Gå til innhold

Helsinki


Tiger

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Helsinki er ypperlig for shopping. Beveger du deg i gatene Mikonkatun, Alexanderkatun og Etesläesplanadi finner du det meste.

Kämpp ligger i Mikonkatu og Etesläesplanadi og er et bra handlesenter med mange butikker, blant annet Marimekko, Filippa K, Mummi butikk, B&O, L'Occitane, sko og vesker, Gant (tror jeg) og flere.

Stockman ved Etesläesplanadi og Sokos like i nærheten er varehus à la Debenhams og John Lewis i London. Dvs parfymeri kosmetikk av alle merker på grunnplan, dameklær, herreklær, sportsklær, sko i etasjene over. I Stockman har de også en fantastisk delikatesse avdeling der en kan snope, kjøpe ferdig middag eller kjøpe gaver.

Etesläesplanadi en bred gate med biltrafikk i midten, er også bra for shopping . Her er det også Marimekko samt andre butikker som Ittala og ArtTek, alle anbefales.

Det er mye fint å se i Helsinki. Kiasma, museum for samtidskunst, hadde en stilig utstilling. Ikke alt jeg skjønte, men stilig å se likevel. En tur ned til sjøen er også et must, da kan du gå innom Saluhalli som er en salgshall med mange delikatesser.

Tramsystemet fungerer veldig bra, og er en ypperlig måte å reise rundt på. Kjøper du et 5 dagers kort (f.eks. på R-Kioski utsalg) for 18 Euro kan du reise ubegrenset i byen. Da kan du også hoppe på tram 3B eller 3T som har en rundtur i byen med egen guide for hvert stoppested. Det er en fin måte å få sett mange sights fra utsiden, eller hoppe av og kikke for så å hoppe på neste. Jeg tror rundturen tar ca 50 min. Du får blant annet Senatsplassen med en nydelig kirke samt en annen nydelig gresk ortodoks kirke på denne rundturen.

Fazer sjokoladehus har eget stort utsalg i Helsinki. Der er det både god kafe med utrolig lekre kaker og mye sjokolad.

Jeg har ingen restauranter å anbefale, men har hørt at det nede med sjøen er mange gode restauranter. Den "indiske" restauranten Samrat på Etesläesplanadi vil jeg derimot ikke anbefale, det var bortkastede penger. Kafeer har jeg mer erfaring med. Koselig kafeer som serverer mye fristende salt og søtt, er lett å finne. Spesielt Cafe Esplanad var koselig syns jeg. http://www.esplanad.fi/

Håper du får det fint i Helsinki, jeg syns det er en kjempeflott by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Litt feil tid på året akkurat nå, men Julemarkedet midt i desember er en flott opplevelse! Da kommer det kunstnere, bønder og pensjonister med hobbyvarer tilreisende fra hele landet for å selge tingene sine fra små telt som settes opp i en av byens parker.

Nede på havna er det også et hyggelig innendørs marked med små salgsboder som er ok å besøke. Jeg regner med det er åpent hele året. Husker ikke helt navnet, men kanskje det er den Saluhalli som nevnes i forrige innlegg?

Er du interessert i arkitektur, så har Helsinki mange moderne og også ganske spesielle bygninger. Litt på sidelinjen av dette, en helt spesiell kirke er Tempelplassens kirke eller Temppeliaukio, som er sprengt ut i fjellet som en slags grotte (midt i byen) og med en helt fantastisk akustikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...