Gå til innhold

Katt med i bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi planlegger tur neste helg som medfører biltur på ca 2 1/2 time. Pus er bare 4 mnd og vi har forsøkt å venne han med på å kjøre bil, men det er IKKE populært! Han mjauer bare verre stakkar!

Er det noen som har erfaring med å dope ned pus for slike turer?

Mener å ha vært borti at man kan gi vanlige reisesyketab, bare i mye mindre doser selvfølgelig...?

Noen som har gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er skeptisk til å dope ned katten. Ofte har katten like mye nerver, men når den er dopet klarer den ikke å gi uttrykk for det, og får det ofte verre med seg selv. Uansett er det ingen fare så lenge katten klager, det er dersom den blir så redd at den "stivner" helt og tier stille at det er fare. Og på en så lang biltur vil den ikke sitte å mjaue hele veien, det er verst i begynnelsen, også roer de seg vanligvis etter en haltimes tid.

Skrevet

Jeg ville ikke ha dopet ned katten min pga en biltur. Aldri. Hva med å få noen til å passe den istedet?

Skrevet

jeg ville ikke dopet ned dyret mit, og det finnes ikke noe som heter å dope ned lit...

Når man doper ned et dyr, er det kroppen som blir dopet, ikke hjærnen.

Det eneste man derfor oppnår er at eieren får følesen av å hjelpe, forde dyret ikke lenger er i stand til å klage.

dyret har det ofte værre, forde kroppen ikke fungerer som den skal.

la katten klage, ta med leker og godbiter, og prøv å få den til å forstå att det ikke er farlig.

Ja, det er mulig det blir et lite helvete for dere, men det er faktisk bedre for katten.

Om du doper den ned, kan jeg garantere att det blir værre neste gang.

Skrevet

Ikke dop ned, men ta ham med og lat som ingenting. Med litt flaks vil han like å bli med på biltur etter hvert. :)

Skrevet

Enig med alle andre her. IKKE gi katten noe beroligende. Selv har jeg hatt katt i bil flere ganger å pleier å bruke bur hvor jeg dekker til med pledd eller lignende. Da blir det kun bevegelsene katten reagerer på å ikke hva den ser. Da har det gått ganske bra etter litt klaging i starten

Skrevet

Vanlige reisesyketabletter virker kvalmedempende, og hjelper ikke hvis problemet er at katten er redd. Jeg er enig med andre her inne, det er en god ide å legge et teppe over buret, husk også å feste det med sikkerhetsselen. Selv har jeg kjørt bil opptil 10 timer med mine katter, de mjauer litt i starten, men roer seg ned etterhvert. Mine har til og med reist med fly, i kabinen sammen med meg. Gikk kjempefint det også, helt til det ble turbulens da vi skulle lande og den minste ble så redd at han bæsja i buret, stakkaren:Sad: . Men, vi fløy hjem ogjen også vi, og da gikk det kjempefint.

Skrevet

Ikke dop ned katten (og heller ikke bikkja hvis den er redd på nyttårsaften).

Det vil hjelpe hvis du venner katten til at den alltid får være i fred i et reisebur og føler seg trygg med å være der (ikke la de som kommer på besøk forstyrre den i buret og ikke gjør det selv)

Først lar du buret være åpent, før du "lukker døra". Så bærer du buret til matskåla (hvis den ikke alltid har tilgang til kattemat, men det kan du lett sørge for at den ikke har, uten at den skal sultes...)

Ta par korte bilturer med katten i buret. Kjøp kylling f.eks. og gi det til den inne i buret i bilen. Da forbinder katten både bil og bur med at noe hyggelig skal skje.

Skrevet

En del katter kan også bli enda mer "gira" av den dopen som veterinærer gir til slikt formål. En venninne av meg endte opp med en katt som hang i taket på buret sitt og hylte i 8 timer i strekk, etter at den hadde fått beroligende.... Hun har aldri gjort det mer og nå begynner han å bli vandt til å bli med i bil. Ta heller tident til hjelp, og ta heller en ekstra pause på turen slik at dere begge får hvilt litt. God tur!

Skrevet

Calm-i-vet heter dopet du får fra dyrlegen til slike formål. Det funker ikke på katten min - hun blir bare enda reddere og stresset av det, stakkars. Har jeg henne i bur, hyler og skriker hun hele veien (hun kan godt hyle i 2 timer, ja), og tisser og bæsjer på seg i tillegg. Hun er helt hysterisk.

Det eneste som funker sånn noenlunde, er at jeg sitter med henne i fanget. Da kan hun kikke ut av vinduet, og slenger ikke rundt ukontrollert ettersom jeg jo holder henne i armene mine, og gjør ikke fra seg. Det blir fremdeles en del hyling, men hun er merkbart mer komfortabel enn når hun er dopet ned/i bur.

Lykke til! :)

Skrevet

Katten vår kan klage en del når hun er i bur, men når vi har sluppet henne ut så går alt mye bedre! Da klatrer hun litt rundt og ser på veien i en blanding av mild nervøsitet og sterk nysgjerrighet, og til slutt legger hun seg rolig i fanget på noen. Vet ikke hvor lovlig eller lurt det er med tanke på sikkerhet å ha en pusekatt på fri fot i bilen da! Men det er tydeligvis buret som er kjipest for henne, ikke bilkjøringen.

Skrevet

Det er helt sinnssykt ulovlig å ha en katt løs i bilen :ler:

Tenk om hun kommer seg under pedalene, kravler under førersetet, etc? Livsfarlig! Det finnes faktisk en bilsele til katter - kanskje det kunne være noe for dere? Min løsning på dette problemet er så langt å sette på frøkna en sele som jeg binder til døra eller min egen sele så hun ikke kommer seg bort og forstyrrer føreren. Dessuten har jeg også bedre tak på henne når hun har på seg selen :)

Skrevet
Ikke dop ned katten (og heller ikke bikkja hvis den er redd på nyttårsaften).

Stemmer bra med hva jeg har hørt også. Ei venninne av meg ble rådet til å gi unghunden sin beroligende på nyttårsaften, og han ble aldri den samme igjen. Han fikk angst, og måtte til slutt avlives fordi han ble aggressiv. En forferdelig historie. :tristbla:

Jeg tror ikke katter er mindre utsatt når det gjelder bruk av beroligende midler, tvert imot.

Høres lurt ut å venne katten til et reisebur som den føler seg trygg i. Og kanskje belønne den når den er rolig med skryt og en godbit? Prøv noen korte turer før helgeturen. Og luft den underveis.

Skrevet

Takk for alle svar!

Vi har forsøkt å tatt pus med på kjøreturer for å venne på, i bur, men det er så mjauing at det skjærer i hjertet til matmor... Å ha ham løs i bilen er ikke et alternativ, men hvordan bør buret stå? Bør det stå slik at han ser oss eller ikke? Tenker på hvis dere råder til å ha pledd over.

Hvordan har det seg at medisinen kun virker avslappende på kroppen og ikke på hjernen?

Skrevet

Hm. Dyr tenker ikke akkurat likt som oss, men de har ikke funnet på disse beroligende midlene, det har mennesker gjort. Noe katter har funnet ut selv er at syriner er beroligende (hannkatter spesielt), så du kan jo tørke litt (aner ikke, men tror det er barken... noen vet sikkert... bare observer, så ser du...)

Tørk litt syriner, ha den i maten og katten blir rolig.

Gjest Edel-Mari
Skrevet (endret)

kan fint gi en katt en kvart valium eller andre lignende beroliggende stoffer i maten.

Endret av Edel-Mari
Skrevet

Dette fant jeg på birmanett.no:

Av og til ønskes det at dyret får beroligende medikamenter. Det blir av veterinærer ikke anbefalt å gi dyret dette. Dyret vil merke at det er "noe unormalt", og vil da streve etter full konsentrasjon. Dette vil stresse dyret.

Jeg ville ihvertfall ikke gitt dyr medisiner beregnet på mennesker, som Valium som var foreslått over.

Gjest Deception
Skrevet (endret)
kan fint gi en katt en kvart valium eller andre lignende beroliggende stoffer i maten.

Å gi slike råd er ren galskap. Håper for guds skyld at det var en spøk.

Endret av Deception
Skrevet

Ikke akkurat nei.

Syns ikke dere skal dope ned katten deres.

Når vi kjører med katten vår, pleier jeg og sitte bak sammen med katten, med døra på buret mot meg slik at hun ser meg. Pleier også å spille litt musikk.

Går stort sett bra.

Husker når vi hadde kattunger så skulle jeg kjøre to av de 10mil unna. Da var det pipekonsert fra begge to hele turen. Men et hjalp når jeg snag for de, snakket med de, eller spilte musikk.

Gjest Edel-Mari
Skrevet
Ikke akkurat nei.

det høres kanskje ille ut men det er ikke farlig. har en venninne som utdanner seg til vetrinær ja :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...