdom eller ulykke.

Vi som sitter igjen har som oftest behov for å snakke med en som er proffesjonell, når det gjelder begravelser.

Personlig er jeg glad jeg har møtt forståelse de gangene jeg har hatt bruk

for en fra et begravelsesbyrå. Kunne ikke tenke meg noen annen løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler faktisk vemmelse i at noen skal tjene penger på andres sorg, uansett om det er vanlige begravelsesbyrå eller over nettet. Det må da finnes bedre løsninger i å hjelpe folk som skal begrave sine kjære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen

Dette er absolutt noe jeg kunne benyttet meg av. Begravelsesagenten her vi bor, er en kristen, glætt fyr som har med seg salmebok og bibel overalt, og det kunne faktisk ikke falle meg inn å ha den fyren til å planlegge en begravelse for meg.

Mulig jeg er fryktelig nøktern i forhold til dette med død og begravelse, men sånn er det bare. Vi er humanister, og ingen i vår familie kommer til å ligge i ei kiste i en kirke mens venner og familie synger salmer vi aldri har hatt noe forhold til.

Begravelsesagenten her hadde nok ikke hatt mye å bidra med i en begravelse blottet for kristelige innslag.

Bra løsning for folk som meg, tror jeg! Men vi har helt klart behov for begge deler - veldig mange vil ha helt andre rammer rundt en begravelse, og mange finner sikkert stor trøst og støtte i en flink begravelsesagent i prosessen frem til begravelsen. Flott at man kan velge, da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er en ok ide.

For noen vil det være veldig bra for andre ikke.

Synes ikke det skal være så mye oppstyr rundt dette.

Det er en løsning folk kan benytte seg av i en vanskelig tid. Er ikke sikkert at en har ork til å gjøre alt det praktiske som skal gjøres i forbindelse med en gravferd.

De som har vært borti det vet hvor mye praktisk som faktisk må gjøres.

Det er ganske tøft å skulle ordne sånne ting samtidig som en sørger.

Da mamma døde for noen år siden husker jeg hvor tøft det var for pappa og ordne alt det praktiske, samtidig med å være her for oss jentene + takle sin egen sorg

:(

Hadde mamma dødd i dag og det var mitt ansvar å sørge for alt det praktiske hadde jeg kanskje valgt "internett løsningen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler faktisk vemmelse i at noen skal tjene penger på andres sorg, uansett om det er vanlige begravelsesbyrå eller over nettet. Det må da finnes bedre løsninger i  å hjelpe folk som skal begrave sine kjære?

I denne verden er det alltid noen som tjener penger på alt. Ingenting er gratis.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne verden er det alltid noen som tjener penger på alt. Ingenting er gratis.

Jeg er klar over at det offentlige Norge har mer enn nok av oppgaver fra før, men likevel mener jeg de som ønsker det burde ha fått et tilbud om hjelp til begravelse fra det offentlige. Man fødes på et offentlig sykehus (de fleste) og man burde ha fått hjelp til av det offentlige til å komme i grava. Så kan de som ønsker pomp og prakt gå til de private begravelsesbyråene.

Jeg vet ikke hva som kreves av utdanning for å jobbe på et begravelsesbyrå. Vet om to stk "sleskinger" som jobber med dette her jeg bor og meg bekjent er det ingen krav til utdanning for å starte med dette. Mulig jeg tar feil. Jeg så intervju med en av de som stod bak begravelsestilbudet på internet og mitt inntrykk var at det lyste god fortjeneste av fyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Verden er stadig i utvikling.

Jeg forstår at det for mange kan være belastende å skulle forholde seg til en begravelsesagent og beholde et visst ansikt utad når man står midt i en sorg og kanskje ikke eier krefter til alt som skal ordnes, enten dødsfallet er ventet eller kommer plutselig.

Jeg kunne nok funnet på å benyttet meg av noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg kommer til å gjøre, den dagen jeg må ordne slike ting. Den tid, den sorg - i ordets rette forstand.

Men syns det er fint at den muligheten finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

Jeg er ikke noe for dette på måten konseptet er lagt fram på!

Altså, hadde det vært slik at man i ro og mak kan sitte å velge ut kiste, urne, blomster osv. før man kommer til begravelsesbyrået er det greit!

Agenten skal ved hjelp av internett vite mest mulig om hva pårørende ønsker seg når dem kommer - først da er dette en ok ting å utføre!

Om det bare er internett og ingen personlig kontakt syns jeg det blir for kaldt!

Kriterie bør derfor være å velge fra nettet, men møte opp personelig hos begravelsesbyrået før selve begravelsen finner sted!

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...