Gå til innhold

Antrekk til sommerbryllup


Labella

Anbefalte innlegg

Vi holder på å utforme invitasjonene til vårt julibryllup. Vi er litt i tvil om hva vi skal skrive under antrekk. Lurer litt på å ha kleskode smoking/mørk dress, men det gjør ikke noe om noen vil ha på seg lys dress heller. Hva skriver man da? Pent? Eller kan det bli for uformelt? Hva slags kleskode har dere andre som skal ha sommerbryllup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen erfaring selv, men mener at det må gå an å skrive "pent". Folk flest vet vel at man ikke kler seg uformelt i et bryllup...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skriver smoking/mørk dress, har selv vært med i et bryllup der det ikke var angitt mer en pent..og noen hadde liksom bare en skjorte , buke og blazer, ble litt ut på byen klær syns jeg..

:overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Hvorfor ikke bare skrive smoking/dress? Det er jo ikke fullt så mange som vet betydningen av mørk dress nå lenger, så tror det kan være enklere med bare dress, hvis dere vil åpne for lyse dresser og, men fortsatt ha det formellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skrev: Sommerlig pyntet på de innvitasjonene vi sendte ut. Gifter oss i juli. Har også set innvitasjoner det står Sommer pent på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en tråd omkring dette med kleskode for en stund siden, og meningene er meget delte omkring dette.

Noen i min familie skjønte ikke hva jeg snakka om da dresskode ble nevnt. Noen her inne mente da agt om jeg ikke skrev noe ville så "uvitende" gjester dukke opp i jeans og t-skjorte. Det vet jeg selvsagt at de ikke ville. Å ikke skrive noe betyr strengt tatt Galla, men det er det få/ingen som tenker over, og de som tenker over det tror nok likevel ikke at vi forventer galla-antrekk...

Noen vil si at om du skriver "pent" er det godt beskrevet, andre mener at "pent" ikke betyr noe som helst (og vil medføre gjester i "for lite pyntet stil")

Dette er vel noe som rett og slett vareiorer fra gjesteliste til gjesteliste, noen vil finne på å ikke pynte seg, andre vil UANSETT pynte seg, om du så ikke skriver noe. Og... så spørs det hvor mye det bryr deg som brud om noen er "underdressed"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillelou

Jeg skjønner ikke helt det stresset med kleskoder,jeg...tror nok de fleste skjønner at man ikke stiller i jeans eller "strandkjoler" eller mini-miiinikorte kjoler med et juv av en utrigning i bryllup, og hvis folk gidder å gå rundt å irritere seg over hvor vidt folk er over-eller underpyntet så syns jeg de bør få andre ting å bekymre seg for. Ikke tror jeg det er så mange brudepar som går rundt og er p***** fordi noen er "feil" kledd heller, i såfall har man en smule feil fokus.Føler man at man absolutt må ha kode, så syns jeg "finstasen" holder, de fleste tar et hint da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i 5 bryllup men det har aldri stått noe om kleskode i invitasjonene. Jeg har selvfølgelig kledd meg pent likevel da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom kleskoden er dress. Kan damene da komme i bunad. Har ei tante som gjerne vil komme i bunad, egentlig ikke så lysten på det men er vel fordi det har vært endel konfirmasjoner de siste årene og da har tantene gått i bunad, hadde vært litt fint om det var litt høyere standard på bryllup. gifter oss jo også midt på sommeren og da er det jo veldig varmt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Bunad går vel inn under alle kategorier, kanskje bortsett fra galla, da det er veldig vanlig å bruke bunad. Det ses vel på som en av de fineste bekledningene, egentlig. Jeg synes egentlig ikke bunad er noe fint jeg da, så håper egentlig jeg "slipper" bunadsgjester... :sjenert: Men de får da gå med det hvis de vil, i augustvarmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad kan fint brukes ved galla også det.

Jeg synes bunad er fint, men ikke helt "bryllup" og i alle fall ikke til festen (mange som har bunad bytter vel til kjole etterhvert, etter det jeg vet)

Om du ikke ønsker bunad-gester må du vel enten si ifra, eller håpe ingen kommer i det... (strengt tatt, ettersom bunad er galla, så er det "overpyntet" ved dresskode "dress", men det er neppe noe som stopper "tantene" egentlig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad kan fint brukes ved galla også det.

Jeg synes bunad er fint, men ikke helt "bryllup" og i alle fall ikke til festen (mange som har bunad bytter vel til kjole etterhvert, etter det jeg vet)

Om du ikke ønsker bunad-gester må du vel enten si ifra, eller håpe ingen kommer i det... (strengt tatt, ettersom bunad er galla, så er det "overpyntet" ved dresskode "dress", men det er neppe noe som stopper "tantene" egentlig...)

Tusen takk for svar , til flere av dere, og "støtten". Hadde helst sett for meg at de droppet bunaden, men er endel som muligens kan komme i bunad, men hadde jo håpet å slippe det, vi gifter oss i slutten av juli så vil jo tro det blir veldig varmt, men de får vel komme som de vil. Bunad er fint nok det men synes det ikke passer for bryllup men men. får vel ta det som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde sommerbryllup og mange kom i bunad. Personlig synes jeg ikke at det gjorde noe, da jeg vet at de da bruker sitt fineste antrekk. Også er jeg ikke så opptatt av hva folk har på seg, bare de har pyntet seg. Det viktigste for meg var at gjestene våre kom og hadde en fin dag sammen med oss.

Hvis dere ikke ønsker at folk skal ha på seg bunad, så synes jeg at dere kan snakke med de dere vet kommer til å ha det, og fortelle noe om at dere ikke ønsker en så pyntet stil på festen. Hvis de likevel ønsker å ha bunad, så er det vel ikke så krise egentlig. De aller fleste kommer nok i pene sommerkjoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Jeg hadde jo uansett ikke kommet til å sagt noe til budnads-brukerne, hverken før, under eller etter bryllupet! Jeg bare sier at jeg ikke synes det er pent, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir litt for drøyt å blande seg opp i om folk kommer med bunad. Trossalt kan man ikke styre om andre går med en kjole man selv ikke synes er pen.

I vårt bryllup kommer nok en god del i bunad til vielsen, men de kommer til å skifte til middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...