Gå til innhold

2 uker i Frankrike - noen tips?


CherryBlossom

Anbefalte innlegg

Vi tenkte å fly til Paris, leie en bil etter noen dager, og få med oss Versailles på vei sørvestover til Bourdaux-området. Tenkte kanskje å overnatte på et vinslott i Limoges på veien nedover for å få sett litt mer av denne regionen?

Planen er å tilbringe en fem dagers tid i området rundt Bourdaux, men akkurat hvor eller hvordan vet jeg ikke helt enda, for så å fly over til Nice og bo ett eller annet sted i Provance...

Har vært i Paris flere ganger, men aldri utenfor... Er også litt skeptisk til byene langs rivieraen...? Tenker at de må være veldig turistifisert, og er litt redd for å havne i Frankrikes svar på Alicante....? Jeg synes ikke kysten av Spania er spesielt sjarmerende for å si det slik. :)

Det eneste som er fastsatt er at vi skal til Paris og til Bourdaux-distriktet, ellers er planen åpen. Vi tenker å være borte i ca 14 dager, men er fleksible også her...

Er det noen som har noen tips eller anbefalinger å komme med, mottas de med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært både på deler av vestkysten ved Bordeaux og på Rivieraen og mitt inntrykk er at det er mer turistifisert på Rivieraen. Vi har derfor prøvd å unngå de verste turistfellene der (som jeg tror er f.eks. St. Maxime, Cannes, Juan les Pins, St. Tropez) men så har vi alltid likt oss i Antibes selv om det er masse turister der også. Så litt selvmotsigende dette her! :ler:

Hvis man beveger seg litt mer vestover langs kysten kommer man til steder hvor man kanskje ikke møter på riktig så mange nordmenn som man gjør i f.eks. Nice. Jeg likte meg veldig godt i Cassis selv om det var turister der også (men ingen nordmenn akkurat da!).

Oppover i Provence møter man jo også mange turister men der er det så mange småbyer å besøke at det kanskje er lettere å finne litt mindre turistifiserte plasser. Men det er vel et faktum at de fineste mest provenske pittoreske landsbyen også er de mest turistifiserte, ikke spesielt rart det.

Når det gjelder vestkysten rundt Bordeaux var vi der i mai måned og det var ikke badevær, så badebyen nedover kysten har jeg ikke besøkt. Men noe jeg kan anbefale på det varmeste er byen La Rochelle link og øya I'le de Rè link med stedet St. Martin de Rè. Siden vi dro dit i mai var det ikke mange turister men regner med at det er en turistfelle i høysesongen, men kjempekoselig for det.

Det er også en opplevelse å ta turen til Medoc og kjøre rundt mellom vinrankene og vinslottene der med dertil vinsmaking.

Den mest populære vinbyen ved Bordeaux er St. Emillion link og den er absolutt verdt et besøk. En kjempekoselig landsby med vinmarker rundt på alle kanter. Kan være vanskelig å finne overnatting der siden den alltid er stappfull av vininteresserte besøkende. Vi bodde på Auberge de la Commanderie i byen, helt greit hotell. Anbefaler absolutt en spasertur mellom vinmarkene med dertil besøk på de forskjellige vinslottene for smaking av vin. Ikke alle som snakker engelsk så det var en utfordring når fransken er så som så!

Vi var også i Bordeaux men den byen skuffet litt. Vet ikke hvorfor men vi likte oss ikke så godt der. Men det er jo smak og behag. :)

Håper dette var litt til hjelp for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Chelsea!

Jeg kjøpte meg Gyldendals Frankrikeguide, her om dagen, og må si at det bare blir mer og mer vanskelig å skulle velge ut hvilke steder vi skal besøke. Det er jo helt nydelig oppe i alpebyene, også... Og så lurer jeg litt på om vi bør få med oss Mont-st- Michel, selv om vi opprinnelig ikke hadde tenkt oss til Normandie...

Virkelig ikke lett, dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i Bordeaux i sommer. Det er en veldig vakker by, men den føltes litt "død" - sikkert fordi mange av innbyggerne var på sommerferie.

Jeg vil anbefale å dra på en av vinutfluktene som turistkontoret arrangerer, og så kan dere jo selvfølgelig kjøre rundt til de ulike vinslottene selv. Jeg syntes - som Chelsea - at St Emilion var en nydelig by. Vi dro bare på dagstur dit, og det var nok synes jeg, da byen er liten og den har ikke så mange severdigheter. Vi deltok på denne utflukten, og det anbefales! Ellers var vi i Arcachon, som er en typisk badeby, men med mange flere franske turister enn utenlandske. Vi fikk dessverre ikke dratt til Cap-Ferret eller Pyla-sanddynen, men de skal virkelig være verdt et besøk!

Vi var også på Mont-Saint-Michel, og det var også veldig flott, bortsett fra at man må gå i kø. Og det er jo en lang omvei da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal se Mont-st-Michel, kommer vi til å kjøre fra Versailles, og tilbringe i hvert fall en natt der. Men, gjør vi det, blir det mest naturlig å følge "kysten" nedover mot Bourdaux, og ikke kjøre tilbake mot innlandet og nedover derfra...

Jeg vet ikke hvilken rute som hadde vært best. Opprinnelig hadde jeg tenkt til å overnatte på Chateau des Ormeaux , ved inngangen til Loire dalen, på vei fra Paris,kun fordi dette slottet får veldig gode kritikker, men jeg har også funnet et slott i Mont-saint.Michel - Chateau de Bouceel - som får glimrende kritikker på Tripadvisor, som jeg forøvrig sverger til når jeg skal ut å reise :)

Tanken var vel egentlig å få med oss litt av innlandet også, i tillegg til kysten i vest og øst, men jeg vet jo ikke om det har noe for seg! Vet dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis vi skal se Mont-st-Michel, kommer vi til å kjøre fra Versailles, og tilbringe i hvert fall en natt der. Men, gjør vi det, blir det mest naturlig å følge "kysten" nedover mot Bourdaux, og ikke kjøre tilbake mot innlandet og nedover derfra... 

Jeg vet ikke hvilken rute som hadde vært best. Opprinnelig hadde jeg tenkt til å overnatte på Chateau des Ormeaux , ved inngangen til Loire dalen, på vei fra Paris,kun fordi dette slottet får veldig gode kritikker, men jeg har også funnet et slott i Mont-saint.Michel - Chateau de Bouceel - som får glimrende kritikker på Tripadvisor, som jeg forøvrig sverger til når jeg skal ut å reise  :)

Tanken var vel egentlig å få med oss litt av innlandet også, i tillegg til kysten i vest og øst, men jeg vet jo ikke om det har noe for seg! Vet dere?

Er ikke så bevandret i innlandet dessverre, kun litt i Provence, så usikker på om jeg kan hjelpe deg. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis dere vil ha tips til et stilig overnattingsplass like utenfor Paris, så se her

http://www.chateauvilliers.com/cadre/fr_cadre.htm

Jeg jobbet som au-pair for han som eier dette stedet i 1980, de kjøpte slottet rett før jeg reiste hjem, det var temmelig nedfallent og dårlig den gangen, nå er det virkelig stilig, jeg har t.o.m rodd rundt i vollgraven rundt slottet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi likte Toulouse veldig godt. En koselig by. Carcassonne er også verdt et besøk, tross mye turister. En enorm borg. Montpellier syntes vi også var veldig hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...