Kitsune Skrevet 23. februar 2007 #1 Skrevet 23. februar 2007 Så noe på tv her forleden om brudemoter. Og det er råsilke, taft og andre dyre stoffer som er in i år. Min er laget i sateng. Er det uvanlig? Kjøpte den i utlandet.. Hva er deres kjoler laget av?
Gjest nimbus Skrevet 23. februar 2007 #2 Skrevet 23. februar 2007 Min er av ivory silketaft. Få kjoler i Norge som er av silke, jeg hadde i hvert fall problem med å finne det... Spurte på et par brudesalonger, og de sa de ikke tok inn noe særlig silkekjoler fordi de fleste ikke var villige til å doble prisen pga stoffet. Trodde sateng og chiffon var de vanligeste stoffene til brudekjoler. Sateng er vel et slags polyester-stoff er det ikke? Kalles det ikke satin når det er ekte silkesateng? Chiffon kan også være både silke og kunststoff. Har du bilde av kjolen din? Hvor i utlandet har du kjøpt?
Kitsune Skrevet 23. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 23. februar 2007 Ja, det står satin på den. Trodde sateng var det norske navnet, og at satin var en engelsk eller fransk måte å skrive det på. Kjøpte kjolen i Latvia. Der kostet den ca. 3900 kr med underskjørt. Har bilde av den, men vet ikke hordan jeg legger det til. Dessuten er ikke bildet veldig bra.. Det var mange brudesalonger der, men jeg fant fort den jeg likte.
Gjest lillelou Skrevet 23. februar 2007 #4 Skrevet 23. februar 2007 Sateng er bare navnet på en vevetype, de fleste satengkjoler er av polyester.
goddess Skrevet 23. februar 2007 #5 Skrevet 23. februar 2007 En forklaring på satin(sateng) taft, slike, ployester m.m.: Vi skriver gjerne Satin men uttaler det Sateng. Satin er en betegnelse på en vevemåte, det kan være laget av både silke, polyster, bomull etc. Taft og Chiffon er også vevemåter, lages også av mange forskjellige materialer. Organza, blonde, charmeuse, fløyel, brokade, m.fl. lages også i både naturlige og syntetiske fibre. Det eneste jeg ikke har sett forsøkt laget i systetisk materiale er Thaisilke/Dupionsilke. Din kjole, Kitsune, er nok av polyester, med tanke på prisen. Men polyester lages veldig bra for tiden og kan faktisk se nesten like bra ut som silke! Polyester har et litt dårlig rykte hengende igjen fra 70-tallet fordi kvaliteten da gjerne gjorde at man ble fort klam. Men ikke tenk på dette når kjoler velges nå; den nye polyesteren kan ikke sammenlignes med den gamle Kos dere med kjolene deres!!
marsy Skrevet 25. februar 2007 #6 Skrevet 25. februar 2007 Min er laget av taft, med tyll drapert over overdelen.
aline Skrevet 25. februar 2007 #7 Skrevet 25. februar 2007 Det eneste jeg ikke har sett forsøkt laget i systetisk materiale er Thaisilke/Dupionsilke. ← er ikke Thaisilke bare en betegnelse på hvor silken kommer fra? og silke er jo ikke noen vevemåte, så det er ikke mulig å lage syntetisk silke på lik linje med at man ikke lager syntetisk bomull.
Gjest nimbus Skrevet 25. februar 2007 #8 Skrevet 25. februar 2007 Nei, thaisilke er en spesiell type som har en helt annen struktur enn annen silke.
aline Skrevet 25. februar 2007 #9 Skrevet 25. februar 2007 (endret) Nei, thaisilke er en spesiell type som har en helt annen struktur enn annen silke. ← jo, men er det pga silken/materialet eller pga vevingen? kan man lage thaisilke eller annen silke av noe annet en silke? edit: endret litt på setningen bare. Endret 25. februar 2007 av aline
Gjest Revenka Skrevet 25. februar 2007 #10 Skrevet 25. februar 2007 Min kjole er laget av polyester så jeg i dag. Trodde ikke det da, men den er visst det. Jeg måtte vise den til mamma. Kjolen er jo såå fin
Kykkelikokos Skrevet 26. februar 2007 #11 Skrevet 26. februar 2007 Sateng eller satin, jeg aner ikke Men silke er den nok ikke. Hun på brudesalongen sa at det var større sjanse for at kjolen forble fin etter rens hvis man IKKE valgte silke..
Kitsune Skrevet 26. februar 2007 Forfatter #12 Skrevet 26. februar 2007 Ble litt skuffet over at den bare var av polyester.. Noen ville kanskje aldri aldri aldri vise seg i brudekjole av polyester. Men jeg synes min er veldig fin og kommer til å bruke den likevel..
Kykkelikokos Skrevet 26. februar 2007 #13 Skrevet 26. februar 2007 Tror de fleste brudekjoler som selges i Norge er av polyester, så jeg ser ikke helt problemet.
goddess Skrevet 26. februar 2007 #14 Skrevet 26. februar 2007 Aline: Det stemmer at thaisilke er en slags betegnelse på hvor den kommer fra. Men når man sier "thaisilke" så mener de fleste denne silken med en slags stripeeffekt som skapes av at trådene er ubehandlet. Det er en type råsilke. Som du ser i inlegget mitt skriver jeg "thaisilke/dupionsilke". Ordet "dupionsilke" er egentlig mer riktig å bruke. Man kan faktisk lage syntestisk silke. Ordet "kunstsilke" ble brukt om det vi kaller Nylon og Rayon nå. Nylon ble oppfunnet for å erstatte silken som ble brukt i fallskjermer. MEN: Disse kunstsilkene kan aldri erstatte den ekte silken! Det jeg mente, er at det kan jo lages syntetiske tråder som har samme struktur som råsilken og dermed oppnå et lignende utseende på det ferdigvevde stoffet. Men jeg kan ikke huske at jeg har sett dette noe sted.
aline Skrevet 26. februar 2007 #15 Skrevet 26. februar 2007 Det jeg mente, er at det kan jo lages syntetiske tråder som har samme struktur som råsilken og dermed oppnå et lignende utseende på det ferdigvevde stoffet. Men jeg kan ikke huske at jeg har sett dette noe sted. ← sant, har heller ikke sett det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå