Gå til innhold

Katt med i bil

Fremhevede innlegg

Skrevet
det høres kanskje ille ut men det er ikke farlig. har en venninne som utdanner seg til vetrinær ja :)

Hun har lest pensumet sitt, skjønner jeg? Valium kan ha beroligende effekt på katter, men kan like godt slå motsatt ut og katta blir helt spinnvill og enda mer stresset og redd.

Videoannonse
Annonse
Gjest Edel-Mari
Skrevet
Å gi slike råd er ren galskap. Håper for guds skyld at det var en spøk.

Ikke galskap og ikke en usannhet. Kjenner ei som utdanner seg til dyrlege. Hun ga meg det rådet i allefall. Pus sovna og våkna frisk og rask etter en stund :)

Gjest Edel-Mari
Skrevet
Hun har lest pensumet sitt, skjønner jeg? Valium kan ha beroligende effekt på katter, men kan like godt slå motsatt ut og katta blir helt spinnvill og enda mer stresset og redd.

Ja det har hun. I sjeldne tilfeller kan det ha motsatt effekt, men da har i såfall katten adhd (ja katter kan ha noe lignende). Og det er ikke mange katter som har det.

Skrevet

Så cirka 50% av alle katter har ADHD..? For det er faktisk såpass mange som regarerer med hyperaktivitet på Valium og andre menneske-beroligende...

Skrevet

Min dyrlege (som forøvrig er kattespesialist) frarådet på det sterkeste å bruke beroligende midler på katt så fremt det ikke var helt nødvendig og "fare for liv og helse". Mange katter reagerer ikke bra på beroligende midler og som oftest er det umulig å forutse hva reaksjonen vil bli. Må man bruke beroligende så må man prøve ut i kjente omgivelser hjemme hvordan katten reagerer, å gi katten en pille og rett på tur er ikke lurt!

Gjest Edel-Mari
Skrevet
Så cirka 50% av alle katter har ADHD..? For det er faktisk såpass mange som regarerer med hyperaktivitet på Valium og andre menneske-beroligende...

Så mange er jeg ganske sikker på at det ikke det er.

Er vokst opp med katter og har gitt flere av dem beroliggende midler. Ingen har reagert annerledes enn sløvhet.

Gjest Edel-Mari
Skrevet
Min dyrlege (som forøvrig er kattespesialist) frarådet på det sterkeste å bruke beroligende midler på katt så fremt det ikke var helt nødvendig og "fare for liv og helse". Mange katter reagerer ikke bra på beroligende midler og som oftest er det umulig å forutse hva reaksjonen vil bli. Må man bruke beroligende så må man prøve ut i kjente omgivelser hjemme hvordan katten reagerer, å gi katten en pille og rett på tur er ikke lurt!

jeg er av en annen oppfattning men.

Gjest Silmarill
Skrevet
Katten vår kan klage en del når hun er i bur, men når vi har sluppet henne ut så går alt mye bedre! Da klatrer hun litt rundt og ser på veien i en blanding av mild nervøsitet og sterk nysgjerrighet, og til slutt legger hun seg rolig i fanget på noen. Vet ikke hvor lovlig eller lurt det er med tanke på sikkerhet å ha en pusekatt på fri fot i bilen da! Men det er tydeligvis buret som er kjipest for henne, ikke bilkjøringen.

Det er ulovlig og veldig farlig for deg og andre å ha katten løs i bilen! Det er nærmest galskap :forvirret:

Ja det har hun. I sjeldne tilfeller kan det ha motsatt effekt, men da har i såfall katten adhd (ja katter kan ha noe lignende). Og det er ikke mange katter som har det.

Du skal ikke gi katten valium, det er faktisk slik at valium som oftest gir omvendt effekt på katter slik at de blir urolige av det! Katten har ikke ADHD av den grunn!

Du blander ikke sammen navnet valium med Valerian ?

Valerian er en legevendelurt.

Han mjauer bare verre stakkar!

Noen som har gode råd?

Det eneste jeg kan anbefale deg å gjøre er å spraye Feliway i reisekassen. Feliway fås kjøpt hos veterinær og dyrebutikker.Feliway er en syntetisk blanding av feromoner.

Ellers skal du skal bare la den mjaue så roer den seg nok! Prat rolig med pusen. Ikke gi den mat før bilturen, da de fort kan kaste opp dette!

Skrevet

En må ta med pus i bur OFTE! begynn med når du skal handle og andre mindre turer.... La katten bli kjent med buret hjemme, la den leke/sove i rundt buret til vanlig slik at d ikke virker så skummelt.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...