Gjest piaf Skrevet 23. februar 2007 #21 Skrevet 23. februar 2007 Her var det mye godt! Jeg har noen dumme spørsmål, jeg - hvor får man kjøpt jordskokk (særlig nå om vinteren, til sommern kan jeg ha dem i hagen)? Og blåskjell; er de de selger på SmartClub ok, eller anbefales man å handle andre steder? Fint om noen med kjennskap til butikkene i Trondheim kan svare ← Jordskokker kan du kjøpe på matbutikker med godt utvalg i friske grønnsaker - feks Meny. Blåskjell kjøpes levende i fiskebutikker - selges i nylonnett.
Chelsea Skrevet 23. februar 2007 #22 Skrevet 23. februar 2007 Jeg har kjøpt blåskjell et par ganger på Smart Club i Oslo og de var kjempefine, men har ingen erfaring med Trondheim dessverre...
Gjest Gjest 1 Skrevet 23. februar 2007 #23 Skrevet 23. februar 2007 (endret) Til dater kan dette fungere: - Pasta (gjerne hjemmelaget fylt) - Pesto - Soltørkede tomater i olje - Mørke oliven - Olivenolje - Kylling eller fisk - Estragon, pepper eller andre passende krydder - Ruccolablader, tomat, slangeagurk - Revet ost (parmesan eller annen norsk vanlig ost) Som drikke ville jeg ha servert vann og en italiensk avkjølt rødvin, enten en rimelig Chianti eller en dyrere Amarone. Endret 23. februar 2007 av Gjest 1
Gjest niomi Skrevet 23. februar 2007 #24 Skrevet 23. februar 2007 De har blåskjell på Ultra på Solsiden.
Prinsesse på erten Skrevet 23. februar 2007 #25 Skrevet 23. februar 2007 Her var det mye godt! Jeg har noen dumme spørsmål, jeg - hvor får man kjøpt jordskokk (særlig nå om vinteren, til sommern kan jeg ha dem i hagen)? Og blåskjell; er de de selger på SmartClub ok, eller anbefales man å handle andre steder? Fint om noen med kjennskap til butikkene i Trondheim kan svare ← Begynner å bli en stund siden de glade studentdager i Trondheim nå, men for fire-fem år siden var Ultra på Solsiden en veldig bra butikk. Og blåskjell får du på Fiskebrygga
Gjest Silmarill Skrevet 23. februar 2007 #26 Skrevet 23. februar 2007 (endret) Tapas er en verden jeg ikke kjenner helt. dvs. ser man på hva som blir servert, så blir jo alt enkelt. ; Men hva er det du kaller tapas niomi ? Jo jeg får til det meste på kjøkkenet, men noen ganger har man lyst på "noe annet". Jeg har noen planer for helgen med noe reinkjøtt. Pent stekt er det fantastisk godt. Tilbehøret har jeg noen tanker om.. Vinen er planlagt... Men kansje jeg burde lage noe helt annet... *nei det er ikke første-date, laaangt derifra* ← Vet du Tyr, om det hadde vært meg som skulle bli invitert av deg så hadde jeg satt pris på valget ditt av mat! Reinsdyrkjøtt (alt vilt generelt) er utrolig smakfullt og kjempegodt i smak! Saus er lett å lage til viltkjøtt! Her er en "slump oppskrift": Kraft fra kjøttet, litt fløte, litt brunost, litt tyttebær, litt einebær, kanskje en vårløk (en) og vips så har du en god viltsaus! Grønnsaker: Brokkoli, rosenkål og kokte gulrøttter! KJEMPEDIGG Dette hadde jeg satt pris på ihvertfall Noen nevner blåskjell, det er også noe jeg hadde likt, spesielt de blåskjellene som er å få tak i på denne tiden er ekstra store og gode Forett kanskje......... Endret 23. februar 2007 av Silmarill
Gjest Tyr Skrevet 23. februar 2007 #27 Skrevet 23. februar 2007 Jeg tror at det blir en rødvinsaus til kjøttet. Tilbehøret blir litt sopp m/ost og persille, som pakkes inn i pastaplater og gratineres. Samt noen pent glaserte gulrøtter. Muligens litt brokkoli. Forett trengs ikke, husk dette skal spises på kvelden så da er kunsten å ikke lage for mye mat.
Gjest Silmarill Skrevet 24. februar 2007 #28 Skrevet 24. februar 2007 Jeg tror at det blir en rødvinsaus til kjøttet. Tilbehøret blir litt sopp m/ost og persille, som pakkes inn i pastaplater og gratineres. Samt noen pent glaserte gulrøtter. Muligens litt brokkoli. ← Oi, du er jo flink jo Høres såååå godt ut da
Gjest Kira Skrevet 25. februar 2007 #29 Skrevet 25. februar 2007 Ellers er jo blåskjell gode nå om vinteren - det er også koselig mat til to. Min favoritt er med rotgrønnsaker i små terninger, fløte/hvitvin, karry, safran (igjen...) og bladpersille. Og en god Sancerre eller Chablis. ← Dette vil jeg gjerne høre litt mere om, Piaf. Fremgangsmåte?
Gjest piaf Skrevet 25. februar 2007 #30 Skrevet 25. februar 2007 (endret) Dette vil jeg gjerne høre litt mere om, Piaf. Fremgangsmåte? ← Du kan gjerne få den omtrentlige oppskriften jeg har skrevet ned for meg selv - den er et forsøk på å gjenskape en fantastisk forrett jeg fikk på restaurant en gang. Kremede blåskjell med karri og safran (Som forrett: 4 pers, som hovedrett: 2 pers) 1 kg blåskjell, vasket og skrubbet 2-3 sjalottløk ½ liten purre ¼ (?) fennikel 1 gulrot 1 stilk stangselleri 2-3 fedd hvitløk smør og olivenolje 1,5-2 dl tørr hvitvin (litt pastis?) 1 dl fløte 1 ts karri 0,25 g (?) safran, bløtt opp i litt varmt vann revet skall av 1 sitron salt, pepper sitronsaft evt en knivsodd sukker 1 hakket bunt bladpersille Surr finhakkede grønnsaker i smør og olivenolje i ca. 5 min, tilsett hvitløk og tilslutt karri og surr litt til. Ha i hvitvin, safran, sitronskall og blåskjell, og damp under lokk til skjellene åpner seg. Ta ut skjellene, ha i fløte og kok inn kraften noe, smak til med salt, pepper, evt sukker og sitronsaft. Ha skjellene tilbake i kraften sammen med persillen, bland forsiktig. Server med brød og smør eller aller helst hjemmelaget aïoli! Edit: Safranmengde ;-) Endret 25. februar 2007 av piaf
Gjest bada Skrevet 25. februar 2007 #31 Skrevet 25. februar 2007 Du kan gjerne få den omtrentlige oppskriften jeg har skrevet ned for meg selv - den er et forsøk på å gjenskape en fantastisk forrett jeg fikk på restaurant en gang. Kremede blåskjell med karri og safran (Som forrett: 4 pers, som hovedrett: 2 pers) 1 kg blåskjell, vasket og skrubbet 2-3 sjalottløk ½ liten purre ¼ (?) fennikel 1 gulrot 1 stilk stangselleri 2-3 fedd hvitløk smør og olivenolje 1,5-2 dl tørr hvitvin (litt pastis?) 1 dl fløte 1 ts karri 25 g (?) safran, bløtt opp i litt varmt vann revet skall av 1 sitron salt, pepper sitronsaft evt en knivsodd sukker 1 hakket bunt bladpersille Surr finhakkede grønnsaker i smør og olivenolje i ca. 5 min, tilsett hvitløk og tilslutt karri og surr litt til. Ha i hvitvin, safran, sitronskall og blåskjell, og damp under lokk til skjellene åpner seg. Ta ut skjellene, ha i fløte og kok inn kraften noe, smak til med salt, pepper, evt sukker og sitronsaft. Ha skjellene tilbake i kraften sammen med persillen, bland forsiktig. Server med brød og smør eller aller helst hjemmelaget aïoli! ← Den høres kjempegod ut! Men jeg tror fingrene dine løp litt løpsk når du skrev mengdeangivelse for safran. En vanlig pakke inneholder 2-5 g, så 25 g er kanskje litt mye.
Gjest Kira Skrevet 25. februar 2007 #32 Skrevet 25. februar 2007 Tusen hjertelig takk. Minner meg om det mest fantastiske måltidet jeg har spist, på en liten restaurant ved kysten en sommerferie. Det var helt ubeskrivelig godt, og jeg har uten hell forsøkt å gjenskape smaken. Dette skal jeg prøve!
Gjest piaf Skrevet 25. februar 2007 #33 Skrevet 25. februar 2007 Den høres kjempegod ut! Men jeg tror fingrene dine løp litt løpsk når du skrev mengdeangivelse for safran. En vanlig pakke inneholder 2-5 g, så 25 g er kanskje litt mye. ← Det skal selvsagt være 0,25 g. (og selv det er langt fra absolutt, som spørsmålstegnet antyder - dette er vel så mye en huskeliste for meg selv som en oppskrift. ) Ellers håper jeg retten faller i smak, Lavinia - blåskjell, karri og safran er ihvertfall en fantastisk smakskombinasjon.
Gjest Gjest 1 Skrevet 25. februar 2007 #34 Skrevet 25. februar 2007 Selv liker jeg ikke blåskjell, synes de er en intetsigende masse. Ellers var det mange spennende oppskrifter her!
Gjest bada Skrevet 25. februar 2007 #35 Skrevet 25. februar 2007 Det skal selvsagt være 0,25 g. ← Trodde det var noe sånt du egentlig mente, ja. Det ville dessuten blitt tidenes dyreste blåskjellrett!
Gjest Tyr Skrevet 25. februar 2007 #36 Skrevet 25. februar 2007 Oppskrift og fremgangsmåte er notert, piaf. Jeg skal lage den, selv om jeg kansje må spise den alene. Hva har du i glasset ?
Gjest piaf Skrevet 25. februar 2007 #37 Skrevet 25. februar 2007 Hva har du i glasset ? ← Aller helst Bourgeois Sancerre Grande Réserve 2005, fordi jeg synes den er så god. Men sikkert mye annet som går like bra. Ellers var det jo litt ironisk å ende opp med en rett du må spise alene i en tråd om meny til en date...
Gjest Tyr Skrevet 25. februar 2007 #38 Skrevet 25. februar 2007 Jo du har et poeng der, men hittil har jeg ikke greid å overbevise henne om at blåskjell er godt. Sancerre er nydelig drikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå