Gjest Vintersol Skrevet 26. februar 2007 #21 Skrevet 26. februar 2007 Jeg skjønner begge. Skjønner besteforeldrene som ønsker å gi forskudd på arv i dåpsgave, det er en fin og symbolsk handling. Å gi forskudd på arv på en vanlig dag, og uten noe symbolikk blir liksom ikke det samme som å gi det til dåpen da. Eller bryllup, eller konfirmasjon. Det er noe eget som blir husket lenge av de som mottok også. Heller synd at de andre i familien finner det nødvendig å påpeke dette og dermed få ham til å føle mer på det enn han kanskje ellers ville gjort. Skjønner også at din mann finner det sårt. Samtidig tror jeg man må være realistisk som ste-etterfølger når det gjelder arv. Synd om han lar disse pengene velte det gode forholdet de har relasjonsmessig, det er tross alt "bare" penger. At de bryr seg, stiller opp og elsker ham og barna bør telle mer syns jeg. ← Jeg er fremdeles ikke uenig med deg, men det er mange måter å gi en gave på, som det er like mye symbolikk i (på selve dagen). Ett eksempel: jeg og min kusine ble konfirmert samme dag, og hadde derfor felles selskap. To av tantene hadde jeg et spesielt forhold til, og selv om vi fikk like gaver fra dem, trakk de meg til side før jeg gikk inn i kirken. De hadde pusset opp et smykke som hadde tilhørt min oldemor som de ville gi til meg, og det betød veldig mye for dem om jeg ville bære det på denne dagen. De fikk gitt meg noe som betød veldig mye for dem uten at min kusine følte seg urettferdig behandlet. Jeg har også vært i bryllup der enten brudens eller brudgommens foreldre har trukket brudeparet til side for å gi dem en "ekstragave", og da veldig ofte en større sjekk. En veldig symbolsk handling, diskrét utført, men like fin og veldig høytidelig.
fil Skrevet 27. februar 2007 Forfatter #22 Skrevet 27. februar 2007 Dette syns jeg er veldig vanskelig. Like gaver blir feil, ingen gaver blir feil, diskrè gaver blir feil og forskudd på arv blir feil. Noen sier at dersom stebarnebarnet er en to-åring skal han behandles likt, men er han 15-åring skal behandles ulikt. Hva om de er søsken? Det enkleste vil nok være bare å knipe igjen pengboka og vente til arven skal gjøres opp. Der er det vel ikke rom for diskusjoner, eller....?
:-) anna Skrevet 27. februar 2007 #23 Skrevet 27. februar 2007 I mitt tilfelle har jeg en stesønn som nå er 19. Han har søsken på snart 6 og 2. Foreldrene mine gir naturligvis julepresang og bursdagspresang til eldstemann også. Og de gir ikke bare en symbolsk marispangris, men kjøper gjennomtenkte presanger som han vanligvis setter stor pris på. De har også bilde av ham på veggen, sammen med bildene av de andre barnebarna. I tillegg sette de inn penger på sparekontoenen til de små. Det gjør de ikke med eldstemann, som ikke er deres barnebarn. Men han har på sin side en egen mormor og morfar som setter inn penger på hans konto. For faktisk er det stesønnen min som får aller mest presanger på julekvelden. Han får nemlig dobbelt opp fra besteforeldre og stebesteforeldre, tanter, onkler og stetanter og onkler. De to småsøknene hans får naturligvis ikke presang fra hverken mamman hans, hans tanter og onkler på mors side eller bestforeldrene hans. (Min manns eks-familie) Og jeg greier ikke å se at det da skal være fælt for eldstemann at de to yngste får en konvolutt med penger i tillegg. Det ER faktisk likt!! Alle barna får gave + penger fra sin mormor og morfar. Det er bare det at de ikke har samme mormor og morfar. I tillegg får stesønnen min altså gave fra sine søskens mormor og morfar fordi de er glad i ham og opplever han som en del av familien.
Gjest niomi Skrevet 27. februar 2007 #24 Skrevet 27. februar 2007 Jeg har et stesøskenbarn. Bestemoren min har aldri gjort forskjell på gaver, men hun får ikke de "tilskuddene" som vi 3 barnebarna får - som 10.000 for fullført utdanning, tilskudd til innkjøp av hvitevarer, PC, litt ekstra på slutten av semestrene som studenter etc. Dette er penger bestemor vil gi bort før hun dør, og hun mener at den yngre generasjonen trenger de mer enn våre foreldre som verken har lån eller små barn lenger. Så det er vel forskudd på arv, og mitt stesøskenbarn har andre besteforeldre å arve. Bestemor betalte også bunad til oss tre andre, men ikke til stesøskenbarnet vårt (vi to jentene fikk til konfirmasjon, min bror da han var 18).
tingeling Skrevet 28. februar 2007 #25 Skrevet 28. februar 2007 I mitt tilfelle har jeg en stesønn som nå er 19. Han har søsken på snart 6 og 2. Foreldrene mine gir naturligvis julepresang og bursdagspresang til eldstemann også. Og de gir ikke bare en symbolsk marispangris, men kjøper gjennomtenkte presanger som han vanligvis setter stor pris på. De har også bilde av ham på veggen, sammen med bildene av de andre barnebarna. I tillegg sette de inn penger på sparekontoenen til de små. Det gjør de ikke med eldstemann, som ikke er deres barnebarn. Men han har på sin side en egen mormor og morfar som setter inn penger på hans konto. For faktisk er det stesønnen min som får aller mest presanger på julekvelden. Han får nemlig dobbelt opp fra besteforeldre og stebesteforeldre, tanter, onkler og stetanter og onkler. De to småsøknene hans får naturligvis ikke presang fra hverken mamman hans, hans tanter og onkler på mors side eller bestforeldrene hans. (Min manns eks-familie) Og jeg greier ikke å se at det da skal være fælt for eldstemann at de to yngste får en konvolutt med penger i tillegg. Det ER faktisk likt!! Alle barna får gave + penger fra sin mormor og morfar. Det er bare det at de ikke har samme mormor og morfar. I tillegg får stesønnen min altså gave fra sine søskens mormor og morfar fordi de er glad i ham og opplever han som en del av familien. ← :enig_anim:
MAcy Skrevet 1. mars 2007 #26 Skrevet 1. mars 2007 Jeg har en ste sønn og om 5 mnd gifter jeg meg med faren hans. Vi har ingen barn selv enda men jeg vil ikke at han skal behandles ulikt enn mine framtideige bran av mine foreldre. Vi feirer egne julaften og bursdager med gutten, det vil si at han når den tid kommer ikke vil få gave fra andre enn søsknene på julaften og bursdager. Hvordan det blir i konfirmasjonen og slikt har vi ikke tenkt på. Men for min familie er han blitt så godt som deres barnebarn og kommer gjerne på overnattinger. MEn er det vanlig å sende ungene sine til besteforeldrene på ei ukes ferie????
fil Skrevet 1. mars 2007 Forfatter #27 Skrevet 1. mars 2007 I mitt tilfelle har jeg en stesønn som nå er 19. Han har søsken på snart 6 og 2. Foreldrene mine gir naturligvis julepresang og bursdagspresang til eldstemann også. Og de gir ikke bare en symbolsk marispangris, men kjøper gjennomtenkte presanger som han vanligvis setter stor pris på. De har også bilde av ham på veggen, sammen med bildene av de andre barnebarna. I tillegg sette de inn penger på sparekontoenen til de små. Det gjør de ikke med eldstemann, som ikke er deres barnebarn. Men han har på sin side en egen mormor og morfar som setter inn penger på hans konto. For faktisk er det stesønnen min som får aller mest presanger på julekvelden. Han får nemlig dobbelt opp fra besteforeldre og stebesteforeldre, tanter, onkler og stetanter og onkler. De to småsøknene hans får naturligvis ikke presang fra hverken mamman hans, hans tanter og onkler på mors side eller bestforeldrene hans. (Min manns eks-familie) Og jeg greier ikke å se at det da skal være fælt for eldstemann at de to yngste får en konvolutt med penger i tillegg. Det ER faktisk likt!! Alle barna får gave + penger fra sin mormor og morfar. Det er bare det at de ikke har samme mormor og morfar. I tillegg får stesønnen min altså gave fra sine søskens mormor og morfar fordi de er glad i ham og opplever han som en del av familien. ← Ble stesønnen din konfirmert? I så fall, kan du si noe om hvordan biobesteforeldrene og stebesteforeldrene gjorde det ang. gaver?
Gjest Mayamor Skrevet 5. mars 2007 #28 Skrevet 5. mars 2007 Samboers barn mottar gaver fra: * mors familie (mormor/morfar, 3 sett onkler/tanter) * fars familie (farfar, en tante) * min familie (min mor, min søster, min far) * mors kjæreste sin familie Gutten min mottar gaver fra: * mors familie (mormor/mann, morfar/samboer, tante/onkel, oldemor) * fars familie (farmor/farfar, 2 sett onkler/tanter, 4 sett filletanter/onkler) * min samboers familie (farfar, en tante) Vårt felles barn mottar gaver fra: * mor familie (mormor/mann, morfar/samboer, tante/onkel, oldemor) * fars familie (farfar, en tante) Lett å se hvem som mottar minst og mest... MEN så heldig vårt felles barn er som slipper å dra mellom mamma og pappa slik han søsken må... Svigerfar gjør ingen forskjell på sine 4 ekte barnebarn og gutten min. Det er jeg dypt og inderlig rørt av. Min familie gjør forskjell på mine to barn og samboers 3 barn, og det plager meg litt. Men på den annen side: samboers barn er de som mottar mest og giverne gir mest. Min mor ønsker å legge seg på 400,- til barnebarna og 200,- til samboers 3 barn til jul. Bursdagsgave gir de kun om de blir invitert i selskap. Jeg har aldri sagt et eneste ord om saken. Nå skal ikke samboers barn konfirmeres, så dette blir ikke tema i vår familie. Hva andre utenfor vår innerste sirkel gjør/yter til våre barn bruker ikke vi så mye tid/krefter på. Men innad med våre 5 barn er vi rettferdige.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå