Deidre Skrevet 22. februar 2007 #1 Skrevet 22. februar 2007 Vi har en datter som fylte 3 år i august. I høst begynte hun på ballettundervisning, og hun stortrives med det. Selvsagt er det mest lek når de er så små, da. Jeg har så lyst til at hun skal lære å spille fiolin, men tror kanskje hun er i yngste laget. På den annen side; småbarn lærer jo veldig fort i forhold til større barn. Hvor store var deres barn da de begynte med fritidsaktiviteter?
Gjest Emera Skrevet 22. februar 2007 #2 Skrevet 22. februar 2007 Min begynte på danseskole da hun var fire. Hun elsker det, og går der ennå!
Avenodite Skrevet 22. februar 2007 #3 Skrevet 22. februar 2007 Hun begynte på turn og i familiekor da hun var 3 år. Helt topp!
momo Skrevet 22. februar 2007 #4 Skrevet 22. februar 2007 Jenta vår begynnte med turn da hun var 4 år og svømming da hun var 5 år. Hun går på begge deler fortsatt. Svømming sto vi på venteliste i 2 år for og få henne med på. Hun elsker det hun driver med og ønsker og starte med dans, drill, kor og fotball i tillegg, men sier jo seg selv at så mye kan hun jo ikke drive med. Vurderer og la henne starte med en ting til fra høsten, men noe mer enn det blir det ikke.
Gjest *Tara* Skrevet 23. februar 2007 #5 Skrevet 23. februar 2007 Når de blir gamle nok til gjøre valgene selv. Sønnene mine har drevet med all mulig sport, men de har aldri startet før de ønsket det selv ... Det eneste jeg meldte yngstemann på uten hans godkjenning, var svømmekurs - for å lære ham å svømme. Har ikke helt sansen for foreldre som skal ha barn til å drive med alt mulig bare fordi det høres fint ut .. det er barna selv som må gjøre valget ... Barn er selvstendige individer - og må få leve egne liv som det ... ikke som foreldrenes forlengede arm.
Deidre Skrevet 23. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 23. februar 2007 Når de blir gamle nok til gjøre valgene selv. Sønnene mine har drevet med all mulig sport, men de har aldri startet før de ønsket det selv ... Det eneste jeg meldte yngstemann på uten hans godkjenning, var svømmekurs - for å lære ham å svømme. Har ikke helt sansen for foreldre som skal ha barn til å drive med alt mulig bare fordi det høres fint ut .. det er barna selv som må gjøre valget ... Barn er selvstendige individer - og må få leve egne liv som det ... ikke som foreldrenes forlengede arm. ← Hva mener du med "bare fordi det høres fint ut"? Det er jo faktisk viktig å begynne tidlig hvis man skal ha mulighet til å bli god. Det er jo ikke slik at jeg har planer om å tvinge datteren min til å holde på hvis hun gir uttrykk for at hun absolutt ikke vil.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. februar 2007 #7 Skrevet 23. februar 2007 Hør med musikkskolen der du bor. De kan helt sikkert fortelle deg dette. Jeg er enig med deg at det er lurt å begynne tidlig. Det er også lurt å oppfordre ungene til fritidsaktiviteter og sunne interesser samtidig som man aksepterer at de kan slutte hvis de ikke vil mer. Skal man vente til ungene har lyst - i den forstand at de vet hva det vil si å spille fiolin eller danse ballett gjør man dem en bjørnetjeste for da vil det være for sent hvis det er ment å være et karriere valg. Noe det utmerket kan bli dersom de virkelig er gode. Nå er vel 3 år veldig ungt - men det har jo ikke jeg greie på egentlig.
Gjest *Tara* Skrevet 23. februar 2007 #8 Skrevet 23. februar 2007 Hva mener du med "bare fordi det høres fint ut"? Det er jo faktisk viktig å begynne tidlig hvis man skal ha mulighet til å bli god. Det er jo ikke slik at jeg har planer om å tvinge datteren min til å holde på hvis hun gir uttrykk for at hun absolutt ikke vil. ← Ja, fordi du ønsker en datter som er god til å spille fiolin .. Vent til jenta blir større og kan velge selv .. Er hun et musikk-talent så vil det vise seg etterhvert. Det er ikke de som begynner tidligst som blir de flinkeste... det har med talent og interesse å gjøre. Talent i seg selv er heller ikke nok ... de unge må ha interesse også.
Gjest *Tara* Skrevet 23. februar 2007 #9 Skrevet 23. februar 2007 Hør med musikkskolen der du bor. De kan helt sikkert fortelle deg dette. Jeg er enig med deg at det er lurt å begynne tidlig. Det er også lurt å oppfordre ungene til fritidsaktiviteter og sunne interesser samtidig som man aksepterer at de kan slutte hvis de ikke vil mer. Skal man vente til ungene har lyst - i den forstand at de vet hva det vil si å spille fiolin eller danse ballett gjør man dem en bjørnetjeste for da vil det være for sent hvis det er ment å være et karriere valg. Noe det utmerket kan bli dersom de virkelig er gode. Nå er vel 3 år veldig ungt - men det har jo ikke jeg greie på egentlig. ← Så du mener at foreldrene skal gjøre karrierevalg for barn før de er gamle nok til å velge det selv? Hvis barna er talenter og/eller har genuin interesse for noe så vil det komme fram etterhvert ... Det er slett ikke de som begynner tidligst som nødvendigvis blir de beste ...
Deidre Skrevet 23. februar 2007 Forfatter #10 Skrevet 23. februar 2007 Ja, fordi du ønsker en datter som er god til å spille fiolin .. Vent til jenta blir større og kan velge selv .. Er hun et musikk-talent så vil det vise seg etterhvert. Det er ikke de som begynner tidligst som blir de flinkeste... det har med talent og interesse å gjøre. Talent i seg selv er heller ikke nok ... de unge må ha interesse også. ← Jeg er faktisk veldig glad for at mine foreldre sendte meg på pianoundervisning fra jeg var fire. Jeg ville nok ikke blitt så flink hvis de hadde ventet til jeg var 6-8 år. Jeg skal ærlig innrømme at det ikke var hver gang jeg hadde like lyst til å dra, eller øve hjemme til de faste tidene, men mor var bestemt og sørget for at det ble gjennomført, og jeg har stor glede av dette den dag i dag. Min lille nevø på 4 har spilt fiolin i snart ett år, og datteren vår viser stor interesse når han spiller. Så jeg tenker nok å la henne forsøke, ja, for hennes egen skyld, faktisk.
Deidre Skrevet 23. februar 2007 Forfatter #11 Skrevet 23. februar 2007 Hør med musikkskolen der du bor. De kan helt sikkert fortelle deg dette. Jeg er enig med deg at det er lurt å begynne tidlig. Det er også lurt å oppfordre ungene til fritidsaktiviteter og sunne interesser samtidig som man aksepterer at de kan slutte hvis de ikke vil mer. Skal man vente til ungene har lyst - i den forstand at de vet hva det vil si å spille fiolin eller danse ballett gjør man dem en bjørnetjeste for da vil det være for sent hvis det er ment å være et karriere valg. Noe det utmerket kan bli dersom de virkelig er gode. Nå er vel 3 år veldig ungt - men det har jo ikke jeg greie på egentlig. ← Der sa du akkurat det jeg selv ikke greide å uttrykke så godt!
liv Skrevet 23. februar 2007 #12 Skrevet 23. februar 2007 Dattern til ei venninne av meg er 5 og hun spiller fiolin, har i allefall gjort det i to-tre år. De har undervisning i barnehagen. (Musikkbarnehage - DoReMi)
Gjest Blondie65 Skrevet 23. februar 2007 #13 Skrevet 23. februar 2007 (endret) Så du mener at foreldrene skal gjøre karrierevalg for barn før de er gamle nok til å velge det selv? ← Nei det mener jeg ikke. Det jeg derimot mener er at man skal legge til rette for at barna kan få den karrieren de har evner til å få. Og at dersom de likevel ikke ønsker å spille fotball eller fiolin så må de få lov til det. Beckham begynte å spille fotball da han var 5 - og hans far var ganske målrettet. Tror du Beckham angrer i dag? Det er ikke snakk om å bruke barnet som en slave for egen inntekt - ala Mozart. Barn skal få lov å være barn, og musikkpedagogikk for så unge barn er nok tilrettelagt for lek mer enn karriere, tror du ikke? At en mor eller far som selv er musikalsk ønsker å gi barnet muligheten - tror du det er skadelig for barnet? Hvis det var skadelige ville det vel ikke finnes tilbud for så små barn. Mine foreldre sendte meg i barnehage der de snakket et annet språk enn norsk (en av dem er utlending) og dette ga meg et forsprang i dette språket som har vedvart i hele mitt liv. Men de skulle kanskje ha ventet til jeg kunne velge språket som valgfag på skolen? Endret 23. februar 2007 av Blondie65
Deidre Skrevet 23. februar 2007 Forfatter #14 Skrevet 23. februar 2007 Dattern til ei venninne av meg er 5 og hun spiller fiolin, har i allefall gjort det i to-tre år. De har undervisning i barnehagen. (Musikkbarnehage - DoReMi) ← Å, det høres fantastisk ut! Er dette en barnehage i Oslo-området?
måneperle Skrevet 23. februar 2007 #15 Skrevet 23. februar 2007 Eldstemann begynte med allidrett da han var fire, og lillepia begynte med dans da hun var tre (hun hadde da vært klar for det lenge...)
Gjest *Tara* Skrevet 23. februar 2007 #16 Skrevet 23. februar 2007 Nei det mener jeg ikke. Det jeg derimot mener er at man skal legge til rette for at barna kan få den karrieren de har evner til å få. Og at dersom de likevel ikke ønsker å spille fotball eller fiolin så må de få lov til det. Beckham begynte å spille fotball da han var 5 - og hans far var ganske målrettet. Tror du Beckham angrer i dag? Det er ikke snakk om å bruke barnet som en slave for egen inntekt - ala Mozart. Barn skal få lov å være barn, og musikkpedagogikk for så unge barn er nok tilrettelagt for lek mer enn karriere, tror du ikke? At en mor eller far som selv er musikalsk ønsker å gi barnet muligheten - tror du det er skadelig for barnet? Hvis det var skadelige ville det vel ikke finnes tilbud for så små barn. ← Ja, det er forskjell på barn som begynner å spille fotball når de er 5 - og på barn som begynner med fiolin når de er 3. Min eldste begynte også med fotball som 5-åring ... fordi det var hans høyeste ønske på denne jord - og han hadde vært klar til å starte fra han var 2 år. Men han valgte det helt selv ... akkurat som han valgte å begynne med gitar-spilling som 12-åring og slagverk som 17-åring ...
Deidre Skrevet 23. februar 2007 Forfatter #17 Skrevet 23. februar 2007 Ja, det er forskjell på barn som begynner å spille fotball når de er 5 - og på barn som begynner med fiolin når de er 3. Min eldste begynte også med fotball som 5-åring ... fordi det var hans høyeste ønske på denne jord - og han hadde vært klar til å starte fra han var 2 år. Men han valgte det helt selv ... akkurat som han valgte å begynne med gitar-spilling som 12-åring og slagverk som 17-åring ... ← Hvorfor det?
Gjest Bodillen Skrevet 23. februar 2007 #18 Skrevet 23. februar 2007 (endret) Jeg synes ikke noe om å tvinge barn med på fritidsaktiviteter de absolutt ikke ønsker å delta på, men som andre sier; det er ikke sikkert de vet om de ønsker det før de har prøvd. Vår eldste var aldri interessert i fritidsaktiviteter av noe slag. Vi ventet på at han skulle komme med ønsker selv, men det skjedde aldri. Da han gikk i 4. klasse og alle guttene i klassen var med på fotball, pushet vi ham faktisk til å være med. Han var med en sesong, men så var det slutt. Vi fikk ham med på allidrett en liten stund, men det varte ikke lenge før han ville slutte. Siden har han ikke vært med på noe, og i dag er han en latsekk av en 16-åring som ikke har andre ting å ta seg til enn å spille dataspill og kline med kjæresten sin... Da datteren vår var 5 begynte hun på turning, på vår oppfordring. Det viste seg at hun trivdes godt med det, og hun fortsatte i to år, før hun gikk over til andre ting som hun på egenhånd utviklet interesse for. I dag driver hun med både ridning og dans, og hun har lyst til å prøve håndball. Om det var vårt puff da hun var liten som gjorde utslaget, og om det ville gjort noen forskjell for eldstemann om vi hadde puffet ham på samme måte da han var liten, aner jeg ikke. Men at vi tok initiativet i forhold til datteren vår har i hvert fall ikke skadet! Endret 23. februar 2007 av Bodillen
Gjest lillelou Skrevet 23. februar 2007 #19 Skrevet 23. februar 2007 Hvis jenta di viser interesse for fiolin,syns jeg absolutt hun bør få prøve. I likhet med andre fritidsaktiviteter er nok undervisningen ganske lekepreget,man blir kjent med instrumentet,leker med lyder etc,og det er jo bare gøy. Selv begynte jeg å spille fiolin da jeg var 7,og skulle gjerne begynt tidligere,både fordi det var stor stas,og fordi grunnleggende teknikk og det å lære seg noter kommer mye lettere når man er liten enn når man er eldre, det blir mye mer naturlig,og ikke så mye "jobb". Og forhåpentligvis blir det noe hun vil ha stor glede av i lang tid framover.Jeg spiller forsatt,jeg,men har rykket opp to størrelser i instrument (cello), og synes det er fryktelig gøy å kunne beherske et instrument.
liv Skrevet 23. februar 2007 #20 Skrevet 23. februar 2007 Å, det høres fantastisk ut! Er dette en barnehage i Oslo-området? ← http://www.doremi.no/ Tror bare det er i Fredrikstad/sarpsborg men det kan jo hende det finnes andre musikkbarnehager i nærheten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå