lulle Skrevet 23. februar 2007 #1 Skrevet 23. februar 2007 Heisann!! Er det noen her som har tatt sykepleier utdannelse i utlandet (Australia?) Har hørt at det går ann å ta de to siste åra der. Hvordan løste dere det økonomiske, og hvordan var oppholdet? Takknemlig for alle innspill
Gjest nimbus Skrevet 24. februar 2007 #2 Skrevet 24. februar 2007 Man får lån og stipend fra lånekassen, og lever mye bedre på de pengene i Australia enn man hadde gjort i Norge! Jeg trengte ikke å jobbe ved siden av studiene i det hele tatt. Hvis du absolutt vil bli sykepleier er det en god ide å gå i Australia, jeg stortrivdes der. Men egentlig anbefaler jeg deg å ta en annen utdannelse... Sykepleie er et drittyrke.
BergensAnd Skrevet 24. februar 2007 #3 Skrevet 24. februar 2007 (endret) Men egentlig anbefaler jeg deg å ta en annen utdannelse... Sykepleie er et drittyrke. ← Uff da Bra vi er forkjellige ellers ville det blitt få (enda færre) sykepleiere. Men på den annen side er det bra at noen er kritiske også, kanskje en dose mer saklig kritikk ville ha bidratt i positiv retning, nimbus? Til TS, lykke til med utdannelse i Australia. Det jeg hører er et folk er veldig fornøyd med studieopphold i Australia, også faglig. Da jeg var i et annet utland enn Australia kan jeg ikke svare mer konkret, men vi fikk i hvert fall utbetalt de skolepengene skolen i Norge egentlig skulle hatt betalt for oss, og de brukte vi på å betale på den skolen vi gikk i utlandet. Om jeg ikke husker helt feil var det 250,- per uke. Og sjøl om de prioriterer studier i Afrika så kan du jo søke på stipendiet til NSF (jeg regner med at du er medlem ) --- Edit --- Lenke til NSFs studentstipendie Endret 24. februar 2007 av BergensAnd
lulle Skrevet 24. februar 2007 Forfatter #4 Skrevet 24. februar 2007 Man får lån og stipend fra lånekassen, og lever mye bedre på de pengene i Australia enn man hadde gjort i Norge! Jeg trengte ikke å jobbe ved siden av studiene i det hele tatt. Hvis du absolutt vil bli sykepleier er det en god ide å gå i Australia, jeg stortrivdes der. Men egentlig anbefaler jeg deg å ta en annen utdannelse... Sykepleie er et drittyrke. ← Uff da.... hva er det som gjør det til et drittyrke. ??
Gjest nimbus Skrevet 24. februar 2007 #5 Skrevet 24. februar 2007 Utrolig slitsomt med 3-delt turnus, alt for mye helgejobbing, masse tunge løft(veldig mange sykepleiere sliter med dårlig rygg og skuldre), det er deperimerende med folk som bare er syke og dør (noen blir jo bra, men de fleste pasienter er eldre mennesker som ikke har særlig mye bedre livskvalitet når de blir skrevet ut), og det er flaut å måtte servere folk den motbydelige maten de har på norske sykehus. Ikke rart mange syke og eldre er underernærte! Og man får stygge, såre hender av å vaske og sprite hendene + bruke hansker hele tiden. Dessuten er det vanskelig å få 100 % fast jobb. Oj, så negative vi var i dag...
Drua Skrevet 24. februar 2007 #6 Skrevet 24. februar 2007 Utrolig slitsomt med 3-delt turnus, alt for mye helgejobbing, masse tunge løft(veldig mange sykepleiere sliter med dårlig rygg og skuldre), det er deperimerende med folk som bare er syke og dør (noen blir jo bra, men de fleste pasienter er eldre mennesker som ikke har særlig mye bedre livskvalitet når de blir skrevet ut), og det er flaut å måtte servere folk den motbydelige maten de har på norske sykehus. Ikke rart mange syke og eldre er underernærte! Og man får stygge, såre hender av å vaske og sprite hendene + bruke hansker hele tiden. Dessuten er det vanskelig å få 100 % fast jobb. Oj, så negative vi var i dag... ← Kanskje du burde se deg om etter et annet sted å jobbe? Jeg stortrives ihvertfall i yrket mitt. Jeg har forresten 2-delt turnus, 100% stilling, kjempegod mat er det her, og vi har det veldig hyggelig på jobb både ansatte og pasienter vil jeg påstå Men såre hender- det har jeg
lulle Skrevet 25. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 25. februar 2007 Kan dere fortelle litt hvordan oppholdet artet seg? Hvordan var det med undervisning og praksis. Hvordan var fagsspråket forståelig på engelsk. Hvordan boddet dere osv....
Gjest nimbus Skrevet 25. februar 2007 #8 Skrevet 25. februar 2007 Jeg hadde ingen problem med språket, hvis man ikke har jobbet i helsevesenet før har man jo ikke fagterminologien inne på norsk heller, så det var nye ord, bare at det var nye engelske ord i stedet for norske... Men det kan jo være greit å reise ned noen uker før skolen starter, så engelsken ikke er så rusten... Det er lagt opp litt annerledes enn i Norge, man går på skole noen faste dager i uken, og har praksis de andre dagene (I Norge tror jeg man har perioder der man kun har praksis?) Jeg bodde i et hus på stranden med noen andre norske studenter, men skulle jeg gjort det igjen ville jeg heller prøvd å finne noen australere å dele med - man får mer ut av oppholdet da. Man kan også bo på campus, men de australerene som gjør det er ofte veldig unge, 17-18 år.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 25. februar 2007 #9 Skrevet 25. februar 2007 Kanskje du burde se deg om etter et annet sted å jobbe? Jeg stortrives ihvertfall i yrket mitt. Jeg har forresten 2-delt turnus, 100% stilling, kjempegod mat er det her, og vi har det veldig hyggelig på jobb både ansatte og pasienter vil jeg påstå Men såre hender- det har jeg ← Enig med deg! Jeg vet forøvrig om ei som tar utdannelsen i Australia, og hun stortrives. Får en del støtte fra lånekassen.
Drua Skrevet 25. februar 2007 #10 Skrevet 25. februar 2007 Jeg vet forøvrig om ei som tar utdannelsen i Australia, og hun stortrives. Får en del støtte fra lånekassen. ← Jeg kjenner også ei som har gått i Australia, og hun hadde det helt fantastisk- veldig spennende, veldig krevende, masse utfordringer og utrolig mye moro. Fikk støtte fra Lånekassen, men vet hun betalte mye selv også- sparte opp penger i forkant.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå