Gå til innhold

Det sixtinske kapell og St. Peterskirken


Frk Johansen

Anbefalte innlegg

Skal snart til Roma og prøver å finne ut hva jeg skal få med meg og i hvilken rekkefølge ting passer sammen. Nå ble jeg imidlertid litt småforvirret her, ligger det sixtinske kapell i St. Peterskirken i Vatikanet?

Om noen har en restaurant de bare må anbefale tar jeg gjerne det i mot også. Noe romantisk ville vært flott, gjerne med utsikt!!

Småforvirret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Nei, Det sixtinske kapell ligger rett ved Peterskirken, men det er ikke det samme bygget. Kapellet er inne i vatikanmuseet, som ligger på et vis rundt hjørnet for Peterskirken ( Google maps Museet ligger i Viale Vaticano ). Skal du besøke det sixtinske kapell er det best å komme ganske tidlig på dagen, og unngå søndager.

Endret av Elfrida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som nevnt allerede ligger kapellet skviset inn mellom kirken og museet. Man når det via museet forresten og du kan se folk komme ut derfra hvis man stiller seg i kø for å komme opp i domen på kirken. Jeg har markert museet og kirken på dette Google kartet som jeg har laget: http://gardkarlsen.com/rome_italy_map.htm

Her har jeg også markert attraksjoner og restauranter som vi besøkte. Trykk på markørene for mer informasjon. Hele Roma reisebrevet finner du på http://gardkarlsen.com/rome_italy.htm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig som skal til Roma! Er en helt fantastisk by :)

Bare husk å sjekke åpningstidene i kirken og museet. Vi opplevde at Vatikanmuseet stengte kl 13, og siden vi hadde besøkt kirken først, så vi rakk det ikke...

Det er veldig fint å gå(!) opp til toppen av Peterskirken. Veldig morsomt å smyge seg oppover inni "isoleringen" på kuppelen...

Roma er et eventyr, og bare å rusle rundt i byen er en utrolig opplevelse. Rundt hvert hjørne er det noe spennende å oppleve. Vi var ved Spansketrappene i soloppgang. Utrolig stemningsfullt og vi fikk oppleve dem helt alene :)

En fin tur å gå er å begynne ved Colusseum (ikke nødvendig å gå inn egentlig, men fantastisk å se fra utsiden). Fortsett gjennom Forum Romanum opp til den lille høyden (som jeg ikke husker hva heter. Kan det være Palatiner-høyden...?) og avslutt med Vittorio Emmanuelle-monumentet. Da har du fått med deg mye flott på kort tid.

Ellers MÅ Travi-fontenen oppleves. Ble så betatt, og ble sittende å beundre den i et par timer, jeg :)

Og skilpadde-fontenen var søt.

Angående restaurant: Vi fikk et råd før vi reiste, og det viste seg å være et godt råd: Unngå steder med hvite duker. De er for turister, og ofte dyre. Gå for mindre steder med rød-rutete duker, og se gjerne etter klientellet. Finner du restauranter der de lokale går selv, blir opplevelsen ofte mye bedre enn et stivt turist-sted. Rund hjørnet fra hovedgatene, så finner du de koselige restaurantene.

Vi spiste ofte i området rundt Piazza del Popolo. Veldig vellykket, gang på gang. Også anbefales en lunsj i Borgese-parken.

Dette ble visst mye og kaotisk, men Roma er jo så flott, og nå fikk jeg meg en liten mental tur dit selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...