Gå til innhold

Fritidsaktiviteter

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvorfor det?

Fordi sønnen min valgte det selv. Det er en ganske stor forskjell. Når det gjelder Beckham, så stemmer ikke det du sier. Han startet som terrengløper i tidlig alder, men deltok ikke på fotballskole før ved 10-årsalder. Han ble imidlertid kontaktet av United allerede da han var 11 år - fordi han var et stort talent helt utenom det vanlige.

Foreldre må gjøre akkurat som de vil ... men jeg hadde aldri meldt ungene mine på fiolin-undervisning med mindre de hadde vist interesse for det selv.

Jeg går så langt som å sammenligne det med foreldre som vil ALT for ungene sine .. som ofte ikke har allverden utdannelse selv - men som "presser" ungene sine til både "finere" idretter og høyere utdannelse. Har et eksempel i nær familie og jeg synes det er hårreisende ...

Ungene er noen levende selvstendige individer som vi har på lån ... som skal leve sine egne liv på sine egne prinsipper og så absolutt ikke på foreldrenes.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

I følge intervju jeg så med David Beckham på tv for en stund tilbake begynte han å spille fotball da han var 5. Hvorvidt det var organisert eller ikke aner jeg ingenting om.

Uansett er vi nok enig om en ting: man skal ikke tvinge barna. Men det hender - les Bodillen sitt innlegg - der et puff i rett retning er det som skal til. Når barnet har fått det dyttet kan de jo selv etter en stund velge om de vil fortsette eller ikke.

Jeg var 3 eller 4 da jeg gikk i den fremmedspråklige barnehagen - noe som har gitt meg et forsprang både i morsmålet til min forelder og mitt eget for resten av livet. Jeg gikk selvsagt ikke i den barnehagen fordi jeg syntes det hørtes gøy ut men fordi min mor trengte avlastning og foreldrene mine ville "booste" min forståelse av språket en av dem snakket.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

For å svare på det med fiolin-spilling.

Jeg kjenner flere som spilt fiolin som barn og de startet ca andre året på barneskolen.

(og de sluttet ca når de var 17-18 ;) )

Skrevet
Fordi sønnen min valgte det selv. Det er en ganske stor forskjell. Når det gjelder Beckham, så stemmer ikke det du sier. Han startet som terrengløper i tidlig alder, men deltok ikke på fotballskole før ved 10-årsalder. Han ble imidlertid kontaktet av United allerede da han var 11 år - fordi han var et stort talent helt utenom det vanlige.

Foreldre må gjøre akkurat som de vil ... men jeg hadde aldri meldt ungene mine på fiolin-undervisning med mindre de hadde vist interesse for det selv.

Jeg går så langt som å sammenligne det med foreldre som vil ALT for ungene sine .. som ofte ikke har allverden utdannelse selv - men som "presser" ungene sine til både "finere" idretter og høyere utdannelse. Har et eksempel i nær familie og jeg synes det er hårreisende ...

Ungene er noen levende selvstendige individer som vi har på lån ... som skal leve sine egne liv på sine egne prinsipper og så absolutt ikke på foreldrenes.

Men jeg sier jo at datteren min viser stor interesse når hennes lille fetter spiller sin fiolin.

Jeg tror jammen du er litt irritert bare fordi det er fiolinspilling det handler om? Finere, hva mener du med det? Ville det ikke vært så provoserende hvis det hadde handlet om fotball? Det er da interessen det kommer an på, ikke hvor "fin" aktiviteten er. Hadde datteren vår vært en robust jente som elsket fart og futt hadde vi kanskje meldt henne på forball. Hun er imidlertid en sart liten blomst som elsker å trippe rundt i kjole og smykker, og det må hun da få lov til å være? :)

Skrevet (endret)
Men jeg sier jo at datteren min viser stor interesse når hennes lille fetter spiller sin fiolin.

Jeg tror jammen du er litt irritert bare fordi det er fiolinspilling det handler om? Finere, hva mener du med det? Ville det ikke vært så provoserende hvis det hadde handlet om fotball? Det er da interessen det kommer an på, ikke hvor "fin" aktiviteten er. Hadde datteren vår vært en robust jente som elsket fart og futt hadde vi kanskje meldt henne på forball. Hun er imidlertid en sart liten blomst som elsker å trippe rundt i kjole og smykker, og det må hun da få lov til å være?  :)

Nå er det faktisk slik at barn ikke får delta i organisert fotball før de er 5 år - ihvertfall er det slik her vi bor.

Meld 3-åringen din på fiolin-spilling, du ... hjelpe meg ... jeg bare sier hva jeg mener. Og ærlig talt så tviler jeg på at det finnes organisert fiolin-undervisning for så små unger.

Endret av *Tara*
Gjest lillelou
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke helt hva som er så forferdelig med å la ungen prøve fiolin når hun selv vil. Det er da alldeles ikke snakk om "kadaverdisiplin" og at nå skal ungen bli konserfiolinist,men til å la henne få leke seg (og ja, det er lek) med noe hun synes ser gøy ut.Og jo, det fins absolutt organisert undervisning for så små barn.

Endret av lillelou
Skrevet

Jeg synes nå det helst hørtes ut som det var morens ønske:

Jeg har så lyst til at hun skal lære å spille fiolin,

Og det er det grunnlaget jeg har svart ...

Gjest lillelou
Skrevet

Jeg er enig i at et slikt utsagn kan virke betenkelig, og er enig i at barn ikke bør presses igang med fritidsaktiviteter av noe slag, men hun sier jo også at hun virker interessert når fetteren spiller, og i tillegg vet jeg at enhver lærer som underviser så små barn er veldig observant, nettop fordi h*n vet hvor skadelig det faktisk kan være å bli tvunget til noe man absolutt ikke vil,og slik oppstår ikke musikkglede. Jeg tror ikke en lærer vil være villig til å fortsette undervisningen hvis barnet ikke er interessert eller direkte mistrives, det er ingen som jakter på supertalenter i den alderen heller, så det aspektet er uaktuelt.

Skrevet

Tiger Woods begynnte å spille golf da han var 3! Se hvor han er idag.

Gjest *Magica*
Skrevet

Det er uten tvil en fordel å begynne tidlig hvis man vil bli virkelig, virkelig god i noe. Lese, turne, spille golf, fotball, fiolin -

For meg er det ikke så viktig at ungene mine skal bli enere. Jeg vil at de skal holde på med noe som er lystbetont, ekstrem trening i en eller annen retning synes jeg ikke så mye om. Om de skulle ytre ønske selv om å spille harpe eller bordtennis fem dager i uka får vi heller ta det den dagen det behovet oppstår.

Mine barn har i hovedsak begynt året før skolestart. Synes allidrett, fotball, kor, turn og korps er fine aktiviteter, og har nok prøvd å styre dem mot noe jeg selv liker.

Skrevet

Jag anmält sonen på 3 till gymnastik till hösten. Inte för att HAN har visat så stort intresse, utan för att jag vet att han tycker om att springa omkring och röra på sig. Jag tror också hans motorik och rörlighet mår bra av det. Tycker han inte att det är kul så slutar vi. Inte har jag några planer på att han ska bli en världsgymnast. Det får verkligen hans intresse, talang och träningsvilja styra mot vad han nu tycker är kul.

Det är också väldigt väldigt många barn som har börjat med något så tidigt som 3 år UTAN att ha blivit världstalanger.

Jag tycker det är viktigt att introducera sport, idrott, musik och annat för barnen så de ser vad som finns, får prova på och ha kul, lära sig nåt och utvecklas.

Skrevet

Min datter har hatt lyst til å gå på alt mulig fra hun var fem seks år, og jeg har tålmodig kjørt henne avgårde til dans, svømming, allidrett og jeg aner ikke hva.

Så bestemte hun seg for å begynne på kampsport. Erfaringsmessig visste jeg at nyhetens interesse ville dale, så jeg ga henne -og lillebroren som begynte samtidig- seks mnd "prøvetid" altså, de skulle binde seg til å gå i seks mnd og så skulle vi ta det opp til vurdering. De var da ti og seks år gamle. Da seks mnd var gått ville de begge fortsette, og jeg satte som kriterie at ingen av dem fikk slutte før de hadde fått sort belte.

Nå vil de begge slutte i perioder, helst for å kunne sitte hjemme og spille dataspill. Men en avtale er en avtale (he he) så her blir det ingen slutting før de har fått 1. poom begge to....

Nå er det ikke lenge igjen, så får vi se hva som skjer da. Men å ikke drive med noe fysisk er ikke noe alternativ.

Men det er utvilsomt mange foreldre som har store ambisjoner på egne barns vegne.

Skrevet (endret)
Vi har en datter som fylte 3 år i august. I høst begynte hun på ballettundervisning, og hun stortrives med det. Selvsagt er det mest lek når de er så små, da.  :)

Jeg har så lyst til at hun skal lære å spille fiolin, men tror kanskje hun er i yngste laget. På den annen side; småbarn lærer jo veldig fort i forhold til større barn.

Hvor store var deres barn da de begynte med fritidsaktiviteter?

Et barn på tre år skal ikke, etter min mening, delta på fritidsaktiviteter i det hele tatt! En treåring bør få leke og kose seg og gå tur i parken/skogen med foreldrene sine, utforske sine første lengder på ski, ake på akebrett, leke på stuegulvet med lekene sine, prøve trehjulssykkelen, besøke besteforeldre eller tante og oppleve tid med dem. Det organiserte livet kommer en vakker dag og "sluker" oss alle....

"Jeg har så lyst til at hun skal lære å spille fiolin"--- du har, på hennes vegne, lyst at hun skal lære å spille fiolin. Selv om hun synes det ser fint ut at andre spiller, har hun en treårings tålmodighet.

Men dette er min mening og min erfaring. Har selv unger som begynte med fritidsaktiviteter fra 6-års alderen, da de selv kom og sa de ville gjøre ting. (Har en fiolinspillende 11-åring i huset også) Men også disse bør begrense seg til kun en aktivitet...

Endret av gjest1
Skrevet

min datter begynte å danse ballett da hun var fire. dette har hun hatt stor glede av. veldig stas med forestillinger og sånt..

men synes barn må få velge selv om de vil være med på fritidsaktiviteter, er nok av dem som er med på forskjellige ting fordi foreldrene ønsker det..

la barna få bestemme selv,det er deres liv

Skrevet

Jeg tror ikke barna har vondt av å begynne med aktiviteter tidlig i livet, så lenge det ikke resulterer i en stressende hverdag med lite hjemmekos og ro og fred sammen med foreldrene, og mye prestasjonspress. Barn elsker å lære og å prestere, så det tror jeg ikke er noe problem. Men det er viktig å ikke presse så små barn til å fortsette hvis de ikke vil det.

Jeg blir litt misunnelig på dere som bor på steder der det finnes aktiviteter for så små barn, som dans og musikk. Her er det tidligste tilbudet allidrett siste året før de begynner på skolen, og der gikk det skeis med vår lille. H*n syns det var mas og stress og ville absolutt ikke tilbake etter 2 treninger, så da slipper h*n det. Men jeg er ganske sikker på at om musikkskolen her tok i mot barn i 4 års alderen kunne begge barna mine blitt veldig flinke i musikk. Det kan de selvfølgelig uansett, men det er kjedelig at vi må vente helt til det året barna fyller 9 før de får begynne på musikkskolen...hva skal mitt allidrettshatende og fotballuninteresserte barn gjøre frem til da? Jeg prøver å lære barna litt piano, men det er ikke lett med to på en gang, og når det er mammaen som er lærer...grensa for å bli sint og slå seg vrang er lavere da enn hos en musikklærer..

Så lenge det ikke legges press og forventinger til grunn for barnas fritidsaktiviteter, men at det fokuseres på gleden ved å gjøre den aktiviteten, da syns jeg virkelig man burde la barna begynne med en eller annen aktivitet som passer for dem, men samtidig tror jeg at barna blir absolutt like lykkelige 3,4, 5 åringer om de ikke gjør en dritt av organiserte aktiviteter på fritida, for det kan jo være veldig koselig å være hjemme også etter en lang dag i barnehagen...

Gjest Elastica
Skrevet
Det finnes- i hvert fall her i Oslo.

Samme med ballett, turn, svømming og generell musikklære.

Halvparten av barna var presset på av overambisiøse, kvalme foreldre. Det er virkelig betenkelig, og ikke minst st spørsmål om overførig av idealer- og det fortsetter langt opp i ungdomsalderen.

Jeg synes trådstarteren har fått ufortjent mye pepper for sitt spørsmål om hun skal la datteren sin begynne å spille fiolin. Det kan se ut som enkelte synes det er galt i seg selv fordi det er moren som har kommet på det. Og fordi det ikke er fotball eller en annen robust aktivitet. Og til de som mener barna skal få velge selv: Når er barna så store at de har forutsetninger for det? Hvilke treåringer vet egentlig hva fiolin og ballett er? Jeg tror uansett det ikke skader barnet å la det teste det ut. Det er vel aldri for sent å slutte hvis det ikke var vellykket. Det er også viktig, tror jeg, at man prøver å påvirke ungene til å fortsette med en aktivitet selvom de ønsker å slutte. Litt press har nok ungene ikke vondt av.

Når det er sagt hadde jeg nok prøvd å oppfordre datteren min til annen lek også, dersom det eneste som stod i hodet på henne var å trippe rundt i skjørt og kjole...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...