Gå til innhold

Refleksvest for alle

Anbefalte innlegg

Skrevet

må bare skrive det her, siden eg ikkje gidder å starte ein ny tråd om refleksvester i bil.

ei suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuper blond venninne av meg sa noe av det teiteste eg har hørt på lenge.

"har du hørt om den nye regelen om refleksvest i bilen fra 1. mars? eg synnst da e heilt teit at me må KJØRA med refleksvesten på, eg komme vertfall ikkje te å gjera da".

visste ikkje heilt ka eg skulle svara, blei heilt satt ut (heldivis måtte ho gå med ein gang, så eg fekk ha ei latterkula uten at ho fekk da med seg).

men stakkars jento, noen må jo ha hatt da sinnsykt løye på hennes bekostning.

ser for meg hu kjeme kjørandes med refleksvest på seg midt på dagen :ler:

uff og uff :ler::ler:

Skrevet

Hadde det vært trafikerte veier uten gangfelt og belysning her, så ville jeg nok brukt refleksvest.

Men neimen om jeg går med en refleksvest når jeg må gå 50 meter her og der uten gangfelt, og flere kilometer på gangstien.

På et generelt grunnlag er jeg imot påbud som det ikke finnes realistiske sanksjoner mot.

Skrevet
Hadde det vært trafikerte veier uten gangfelt og belysning her, så ville jeg nok brukt refleksvest.

Men neimen om jeg går med en refleksvest når jeg må gå 50 meter her og der uten gangfelt, og flere kilometer på gangstien.

På et generelt grunnlag er jeg imot påbud som det ikke finnes realistiske sanksjoner mot.

Og hvorfor mener du at det ikke finnes realistiske sanksjoner mot det?

Skrevet
Og hvorfor mener du at det ikke finnes realistiske sanksjoner mot det?

Ja, hva tenker du det skulle vært? Bøter? Skulle disse bøtene ispfall gjelde alle, også barn som går alene? Eller får foreldrene til disse barna boten?

Og skal politiet bruke ressurser på dette?

Kostnadene for å virkelig gjennomføre noe slikt ordentlig ville neppe blitt billigere enn å lage gangfelter.

Jeg ser absolutt poenget med å ha opplysningskampanjer om at refleksvest er lurt etc etc, men påbud blir helt på jordet synes jeg.

Skrevet
Ja, hva tenker du det skulle vært? Bøter? Skulle disse bøtene ispfall gjelde alle, også barn som går alene? Eller får foreldrene til disse barna boten?

Og skal politiet bruke ressurser på dette?

Kostnadene for å virkelig gjennomføre noe slikt ordentlig ville neppe blitt billigere enn å lage gangfelter.

Jeg ser absolutt poenget med å ha opplysningskampanjer om at refleksvest er lurt etc etc, men påbud blir helt på jordet synes jeg.

Er det noe verre å få til det en i bil? Barn under 15 er det vel i grunnen foreldrene som har ansvaret for, så ja. Hvordan fikk de folk til frivillig å begynne å bruke sikkerhetsbelte? Eller hjelm på moped for den saks skyld.

Jeg håper det er gang og sykkelvei du mener med gangfelt, men det blir laget etter antall beboere etter vei strekken, og ikke ut ifra bredden og farligheten på strekken.

Og til sist, hvorfor skulle det være dyrere og vanskeligere en påbudet om å ha det i bilen? I mange land er det jo bøter for å krysse veien ulovlig til fots, og det verste tilfellet jeg har hørt om fengsel. Enda så snakker du om at et påbud ville koste?

Når jeg tenker på det, så kan de jo gjøre som du sier med opplysnings kampanjer, utdeling av gratis vester osv, Så kan de totalforby fotgjengere etter offentlig vei der fartsgrensen overstiger 40km/t og det ikke er tilgang på gang og sykkelvei. Det hadde blitt billigst, Ikke en fotgjenger ville blitt påkjørt, og vi hadde unnvært alle kollisjoner og avkjøringer pga fotgjengere som ikke syntes i tide

Skrevet

Jeg tror jeg må trekke meg ut av denne diskusjonen.

Hvis det blir påbud om refleksvest så skal jeg rette meg etter det, men det er ikke noe jeg synes skal skje.

Skrevet
Jeg tror jeg må trekke meg ut av denne diskusjonen.

Hvis det blir påbud om refleksvest så skal jeg rette meg etter det, men det er ikke noe jeg synes skal skje.

Gir du deg allerede?

Skrevet
Gir du deg allerede?

Dette engasjerer meg ikke så mye at jeg føler at jeg har noe mer å bidra. Jeg overlater stafettpinnen til noen andre.

Gjest Tessmira
Skrevet
må bare skrive det her, siden eg ikkje gidder å starte ein ny tråd om refleksvester i bil.

ei suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuper blond venninne av meg sa noe av det teiteste eg har hørt på lenge.

"har du hørt om den nye regelen om refleksvest i bilen fra 1. mars? eg synnst da e heilt teit at me må KJØRA med refleksvesten på, eg komme vertfall ikkje te å gjera da".

visste ikkje heilt ka eg skulle svara, blei heilt satt ut (heldivis måtte ho gå med ein gang, så eg fekk ha ei latterkula uten at ho fekk da med seg).

men stakkars jento, noen må jo ha hatt da sinnsykt løye på hennes bekostning.

ser for meg hu kjeme kjørandes med refleksvest på seg midt på dagen :ler:

uff og uff  :ler:  :ler:

:icon_lol: er det virkelig mulig?

Gjest DyneTryne
Skrevet

Ja er det virkelig mulig å ikke tørre å si til sin egen venninne hun er dum? Hvor er din ryggrad?

Jeg bruker forresten ikke refleks da jeg ikke går der bilen kjører.

Skrevet
Jeg bruker refleksvest, slap-ons og buttons når jeg går tur med bikkja om kvelden. Og bikkja har både refleksdekken og refleksbånd. Hysterisk? Neiiiida... Bedre med litt for mye enn litt for lite...

Absolutt! :Nikke:

Skrevet

Halvparten av veien hjem etter jeg har gått a bussen er lyslyktene træsja, og gangstien er på kun 1 meter på bredden, klin oppi et motgående kjørefelt. Når det er glatt hakke buss, bil varebiler nubb sjans om de skulle komme for fort.

Refleks på arm mot veien og sånn nøkkel-klipps-gratis refleks rundt halsen.

Jeg blir ikke meia ned med det 1.

Skrevet
Halvparten av veien hjem etter jeg har gått a bussen er lyslyktene træsja, og gangstien er på kun 1 meter på bredden, klin oppi et motgående kjørefelt. Når det er glatt hakke buss, bil varebiler nubb sjans om de skulle komme for fort.

Refleks på arm mot veien og sånn nøkkel-klipps-gratis refleks rundt halsen.

Jeg blir ikke meia ned med det 1.

men det hadde ikke skadet om du brukte vest for de stripsene er ikke så utrolig store...

har du litt tykk jakke på deg så hender det titt og ofte at stoffet legger seg over stripsen så refleksen forsvinner.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet (endret)

Jeg bruker refleks! Bånd på hvert håndledd og hver fot. Og så hiver jeg på et bredt bånd som går på tvers over mage og rygg.

Jeg vil påstå at jeg med dette har minst like mye refleks på meg som en med refleksvest. For det vil jeg helst slippe å gå gatelangs med!!

Endret av Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Hei

Det var litt moromt å lese innlegget til OP for jeg tenkte på det samme her om dagen. Jeg synes det høres fornuftig ut med en refleksvest i bil og jeg har allerede fått en av jobben som ligger i hanskerommet. Men begrunnelsen for denne nye regelen høres litt tynn ut...man tror at det er 2-3 som omkommer årlig fordi de ikke blir sett i det de går ut av bilen. hvis målet er å redde livet til mest mulig mennesker så ville det helt klart vært bedre å innføre påbud med refleksvest for fotgjengere og syklister. I løpet av vinteren treffer jeg på en haug med folk som går/sykler som jeg knapt nok ser...jeg vil tro at dette er et vesentlig større problem enn bilister som går ut av bilen og som ikke blir sett i det de setter opp varseltrekant.

Annonse
Skrevet
Jeg bruker refleks! Bånd på hvert håndledd og hver fot. Og så hiver jeg på et bredt bånd som går på tvers over mage og rygg.

Jeg vil påstå at jeg med dette har minst like mye refleks på meg som en med refleksvest. For det vil jeg helst slippe å gå gatelangs med!!

hvorfor vil du helst slippe å gå gatelangs med vest ?

Skrevet (endret)
Hei

Det var litt moromt å lese innlegget til OP for jeg tenkte på det samme her om dagen. Jeg synes det høres fornuftig ut med en refleksvest i bil og jeg har allerede fått en av jobben som ligger i hanskerommet. Men begrunnelsen for denne nye regelen høres litt tynn ut...man tror at det er 2-3 som omkommer årlig fordi de ikke blir sett i det de går ut av bilen. hvis målet er å redde livet til mest mulig mennesker så ville det helt klart vært bedre å innføre påbud med refleksvest for fotgjengere og syklister. I løpet av vinteren treffer jeg på en haug med folk som går/sykler som jeg knapt nok ser...jeg vil tro at dette er et vesentlig større problem enn bilister som går ut av bilen og som ikke blir sett i det de setter opp varseltrekant.

egentlig et godt poeng men for å dra den lengre.... innfør refleksvestpåbud for de som beveger seg utenfor adskilt gang/sykkelvei i tillegg.

+ påbud om refleksbånd/vest på hund og katt, hest og rytter.

Endret av minienthe
Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
hvorfor vil du helst slippe å gå gatelangs med vest ?

Føler meg ikke akkurat vakker.. Ser veldig "på joggetur" ut synes jeg..

Og når jeg da kan "påkle meg" massevis av refleks uten å måtte ha refleksvest, så synes JEG det er et bedre alternativ for MEG.. :)

Skrevet
Føler meg ikke akkurat vakker.. Ser veldig "på joggetur" ut synes jeg..

Og når jeg da kan "påkle meg" massevis av refleks uten å måtte ha refleksvest, så synes JEG det er et bedre alternativ for MEG.. :)

men problemet er som jeg skrev i innlegg 34... har du litt tykke klær på deg så kan stripsene "forsvinne inn i stoffet" når du beveger deg og da er du jo like langt.

poenget med vest er at de sitter utenpå klærne og du slipper den risikoen.

det finnes faktisk vester som har godkjent refleks men hvor resten av vesten består av mer diskret mesh/netting.

men såklart.... er det viktigere å se "kul" ut en å risikere å bli påkjørt så be my guest, bare håper det ikke er jeg som treffer deg hvis det skulle skje.

Gjest DyneTryne
Skrevet
men problemet er som jeg skrev i innlegg 34... har du litt tykke klær på deg så kan stripsene "forsvinne inn i stoffet" når du beveger deg og da er du jo like langt.

poenget med vest er at de sitter utenpå klærne og du slipper den risikoen.

det finnes faktisk vester som har godkjent refleks men hvor resten av vesten består av mer diskret mesh/netting.

men såklart.... er det viktigere å se "kul" ut en å risikere å bli påkjørt så be my guest, bare håper det ikke er jeg som treffer deg hvis det skulle skje.

Er du mora hennes? Kanskje hun skal få lov å velge helt selv på hvilket nivå hun vil ligge på suicidal-skalaen. Selv ligger jeg helt på bunnen. Hvorfor går dere ute i veien? For å vise fram refleksvestene? Det kjører ikke biler på fortau, og en har da hørsel for å høre når det eventuelt skulle dukke opp en bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...