Gå til innhold

Influensa, omgangssyke, mm.

Fremhevede innlegg

Gjest Aldri syk
Skrevet

Hva er forskjellen på influensa og forkjølelse?

Hva er egentlig omgangssyke? Hva kommer det av? Kan det være et resultat av influensa?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved influensa får man høy feber og som regel vondt i kroppen, spesielt leddene. Det er altså noe mer enn rennende nese og hodeverk.

Omgangssyke er virus som fører til oppkast og/eller diare. Det er svært smittsomt.

Skrevet

Og det har vanligvis ingen sammenheng, selv om man av og til kan få litt kvalme/oppkast/diare også ved influensa.

Gjest Aldri syk
Skrevet
Ved influensa får man høy feber og som regel vondt i kroppen, spesielt leddene. Det er altså noe mer enn rennende nese og hodeverk.

Men hvis influensa er det samme som forkjølelse, bare mye sterkere, hvorfor har man da to navn på det?

Omgangssyke er virus som fører til oppkast og/eller diare. Det er svært smittsomt.

Forstår dette slik at det er en vesensforskjell på bakterier/basiller og virus.

Og det har vanligvis ingen sammenheng, selv om man av og til kan få litt kvalme/oppkast/diare også ved influensa.

OK, da er den linken avklart.

(Sikkert dumme spørsmål, men jeg skjønner rett og slett ikke hva folk mener med at de har influensa. Småforkjølet er jeg innimellom og omgangssyke hadde jeg som barn, men influensa tror jeg ikke jeg har hatt.)

Skrevet

Influensa er ikke bare en kraftig forkjølelse, mange som sier de har influensa er egentlig "bare" forkjølet.

Her står det litt.

Gjest bente85
Skrevet

Influensaen er kraftigere enn forkjølelsen.

Man har ofte høy feber, hodepine og muskelsmerter.

Omgangssyken er et virus som forårsaker kvalme/ og eller diare.

• 4 år senere...
Skrevet

Forkjølelse, influensa og omgangssyke skyldes alle forskjellige virustyper. Så influensa er ikke bare en kraftig forkjølelse. Og ja, det er en vesenforskjell mellom bakterier og virus, de er to helt forskjellige organismer. De er dermed forskjellige i utseende og i hvordan de oppfører seg når de er inne i kroppen og formerer seg. Bakterieinfeksjoner kan behandles med antibiotika, det kan ikke virusinfeksjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...