Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å ta en mastergrad i London. Sambo har anledning til å flytte med meg og jobbe derfra dersom ting går i boks, men ettersom han jobber for eget firma vil han jo ikke ha noen arbeidsgiver der borte. Må han være ansatt i et britisk selskap for å kunne oppholde seg der i mer enn tre måneder? Eller kan han få innvilget opphold på bakgrunn av at jeg studerer der? Evt andre muligheter så man unngår å måtte å reise inn og ut for å omgå reglene?

Ellers - er det noen som har tatt mastergrad i Storbritannia, og som kan si litt om søknadsprosessen etc? Sjekker selvsagt nettsidene til universitetet, ambassader, UD etc, men hadde vært greit å høre fra noen som har vært gjennom prosessen selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann. Kan ikke si så mye om situasjonen til samboeren din, men jeg tror ikke det skulle være noe problem som EØS borger..? Ikke sikker altså.

Men jeg kan si litt om søknadsprosessen for mastergrad, iom at jeg har akkurat fått opptak til mastergrad i London selv. På postgraduate studies (master og høyere) er det vanlig å søke direkte til universitetet, som har eget søknadsskjema. Disse finner du som regel på nettsidene. Etter at jeg hadde sendt inn søknad tok det ca 4-5 uker før jeg fikk svar. Etter dette er det noen skjemaer som må fylles ut (financial statements osv), men hele prosessen er jo relativt enkel.

Lykke til :)

Skrevet

Takk for svar, razmatazz! Kan jeg få spørre deg hva du har gjort i forhold til Lånekassen? Det studiet jeg er interessert i er det ikke gitt støtte til tidligere, så jeg lurer på å sende inn sånn forhåndsvurderingsforespørsel til Lånekassen. Men de er ikke akkurat kjent for rask behandling... Jeg er vel strengt tatt allerede litt sent ute, så jeg får se om jeg rekker det. Har det gått greit for deg å få støtte til mastergraden din?

Skrevet

Jeg er nok i en litt annen situasjon enn deg. Jeg er klassifisert som Home/EU student (er barn av EU borger), og betaler derfor relativt lave fees. Har faktisk ikke søkt lånekassen enda, men dersom det av en eller annen merkelig grunn skulle vise seg å bli noe problem skal jeg alltids klare å betale pengene selv.

Trodde uansett det var sånn at Lånekassen nå støtter alle utdanninger (som er statlig godkjent i utdanningslandet), men at stipendandelen er lavere enn før. Jeg ville rett og slett tatt en telefon til lånekassen og hørt med dem...

Gjest SuperMoo
Skrevet

Det er veldig enkelt å flytte til England om man kommer fra et EU/EØS-land. Man trenger ikke å søke om oppholdstillatelse, men man må søke om national insurance number hvis man vil arbeide her. Det er en smal sak, selv fikk jeg mitt i posten en uke etter at jeg søkte.

Bor og jobber i England selv.

Men hvordan reglene er hvis man vil drive et firma i Norge mens man bor i England vet jeg sannelig ikke.

Kanskje du kan få hjelp her.

Ellers kan vel den engelske ambassaden og ligningskontoret være et tips.

Skrevet
Jeg er nok i en litt annen situasjon enn deg. Jeg er klassifisert som Home/EU student (er barn av EU borger), og betaler derfor relativt lave fees. Har faktisk ikke søkt lånekassen enda, men dersom det av en eller annen merkelig grunn skulle vise seg å bli noe problem skal jeg alltids klare å betale pengene selv.

Trodde uansett det var sånn at Lånekassen nå støtter alle utdanninger (som er statlig godkjent i utdanningslandet), men at stipendandelen er lavere enn før. Jeg ville rett og slett tatt en telefon til lånekassen og hørt med dem...

Heldig, du, som slipper EEA fees... Men sånn er det nå en gang. :) Takk for svar, ihvertfall!

Det er veldig enkelt å flytte til England om man kommer fra et EU/EØS-land. Man trenger ikke å søke om oppholdstillatelse, men man må søke om national insurance number hvis man vil arbeide her. Det er en smal sak, selv fikk jeg mitt i posten en uke etter at jeg søkte.

Bor og jobber i England selv.

Men hvordan reglene er hvis man vil drive et firma i Norge mens man bor i England vet jeg sannelig ikke.

Kanskje du kan få hjelp her.

Ellers kan vel den engelske ambassaden og ligningskontoret være et tips.

Nei, det er det at han på en måte bare indirekte skal jobbe der... Hadde jo vært veldig greit om han kunne fått bankkonto der borte, f.eks. Men takk for den UKVisa-linken, ble ihvertfall litt klokere!

Gjest SuperMoo
Skrevet

Ja da blir det jo mer komplisert med en gang. For meg var det veldig enkelt, det eneste som var vanskelig var å få bankkonto. Måtte ha bevis på at jeg faktisk bor her som regninger fra telefonselskap o.l, bevis på tidligere adresser siden jeg hadde bodd flere steder de siste 3 årene og pass så klart.

Trives her gjør jeg, men kommer til å flytte tilbake til Norge om noen år. Det er mye som ikke er så bra her ...

Du får ha lykke til med å finne ut av ting!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...